Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI klaviatur att börja spela piano på

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 19:02

Hej!

Postade det här på 99mac till att börja med men kom på att det här nog är ett mer lämpligt forum så det fick bli en dubbel.

Jag hade tänkt att jag skulle ge mig på att lära mig spela lite piano. Därför tänkte jag att jag skulle köpa mig en enkelt/billigt keyboard som jag (via USB) kan koppla till min Powerbook G4. Jag har kollat på en Keystation 49e som verkar vara helt ok. Det jag undrar i första hand är om 49 tangenter räcker över huvudtaget om det är piano man ska spela. Jag är ju som sagt ingen Chopin så det behöver ju kanske inte va stort som en flygel (jag kan ju tröttna / ge upp och då behöver det få plats i garderoben ) men kan man lära sig spela på 49 tangenter eller är 61 ett minimum? Sen om ni har tips på några andra klaviaturer som skulle kunna passa mig så får ni gärna tipsa.

Ska du spela piano vill du nog ha åtminstonde 61 skulle jag tro. Självklart går det väl med 49 med, men det ja, i och med att ett riktigt piano har 88 tangenter och 49 är ja typ hälften så är det kankse lite i underkant.
Men i stort sett bör det väl gå, svårt att spela bas och kompa sig själv dock.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-28 22:17

Hur är det över huvudtaget att spela på ett billigare midiklaviatur? Finns det några likheter alls med att spela på ett vanligt piano eller är det som att börja om från ruta ett igen sen om man nån gång ska spela på ett vanligt? Jag har inte plats eller pengar för ett elpiano, ännu mindre för ett akustiskt.

Ja du, om man säger såhär så känns det ju inte som att spela på ett piano.
Ett piano är bastant medans ett midiklav är plastigt, övägda tankenter, klapprar, börjar gunga omkringr om man spelar för hårt. om man har på stativ då.

Men det är knappast som att börja från ruta ett utan snarare som att få lära om sig efter att ha spelat tex. elektrisk till akustisk gitarr.

Spelar själv en hel del orgel och efter att jag gjort det så upptäcker jag att jag spelar för klent på piano samt sliter sönder fingrarna med ovårdrade gliss etc. Samt att jag efter att spelat mycket piano slår sönder min stackars micron.

Rekommendationen från musikskolor i allmänhet för elever som tänker använda elektroniska klaviatur för att lära sig spela piano är:
- 61 tangenter
- anslagskänsligt
- sustain-pedal

49 tangenter kommer snart att kännas för lite.

Ett alternativ till att växla upp till t.ex. en större Keystation är att köpa en begagnad lite äldre synt med bra klaviatur och midi. Då får du ju en inbyggd ljudkälla också så att du inte behöver sätta på datorn och lätt distrahera bort dig från pianoträningen. Vill du koppla till datorn behöver inte klaviaturen ha USB -- det går att köpa ett midi-interface med USB för runt en trehundra till.

Men hoppa över autokompklaviaturerna och köp främst för tangenterna.

Instämmer, 49 är alldeles för lite om man ska spela piano.
Hade länge enbart ett 61-tangentersklav för "pianospel", och även det kommer att kännas för litet efter ett tag, jag lovar! -Vill man börja klinka lite klassiska stycken så räcker snart inte 61 tangenter till, ens för lite enklare saker som t.ex. "Für Elise".

Antar att du inte har så stor budget, men jag skulle ändå rekommendera dig att kolla på CME UF8 (88 pianotangenter) eller nåt av M-audios fullstora budgetklaviaturer. De kostar nånstans runt 5000kr och åtminstone UF8:an är värd varenda krona!

• Oregistrerad
  • 2006-05-29 11:07
Ursprungligen av android:

Instämmer, 49 är alldeles för lite om man ska spela piano.
Hade länge enbart ett 61-tangentersklav för "pianospel", och även det kommer att kännas för litet efter ett tag, jag lovar! -Vill man börja klinka lite klassiska stycken så räcker snart inte 61 tangenter till, ens för lite enklare saker som t.ex. "Für Elise".

Antar att du inte har så stor budget, men jag skulle ändå rekommendera dig att kolla på CME UF8 (88 pianotangenter) eller nåt av M-audios fullstora budgetklaviaturer. De kostar nånstans runt 5000kr och åtminstone UF8:an är värd varenda krona!

Om man är ute efter att spela piano med pianokänsla så tycker jag UF8 är ett dåligt alternativ, har dom konstigaste tangenterna jag har varit med om, innan du kommer åt pianokännslan när du slår ner tangenten så e det som ett lite motstånd som känns som ett lite klick.
Hade sparat ihop pengar och åkte till musikborsen för att testa/köpa men jag blev riktigt besviken.

Jag har inte hittat något som har passat mig, känns nästan som man kan köpa lite vad som av det billigare så länge och sen spara ihop till ett elpiano eller riktigt piano.

Om nån vet något annat bra i samma prisklass så skulle jag bli väldigt glad

Ursprungligen av hammer:

Om man är ute efter att spela piano med pianokänsla så tycker jag UF8 är ett dåligt alternativ, har dom konstigaste tangenterna jag har varit med om, innan du kommer åt pianokännslan när du slår ner tangenten så e det som ett lite motstånd som känns som ett lite klick.
Hade sparat ihop pengar och åkte till musikborsen för att testa/köpa men jag blev riktigt besviken.

Ok, smaken är som baken...
Jag trivs iallafall som fisken i vattnet med mitt UF8!
Men visst, riktigt precis exakt som ett piano känns det kanske inte, men för 5000kr tror jag inte att man kommer närmare.

• Oregistrerad
  • 2006-05-29 11:22

Ok, smaken är som baken...
Jag trivs iallafall som fisken i vattnet med mitt UF8!
Men visst, riktigt precis exakt som ett piano känns det kanske inte, men för 5000kr tror jag inte att man kommer närmare.

Jag har ju iofs inte testat det så mycket, jag tyckte att motståndet i klavituret va skönt bortsett från den klickgrejjen, upplever du det också eller kan det varit ett måndagsX jag pilla på?

Ursprungligen av hammer:

Jag har ju iofs inte testat det så mycket, jag tyckte att motståndet i klavituret va skönt bortsett från den klickgrejjen, upplever du det också eller kan det varit ett måndagsX jag pilla på?

Jag kan inte säga att jag tänkt på att det ska va nåt "klick" i tangenterna, men å andra sidan har jag läst på olika forum att långt ifrån alla trivs med känslan...

• Oregistrerad
  • 2006-05-29 13:07

Jag kan inte säga att jag tänkt på att det ska va nåt "klick" i tangenterna, men å andra sidan har jag läst på olika forum att långt ifrån alla trivs med känslan...

Hmm då kanske det inte e så på alla, har svårt att tro att man missar den detaljen.
Får ta å söka mig in till någon annan musikaffär å prova det igen

Ursprungligen av hammer:

Jag har inte hittat något som har passat mig, känns nästan som man kan köpa lite vad som av det billigare så länge och sen spara ihop till ett elpiano eller riktigt piano.

Om nån vet något annat bra i samma prisklass så skulle jag bli väldigt glad

Köp en begagnad Yamaha KX88 om du kan hitta en. Konstruerad som okrossbar militärutrustning med 88 tangenter, pitch+mod och fyra reglar. Plus att tangenterna är tysta och inte klapprar när man spelar med låg volym.

Borde gå att få tag på begagnat ett klaviatur med viktad pianokänsla för under fem papp. Men om känslan inte är så viktig så klarar du dig bra med ett standardklaviatur med 61 tangenter. Sådana får du nya för 1500 bagare och uppåt. Duger bra att lära sig på.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-06-06 15:56

Hej igen!

Jag har hittat ett begagnat Korg DP-80 elpiano för 1500kr, vad tror ni om det? Jag har inte kunnat hitta något om pianot på internet så jag vet inte hur det är med anslagskänsliga och viktade tangenter eller om det finns ingång för sustainpedal m.m.

Finns det någon här som har erfarenhet av det här pianot och kan säga om det är något att ha eller om jag ska leta vidare. Hur är priset?

Hallå där?
jag är helt färskt här, så..ta det lung med mig och ha lite tålamod.
Få se om jag kan ställa räät frågor nu:
Jag har tänkt mig montera ihop till en liten hemstudio i mitt lilla bo, och undrar om en Roland JK-8P kan vara till någon nytta.
Jag fick den av en kompis till mig för nära 6 år sedan,och bara läggat i en garderob till nu. Det andra som är lite knäppigt är att jag har ingen modulkort, men på tanken att jag annars har virtuella pluggins djudsamplingar är min fråga om någon här vet om jag kan använda denna gamla synten som har redan några år på nacken.
Jag medger gärna om att jag kan inte mycket om hur man hanskas med sådana saker, men Vill mer än gärna lära mig och när jag ändå suttit hemma i två år och lärt mig hur man arrangerar trummor, då kan jag väl ägna nåra år till att lära mig det som krävs...eller?
Å andra sidan är jag en gammal och duktigt låtskrivare arrangör som har kontakt och samtal med multinationella skivbolag som är mycket intresserad an mina verk, först och främst för att jobba som låtskrivare åt redan etablerade artister som de har under sina vingar och som ett sätt att introducera mig i merknaden igen.
jag hitiils har fått gjorda tack vore en utmärkt sammarbete med olika duktiga musiker som kan mer om datorer och musikprogram än vad jag kan.
Detta är långt redan, men ville gärna presentera mig här, och hoppas att få läsa bra och goda råd av ni som är kunniga, duktiga men framför allt ödmjuka musikälskare som gärna delar med er ovärderlig erfarenhet och kunskap.
Om inte denna synt duger till det jag vill, hade tänkt mig köpa en CM-UF8. Vad tycker ni?
MVH:kukurukukumusik

• Medlem
  • 2006-12-04 10:51

Om du har ett midiinterface med midi in till datorn så fungerar den gamla Rolanden ypperligt.

Har du inte det så borde CM-UF8 fungera bra, bara att koppla in i USB-port och spela på.

1
Bevaka tråden