Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regga DNS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 18:31

Jag har ADSL med fast IP-nummer. Kör en webserver, och en dyndns-adress, men vill köra "på riktigt" liksom.

Tänkte regga en .net-domän. Hur går man tillväga? Har för mig att jag läst att en net-adress kostar typ $40 för 2 år. Och det är det ju värt för att få en "riktig adress".

Jag har t.ex. kollat på domain.se, de tar 695kr/år. Låter mycket, men jag antar att det inkluderar deras administrationsavgifter + tjänsten att de "hostar" mitt DNS-namn. Eller hur funkar det där?

Kan nån förklara lite hur det fungerar med domäner och registrering.
En domän måste ha nån huvud-dns, där de hör hemma eller? Kan man göra det som webhotellen gör själv, för att slippa kostnaden? Jag kör en DNS-server på min OS X Server-burk.

Vilket är det absolut billigaste sättet att regga och äga en net-domän?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-13 18:45

Gå in på www.register.com och köp din domän där. De tillhandahåller även DNS på köpet. Du kan sätta en vanlig IP-koppling för domän plus hur många underdomäner du vill. MX-record kan du också sätta. Ja, allt som en vanlig DNS stödjer.

Jag har tre domäner pekade till mitt ADSL-IP, och jag har köpt alla tre på register.com.

Inga problem där inte.

.com, .net, och .org kostar 35 dollar per år, och sen varierar det lite på övriga TLD. Gå in på sidan och kolla.

• Oregistrerad
  • 2002-10-14 00:24

Verkade bra så jag reggade.

Har ändrat så att *.mindomän.net och mindomän.net pekar på mitt IP. Hur lång tid brukar det ta innan det börjar funka?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-14 08:33

Tar ungefär ett dygn, men det kan variera. Inte mycket mer än ett dygn iaf.

Har du några funderingar om hur man ställer in DNSen på regiser.com så kan nog jag hjälpa dig.

• Oregistrerad
  • 2002-10-14 11:09

Är det nåt annat än Change IP, Domain Alias och Change MX, som kan ställas in som man behöver bry sig om?

Just nu känns det iallafall som om jag vet ungefär hur de grejerna funkar. Men det är säkert nåt som inte kommer funka som jag tänkt mig. Återkommer ang. inställningar då.

GoDaddy.com

Vad sägs om $8.95 per år? Lite billigare.

• Oregistrerad
  • 2002-10-15 21:39

Nån som reggat domän där, och kan berätta om det funkar bra?

Tillhandahåller de samma tjänster som register.com, att man loggar in och kan peka om sin domän, och ändra MX själv?

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 23:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av wintermute3001
GoDaddy.com

Vad sägs om $8.95 per år? Lite billigare.

Har fortfarande inte fått nåt svar på frågan om man med GoDaddy.com kan ända ip-kopplingar och underdomäner själv, obegränsat? Nån som vet? Eller har testat nån annan som erbjuder den tjänsten billigare än register.com (35$/år)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Har fortfarande inte fått nåt svar på frågan om man med GoDaddy.com kan ända ip-kopplingar och underdomäner själv, obegränsat? Nån som vet? Eller har testat nån annan som erbjuder den tjänsten billigare än register.com (35$/år)?

Testa www.namecheap.com
Där kan man adm. det mesta själv.
$8.88 per år.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Testa www.namecheap.com
Där kan man adm. det mesta själv.
$8.88 per år.

Hepp! Har själv domäner där och det fungerar utmärkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Nån som reggat domän där, och kan berätta om det funkar bra?

Tillhandahåller de samma tjänster som register.com, att man loggar in och kan peka om sin domän, och ändra MX själv?

Har en domän reggad där, fungerar utmärkt, iof kör jag dns själv, men jag tror att dom ska ha den möjligheten också.

1
Bevaka tråden