Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth reparationer ny hemsida

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 10:34

Jag kollade på siten - snyggt! Jag älskar när folk dokumenterar och delar med sig av vad de gör på detta sätt!

En fråga: du byter ofta ut gamla tantalkondensatorer mot nya (lågläckande) elektrolyter - finns det någon speciell anledning till detta?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-06-21 11:28
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Jag kollade på siten - snyggt! Jag älskar när folk dokumenterar och delar med sig av vad de gör på detta sätt!

En fråga: du byter ofta ut gamla tantalkondensatorer mot nya (lågläckande) elektrolyter - finns det någon speciell anledning till detta?

Japp, det jag lärt mig är att Tantaler när de går sönder kortsluter DVS hög risk för att annat går sönder som typ IC kretsar och sådant om de råkar få en strömspik i sig. Elektrolyter blir det avbrott i och resulterar i oändlig resistans. Detta är alltså bättre för omkringliggande IC kretsar. Däremot kan man behålla Tantaler om de sitter i ljudsignalvägen och helt enkelt byta ut dem mot nya Tantaler för att inte bli av med en synths specifika ljudkaraktär. (Tack Neriks för den lärdomen). Tantaler har lågläckström och därför väljer jag en elektrolyt med liknande egenskaper för att ersätta tantalen.

När det gäller byte av kondensatorer så kan jag säga att jag upptäckt att många små fel försvinner när man gör det med synthar. Hadde nyligen en Roland SH-09 hemma för total renovering, LFOn läckte ut i audio utgångarna och man hörde hur LFOn svepte genom hörlursutgången. Jag bytte alla elektrolyter i den och vipps så försvann det problemet.

Att byta kondensatorer i sin vintage synth gör inte att den börjar låta sämre heller, snarare tvärtom. De låter bättre efter en recapning, ofta får man tillbaka den där djupa basbotten som man kommer ihåg från 70-80 talet och ibland får man bort irriterande surr och andra oljud.

Mvh
/RL

Oscilloskop kan man ofta hitta för 1-2000:-, tvåkanalers 10 - 30 mhz eller så.
Jag kanske har ett par 20mhz:are till salu så småningom.

Jag tycker inte det behövs fler forum, använd 99musik, SAS och SDIY så slipper man splittra kunskapen i för små grupper.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-28 00:31

Bumpa,

Sidan har blivit uppdaterad med bland annat:

Octave The Cat
Roland JP-6 Europa installation
ROland SH-09
PPG Waveterm

Och några av de andra har fått lite uppdaterade bilder osv ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 00:47

Snyggt jobbat !

Själv har jag ägnat helgen åt att färdigställa min Juno-60.

Det är kul att pyssla

L

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-28 01:22

Härlig sida!

Nu väntar jag bara på min Paia 9700s och hoppas på det bästa, min fatman gick bra tills jag skulle permanenta LFO-modden, sen ville den inte funka mer. Ljudet funkade, men inte kommunikationen.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-28 02:08

blir riktigt kär när jag ser PPG Wave2.2
kalla mig udda men det är enligt mig en av de vackraste syntar jag vet.

*drömma om att bli miljonär och köpa lite PPG*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 02:38

din snuskgubbe!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-28 14:00

tror min huvudvärk försvann när jag såg de där :eek:

men du borde verkligen gögra något åt den svarta fläcken på 2:an (översta)

vad gav du för dem ? (eller är det tabu att fråga om?)

edit: allvarligt. huvudvärken försvann faktiskt. [läskigt]

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 22:30
Ursprungligen av leere:

tror min huvudvärk försvann när jag såg de där :eek:

Kanon !

Ursprungligen av leere:

men du borde verkligen gögra något åt den svarta fläcken på 2:an (översta)

Mjo, förvisso.....men det är väldigt vanligt på Wave 2:or. Det skulle bli väldigt svårt att reparera skadan ( bortnött färg ).

Ursprungligen av leere:

vad gav du för dem ? (eller är det tabu att fråga om?)

Nja, tabu är det inte.

Wave 2 : 4.500:-
Wave 2.2 : 2000:-
Wave 2.3 : 15.000:-

L

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-28 11:46

:eek: Och jag som dissade denna synth innan..
Du är galen, men å andra sidan skulle jag lätt kunna ha två memorymoogar till.:)

jag har 3x303, 2xsyncussion & 2x606 så det är nog nåt som kommer med åren!

Någon som är bra på nätdelen till Prophet 5 3.2 m. midi ?

Hejsan Hoppsan.....är det någon här som är kunnig på Prophet 5 Rev.3.2 m. midi..inget fel på själva synthen men nät agget ger annan spänning än vad tech-man. säger.
Den har den sk. diod -modden för stabilare ström med midi hanteringen... skall sägas att den funkat bra i ett par år sedan vi gjorde "diod-modden" på nätagget men har nu lagt av...vi har satt dit en ny diod bytt ut en regulator m.m & allt ser ut att vara toppen men med den skillnaden att ett värde ger 28 v där det borde vara 22 v...... detta kan kanske vara rätt då techman. inte visar värdena med diod modden. Vi vågar dock inte koppla på moderkort osv. om värdena är helt knasiga.
Sitter någon inne m. någon info and. P5:an fixar jag gladeligen fram en exakt beskrivning på vad vi gjort + grafisk överikt på nätagget & techman.
Har mailat WineCountry men ej fått svar ännu..
Obs.. är ingen EL-Guru själv !

Mvh / Moognus

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 13:46

Hejsan Moognus,

Jag har rotat en del i några Propheter ... både rev 2 och rev 3. Beskriv felet lite närmare i ett PM så ska jag se om jag kan bidra med något

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-29 00:57

naturligtvis är det 2.3:an som jag mest drömmer om...

men det var inte så farligt som jag trodde. blir att spara
(sen måste man ha plats för den/dem också)

Bevaka tråden