Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att kontrollera modulära syntar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lekstuga.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-27 23:33

Oj, han hade en del prylar!

• Medlem
  • 2006-05-27 23:40

En man med dyra leksaker...

...och en utmanande blick

Imponerar inte det minsta på mig.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 13:56
Ursprungligen av Dalleponken:

Imponerar inte det minsta på mig.

Nä, han hade ju ingen CS1X:a...;)

O jag som inte ens hajde att han försökte imponera

kool med theremin modul, visste inte att det fanns sådär bra som modul till doepfrr:)

• Medlem
  • 2006-05-28 13:08

Hehe, håller med första kommentaren... ' awesome..... but that last face shot was so....tool-ish....haha'. Skulle ha varit kul att se alla grejerna dock. Det verkade vara en massa saker utanför den där 'ringen' han satt i.

• Medlem
  • 2006-05-28 19:08

Aaaah. Va sjyst.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-28 21:56

Har enantenn faktiskt, bara inte inkopplad, kan styra lite jox på monopolly.... eheh...

hahaha lol en synth såg ut som mastermind lr sänka skäpp den där med pluggarna xD men vad heter en sån där som han styrde pitchen med som var kopplad till en synth såv art typ avlång och såg ut att vara ett snöre lr nårr i =D? hahahaha

så såg den typ ut

men dom såg ju inte direckt ut att kuna mycket om syntharna xD

Så skulle mitt rum se ut om jag vann på lotto xD

Ursprungligen av Ostmuffin:

hahaha lol en synth såg ut som mastermind lr sänka skäpp den där med pluggarna xD men vad heter en sån där som han styrde pitchen med som var kopplad till en synth såv art typ avlång och såg ut att vara ett snöre lr nårr i =D? hahahaha

Sänka skepp = EMS VCS3/Synthi

Snöret är en Doepfer R2M.

Kallas väl ribbon-controller, den man drar fingret på.
Och "sänka skepp" är väl en patch-matris...
Där man väljer vilket som skall moduleras med vilket.
Rysk patchpanel, från en Vostok synth

Citat:

men dom såg ju inte direckt ut att kuna mycket om syntharna xD

Ironisk eller? Iom att dom faktiskt förstod vad 'sänka skepp'-patchpanelen gjorde etc. och 'snöret' tycktes funka utmärkt i deras händer

Det vore bra mycket intressantare om han skapade häftig musik med grejerna istället för att bara modulera filter med diverse esoteriska controllers. Om jag lyssnar på en åt av Erasure tex, så reflekterar jag inte över huruvida han tweakar filtret med en ribbon controller, radiovågor osv, utan om låten som helhet är bra.

Med för mycket prylar blir det bara lekstuga och inga låtar gjorda, basta!

Dalle; Vad jag menade är helt enkelt att visst, det känns som allt det här är endast för visa upp sin samling av synthar men att någon påstår att han inte vet vad han sysslar med känns lite 'dräparkommentar'. Han har nog full koll på vad han sysslar med.

Sedan kan jag hålla med, jag skulle aldrig kunna acceptera att själv sitta på så fina klenoder som han och endast sitta och modulera & skruva på lite filter.

Jag hade nog gjort lite vettiga saker med det som han har.

Verktygen man använder påverkar ju slutresultatet. Med en ribboncontroller är det ju tex mycket lättare att spela glissandon, vibrato och liknande saker. Även om man kan programmera samma sak så är det krångligare och tar längre tid.

Men visst verkar det vara lite lekstuga över studion.

EDIT: och det här var ju en kort video för att visa upp leksakerna. Ni hade säkert dissat honom om han gjort något komplicerat som lät trist i era öron.

Han kanske bara vill ha studion till att leka i, vad gör det?

Visst, jag kan även tycka det är "slöseri" med att ha en synt som kostar 100000 och har 3928432 rattar, som bara låter pjuffpjuff och blop. Men den tanken slår jag bort snabbt, för det är inte min sandlåda.

det är ju dyra synthar som låter pjuffpjuff och blop (buchla etc) medan "storslagna", "musikaliska" ljud som "orchestra 2" (med reverb) finns på varje hemkeyboard

Jag tror att syftet mer var att visa vad som går att göra - olika tekniker - än att visa upp låtar ...

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-31 20:12
Ursprungligen av deadbeat:

Jag tror att syftet mer var att visa vad som går att göra - olika tekniker - än att visa upp låtar ...

Tro nog mer som deadbeat!

• Medlem
  • 2006-06-06 00:12

jasså där är REwire från VSE igen! han har ju många roliga leksaker.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-06 00:21

Inte impad alls men jag garvade när han körde handen mot Thereminen å det genererades en basgång, fick klara Mr Oizo-vibbar där...

1
Bevaka tråden