Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expression pedal som sänder midi

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj..är det nån som vet nån expression pedal till keyboard som sänder midi? En simpel variant är det som jag vill ha. Altså inga inbyggda effekter eller sånt, bara en simpel fot pedal. Alla svar välkomnas varmt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-05-31 22:24

Har själv letat efter en pedal för just midi (och midi enbart), men det finns tyvärr inga såda "rena". Tillverkades säkert av något obskyrt företag på 80-talet för jag har sett några gamla bilder dock. Jag har inte sett några som produceras just nu i varje fall.

Det enda jag har att rekommendera är Behringers stora planka som faktiskt är robust och prisvärdast. Mycket möjligheter har den också, till exempel att programmera varje stomp-pedal till midi-noter så du kan spela piano med fötterna om du så vill. Roland och DOD har något liknande och mindre också.

Ett annat knep är att skaffa en gammal synt med expressionpedal och använda som konverter, men det är lite omständigt om man ska ut och spela live till exempel.

tack så mycket för det snabba svaret...jasså??? ska de vara så svåra att få tag på??
Jag har tjackat audio damages phase two plugin och tänkte ansluta en fot pedal till midi synthen som i sin tur sänder midi till till pluggens cc kontroll ...finns inte såna pedaler altså?? vadå?? ska man leta på ebay då kanske efter en sån där gammal pedal från 80-talet?? skulle det funka tror du?? har inte lust att släpa på en stor effektpedal när jag gigar live då användningsområdet kommer vara ytterst begränsat....
det här måste undersökas-----

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-06-01 00:06

Alltså en expression signal sänder inte midi om det är det du menar. Trodde du menade en pedal med midi-interface (midiportar). Tolkade dig fel alltså...sorry!

I så fall vill jag tipsa om Roland EV-5. De brukar funka fint till Roland-syntar (naturligtvis). Beroende på din synt du har så kan det vara lite olika standarder, så kolla upp i manualen om de tipsar om någon speciell. Här har du en länk till en: http://www.thomann.de/thoiw5_roland_ev5_expression_prodinfo.html

Det du gör är alltså alternativ 2 som jag nämnde sist. Du tar expressionsignalen (eller var man ska kalla det) och gör om till midi via synten. För det krävs en ingång för en expressionpedal på synten. Ser ut som en vanlig tele-ingång.

jag har lite svårt ibland att utrycka mig så att folk förstår...hehe....
tack för tipset....ska beställa en sån där pedal....tackar

1
Bevaka tråden