Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutningsalternativ på landsorten

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2001-11-29 11:35

Vänner!

Mina föräldrar bor sedan en tid i Bergslagen... frid och fröjd sånär som på att modemanslutning till nätet är det synbart enda alternativet för deras lilla torp.

Jag har nu forskat lite men går bet. ISDN erbjuds inte i Skinnskatteberg och Telia har inga kända planer för utbyggnad, jag hittar ingen ISP för sattelitanslutning - de har digitalparabol och jag tycker att det borde vara ett alternativ men hittar inget..., finns det kunskaper i forumet som löser deras sits?

Tacksamt,

Wiberg

• Oregistrerad
  • 2001-12-02 02:19

TiscaliSat kan vara ett alternativ när det lanseras. http://www.tiscali.se/tiscsat/

mvh
Tony

Oj, vad dom kunde ta betalt! ca 13 000:- för hårdvaran samt installation, ca 800:- i månadsavgift! Till detta kommer väldigt blygsamma hastigheter, upp till 400kbps vid hämtning och 150kbps när data skickas. Och så måste man ha en PeeCee med Windows.

• Medlem
  • Nacka
  • 2001-12-02 14:01

Jeesus vilka priser... tack för tipset, ändå!

• Oregistrerad
  • 2001-12-03 12:35

Mmm, lite dyrt helt klart:-(

Men vad jag förstår är det kanske det enda alternativet om man bor på landet och har >3km till närmsta televäxel, eller?

Enligt TiscaliSat måste man ha Windows men jag är inte riktigt med på varför. De anger att de använder ett TiscaliSat Modell 360 satellitmodem och läser man vidare på tillverkaren Gilat hemsida så har den både ethernet- och USB-anslutning. TiscaliSat beskriver bara USB-varianten och då hänger det väl klart på drivrutiner som inte finns till Mac. Men med ethernet-anslutning kanske man kan få det att fungera med Mac...

Dom skriver alltid att windows är ett krav för att dom ska slippa supporta massa skumma os.

1
Bevaka tråden