Så mycket vet jag - att CP70/80 nog i normalfallet processades rejält på de mixar som man hör på klassiska gamla 80-talsskivor. Vanligt var väl massor med kompressor och ett Boss CE-1 chorus, gissar att det blev en del filtreringar och sånt också. Så det är därför som jag vill veta hur CP70/80 låter oprocessat.
Bjorx: Om du spelade genom någon slags PA eller gitarrförstärkare så kanske din bild av briljansen inte överensstämmer med vad som fanns på lineutgången. Finns det några inställningsmöjligheter i själva pianot, olika pickuper, reglage och sånt?
Jag gissar att man fick klämma i rätt hårt även på originalet, precis som Rhodes t.ex. så velocityinställningarna både i mitt bibliotek och Nord Electro är nog tidstrogna. Själv har jag ställt om velocityn för att spara på musklerna.
Men... själva samplingarna (om man lyssnar "offline") av svagt anslag dundrar så in i norden och det är det jag är nyfiken på. Är originalet så också? Muller i basen. I så fall lär de väl helt enkelt varit tvugna att skära bas i livesammanhang bara för att slippa feta basrundgångar. Eftersom pickuperna fiskar omgivningsljud i basregistret.
Hollowsun gör ju inte direkt proffsbibliotek, det ligger nog nivån under. Men för oss som gillar gamla klaviaturer med träpaneler och doften av rökig replokal så har han gjort en hel del trevligt. Jag köpte biblioteket också för att stödja honom. Jag hade väl laddat ner precis hela hans sajt utan att betala en spänn och sedan fick han stänga för att bandbredden blev för dyr. Jag tyckte lite synd om honom.
Hur som helst låter CP70:t bra då man filterat så jag är nöjd i alla fall.