Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pluggar till UAD-1

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när Universal Audio helt plötsligt rear ut alla pluggar till sina DSP-kort den här månaden så blev jag väldigt sugen på att knuffa fram en del av min planerade beställning. Just nu så känns det inte helt rätt att lägga alla mina besparingar på pluggar nu när det börjar bli sommar.. så jag tänkte se vilka pluggar ni andra som kör UAD-1 fastnat som hårdast för

Pluggarna ska användas främst till mixning, men även till effektläggning både före under mix. Inte till mastring! Just nu så har jag alla pluggarna som hänger med projectpack + LA2A och 1176LN.

Vad för pluggar rekommenderar ni?

Just nu så lutar jag pyttelite åt Roland bundle eftersom det paketet kommer upphöra nästa onsdag.. och ska man ha de pluggarna senare så kostar det ytterligare nästan en lapp utöver rea-sänkningen. Men å andra sidan så är jag egentligen mer sugen på Fairchild, Plate140 och pultec pro.. men de kommer ju inte gå upp i pris lika mycket. NeveEQ'n kommer nästa torsdag dessutom.. jävla skit vad dyrt det blir :rolleyes:

Tycker inte Pulteq Pro var ett sådant steg upp från Pulteq, tror snarare att det är bättre att satsa på Neve i så fall. Roland bundlen är unik enligt mig, framför allt Dimension-D kan göra saker bredare på ett sätt som jag inte hittat någon annan stans. RE-201 påminner väldigt mycket om the real thing.

Dimension-D kommer jag skaffa hur som helst.. men om jag tar den senare så hoppar jag antagligen över de andra pluggarna från roland-packet. RE201:an låter ju verkligen likt till "vanlig" användning.. men jag tyckte inte att den hängde med alls lika snyggt när den börjar överstyras hårt. Men ok.. jag ser det som en röst för roland bundle från dig

Det känns som det är rätt olika val. Rolandbundlen är mer effektinriktad och Fairchild/Pultec/EMT mer av vanliga produktionspluggar. Så det beror väl lite på om man tror sig ha mer nytta av eq, kompression och reverb eller chorus, chorus och bandeko.

RE201 verkar inte så dum, men å andra sidan är en bra reverb något iallafall jag använder oftare. Chorus har jag aldrig riktigt förstått mig på, förutom möjligen för fluffiga syntmattor. Neve-eqn verkar inte så dum... fast det verkar som de nyare pluggarna är såpass hungriga att man nog helst vill ha fler kort om man ska köra så många man vill. :/

Chorus använder jag mest för att flytta runt på saker i ljudbilden.. så det är högst användbart för mix (om vi råkar vara i studion samtidigt så ska jag dema). RE-201:an ser jag däremot mer som en helt ren "effekt".. eller t om som ett instrument i viss mån
Men jo.. det är ju i stort sett två olika inriktningar på de olika valen. Det beror på att jag egentligen är intresserad av alla de pluggarna.. och då mest fairchild, emt och dimension-d. Men som sagt.. roland packet kommer gå upp i pris relativt sett ganska så mycket mer än de andra pluggarna, därför så överväger jag det valet nu. Svårt val ändå..

Tillägg: Roland-packet hänger inte med i ultimate-packet eller studio-packet.. så de paketen blir då fortfarande intressanta som komplement.

Fairchild'en e tung, men kräver sin man, det tar ett tag att komma in i den, men det är det värt. Plate-140 är given, men just nu så köpte jag Roland bundlen, just för att det var så bra pris
Att Plate 140 hängde med, var väl mest för att jag inte hade den.
Är det några pluggar jag skulle lämna tillbaks (läs inte använder), så är det Cambridge och PulteqPro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 23:51

Plate 140 är lysande att lägga på sång. Det låter otroligt vackert.

Fairchild kör jag på stråkar och trumpaket för att värma upp, utan att överstyra och få det att pumpa. Det blir ett helt annat ljud. Ska se om jag kan leta på en liten demo mp3:a jag har liggandes.

Pultec är oxå bra på sång. Inte för att Cambridge:n är dålig, utan för att Pultec:en färgar ljudet på ett snyggt sätt.

Dimension-D är klockren på körspår. Det får dem att hoppa fram och sitta skitsnyggt i en mix, tycker jag.

Svårt att säga vilka du ska då jag själv har alla utom Dreamverb och Precision EQ.

Ska peta igång Neve-demot när det är två veckor kvar till nästa lön så får vi se om det blir en sån med, eller inte.

Jag högg Rolandbundlen här senast, och att lägga en CE-1 på en basgång från min Matrix-1000 är klockrent. Låter hur elakt och fett som helst. Sen lägger man en RE-201 följt av en Dimension-D på en send-kanal dit man skickar massa balla ljud man har, och det låter klockrent. RE-201 är ju som sagt demo, men kastar man på en Dimension-D efter så blir det hur brett och fint som helst.

1
Bevaka tråden