Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus A/B/C/TI

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-05-22 20:37

Köpte en Access Virus A för ett tag sedan och blev riktigt tänd på den...
Vad vinner man egentligen på att gå upp till någon av de senare modellerna?
Ok, jag vet att det blir mer polyfoni, dator-integrering med TI osv. men är det värt det i övrigt?

När jag efterforskade dom (innan TI iofs), så tyckte jag att C såg klart vettigast layoutad ut. A & B svällde väl mjukvaran ut en hel del på, utan att panelen hängde med.

  • Medlem
  • 2006-05-22 21:06

Här är själva jämnförelsen.

Från B till C så tillkom EQ, 8 röster till samt Moog filtret.

Från C till TI så tillkommer en hel del, rösterna är markant fler.
Individuel Delay/Reverb på alla 16 parter (tidigare var det bara en global delay/reverb).
Wavetable's, programerbar arpeg m.m. m.m.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-05-22 21:13

Tack, Haplo...hade missat den där...
Men det är bara det tekniska...hur är det med det mer subjektiva?

Varning, läs mycket om TI innan du köper.. _många_ som har problem med synca den, underliga 'pop och click'-ljud (alltså inte pga av för snabb attack eller så utan mer digital brus som kan spraka på _rejält_).

Jag tycker du borde kolla in C-modellen eller vänta tills OS 1.10 kommer och ser om det är mer stabilt än innan för som sagt utav allt jag har läst om TI så har 85% av dessa vart poster om hur ostabil/underlig den är och den totala integrationen den påstås ha funkar inte alls utan vissa måste köra ominstallationer utav sin burk efter försökt köra med TI och så vidare.

Jag hade en A ett litet tag innan jag fick tag på Classic Desktop (B). Det som framförallt skiljde dem åt var de där megafläskiga ljuden som blir extra megafläskiga på senare modeller tacka vare extra oscillator, fler röster i unison och (kanske mest) beroende på reverbet.

De där megafläskiga ljuden är också en god anledning att använda sin Virus mer kreativt än att fläska på med presets. Har man en gång hört en Virus så blir man snabbt allergisk mot den där sliskiga gräddbullefetman. Bort med den skiten och ratta själv istället, då blir det riktigt kul på riktigt.

Vi har en VirusB och jag har aldrig riktigt gillat interfacet med alla submenyer, så om C-modellen har ett tydligare/direktare sådant så satsa på den.

C där ja!

Jag har haft en Virus A. Var bökig att jobba med men låter väldigt bra.

Jag skulle nog också rekommendera C serien.

Känns som problemen med TI borde gå att fixa med en OS uppdatering annars vore det illa.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 02:25

har en classic och den är min bästa vän. tycker att megabullefläsket är det bästa
om ni kör cubase 3 så gör en device panel för att komma åt parametrarna som ligger i undermenyn, typ unison osv. Gör det mkt smidigare att jobba med.

Nu har jag ju fortfarande fel på min C så jag har inte djupdykt i den ännu, men det var min A lasse köpte iaf.
Jag tycker nog att en A är helt tillräcklig, ljudmässigt låter de grymt likadant.
Klart större skillnad mellan C och TI än mellan A och C.
Däremot håller jag med om att C har betydligt fler rattar för många param än A, men i gengäld tycker jag A's menyer är mer logiska, och den orange:a displayen i C är grymt ful (FB01 varning nästan).
Kanske dock inte skall uttala mig när jag istortsett endast har laddat in mina ljudbanker i minne A o B....dessa ljud fick Lasse med i sin A...

Jag har haft en Virus C och en Virus Ti Polar. Virus C är en kanonsynth men det är lite jobbigt att effekterna är globala. Virus Ti´n är trevlig och enkel att jobba med. Knasternt i oscillatoreran försvann när man uppgraderade till 1.0.9. Men det fanns lite buggar kvar, främst när det gäller VSTi delen. Så ska man köra den som VSTi så får man nog vänta lite på nyare OS (Vet dock inte hur det är med OS 1.1, jag sålde min som 1.0.9) Anledningen till att jag sålde den var för att finansiera en OBXa.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-05-23 08:50

Och några av dem var inte dumma alls...;)
Har läst en del om TI och sett att folk har haft problem med den...skulle jag uppgradera så lutar det snarare åt en C...om inte annat än för att jag tycker att den är grymt snygg...:)

  • Medlem
  • 2006-05-23 09:39

Har en B och jag skulle inte uppgradera till en C.
Pga ett par saker.

1. Delay/Reverb är som sagt global i C
Bara med den parametern så har du 16st C i TI'n

2. Man måste inte använda TI-delen vilket gör den till en C rent hanteringsmässigt.
Kan med nästan 100% säga att dom kommer att lösa mjukvaruproblemen.

3. Patchhanteringen verkar såååååå bra iom TI, Access har gjort den själv och inte Sound Diver från Emagic som inte längre görs för PC (om man nu sitter i den världen)

4. Programmerbar Arpeg, finns inte i C. Du har 50-60 (någonting) färdiga patterns.

+ alla andra skilnader rent hårdvarumässigt.

Men det är jag det

Ni som har en Virus TI - är ni nöjda?
Hur är det med Virus TI numera sen senaste VC 2.02 uppateringen?
Är lite sugen på en Polar men hört att det varit ganska mycket problem
med TI modellerna. Är dom bra nu? Funkar det bra med Logic Pro?
Läste nånstans att polyfonin inte alls var så bra som Access menar att TI ska ha.
80 röster vid normalt användande. Snarare typ 30 har jag läst. Stämmer det?
Är det egentligen bombastiskt skillnad mellan TI och en Virus kb som jag har nu?
Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa en Polar eller en Macbook Pro 15".
Hmm...

Kör en TI med Cubase 4 på PC och det lirar bra. Har inte haft några konstigheter alls faktiskt, väldigt smidigt med VSTi-integreringen.

Antal röster i användning har jag faktiskt ingen aning om, spelar sällan ackord på nåt annat än orglar

Dock ser jag den nästan mer som en DSP-expansion än en fristående synth. Panelen är rätt tröstlös tycker jag, blir mest sittande i datoreditorn om jag ska göra nåt mer komplicerat än att ratta envelopes...

Tack för svar PeterH.
Samma här - heller kör sällan med ackord.
Ackord är som en 5-strängad bas - dvs tramsigt!
Måste även passa på att dissa bandlösa basar
Vilken modell av TI kör du med? Nu kan jag inte besluta mig
för vilken av modellerna jag vill ha.
Polar är ju snyggast. Keyboard versionen är väl mest praktisk för min
del då jag har ont om plats och egentligen bara vill ha en synth.
Men sen kanske en Desktop version vore bra med ett masterkeyboard.
Hmm....

Citat:

Ackord är som en 5-strängad bas - dvs tramsigt!
Måste även passa på att dissa bandlösa basar

Jag säger inte emot...

Har en desktop. Tror inte jag sett någon annan beg. och nypriset har varit lite häftigt. Polar är ju överlägset snyggast, och 3 oktaver räcker rätt bra för synthljud, är väl mest om man ska spela nåt pianoaktigt man behöver mer anser jag.

Klurigt med vilken modell man ska välja.
Kör man med en Polar blir man nog tvungen att ha ett keyboard till.
Ev behålla Virus kb:n också.
Fast hade varit coolt om man kunde klara sig på Polar.
Vill gärna ha en liten men bra setup.
Hmm... får grubbla lite på det.

Nå - nu har jag grubblat klart.
Köpte en TI Keyboard idag

Nice!

Den ser jag verkligen fram emot att fingra på någon dag i maj om du inte är för upptagen.


Ursprungligen av tublenco:

Nå - nu har jag grubblat klart.
Köpte en TI Keyboard idag

  • Medlem
  • 2007-04-12 20:19

tublenco: Där satt den. Kul!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-12 20:25

Är det inte Virus TI som Depeche Mode använder när de är ute och spelar?

Jopp. Man kan ladda hem deras patchar från Access. Men jag har inte kommit mej för att lyssna på dom än.

  • Medlem
  • 2007-04-12 21:24

Grattis å välkommen in i Virus-gänget, tublenco!

Har bara hunnit testa lite men attans vad brutalt den kan låta
Varje ljud är liksom inspirerande. Helt klart min kopp thé.
Nu får jag väl sälja min gamla - nån som vill köpa en Virus kb?

sawtooth: du är alltid välkommen!

Dags att installera 2.03 på den som tydligen kommit.
Spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 22:26

Känns det som ett stort steg upp från din KB alltså? Mer brutal?

  • Medlem
  • 2007-04-12 23:17

Asch, hade du en redan Behåll den å spela dubbelt så mycket Virus

tommyc: En Virus är ju alltid en Virus och låter som en Virus.
Även TI men den är liksom lite "köttigare"
Sen har det ju tillkommit en del nytt.
Tex Virus Controll grejen, mer röster osv...

TMB: Jodå - började med en Virus A och blev hooked på den.
Sen en Virus kb och nu äntligen en TI.
Haha - jo dubbla Virusar är ju iofs aldrig fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 07:44

Jovisst har virusarna ett lite eget sound, men det har ju tillkommit lite grejer i TI som jag inte har i min Indigo I. Bl a Moog-filtret och nya oscillatorer. Låter ju lovande att du uppfattar den som "köttigare"! Jag har testat en TI lite på Deluxe Musik men det brukar ju inte vara förrän man ska använda synthen i en egen låt som man verkligen känner hur användbar den är... Helst skulle jag köpa en begagnad TI Kb men den verkar svårt att få tag på!

1
Bevaka tråden