Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OB-MX

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 18:44

Hej
I min jakt på analogracksyntar snubblade jag på OB-MX på Vendolin häromdagen. Någon som haft en? Har hört väldigt blandade saker om den... Vet att frågan vart uppe förut, men tänkte vädra den igen... Är 9000:- bra pris för en 4 rösters annars?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 19:07

Snubben här har haft en, den ska tydligen låta skit, som alla säger.. Den är dock riktigt snygg..

Sedan har den väl lika bra kvalité som en rysk bil.

• Oregistrerad
  • 2006-06-01 21:41

Håller inte med om att alla säger att den låter skit. Finns massor av resenscioner som ger den jättebra betyg, kvalitén verkar dock vara skiftande från exemplar till exemplar. En del har inte haft några problem alls med sina medan andra har klagar på att de i princip faller sönder i händerna på dem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-01 22:12

Nine Inch Nails använde den mycket på The Downward Spiral. Kanske efter det som den gick sönder?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-06-02 08:17
Ursprungligen av PF:

Nine Inch Nails använde den mycket på The Downward Spiral. Kanske efter det som den gick sönder?

Dagens citat!!

Ursprungligen av PF:

Trent har säkert flera av dem.. men enligt rykten så kör han med en av prototyperna som (även det enligt rykten) ska vara bättre. Prototyperna ser lite coolare ut.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-01 22:17

Vad glada niva då? Äh. Fattar inte.

• Oregistrerad
  • 2006-06-01 22:30

PF: Jaså, då får man lyssna in sig på den. Man kan tänka sig att den gode Reznor har tillräckligt med stålar att fritt välja vilka maskiner han vill använda, det borde ju ge en liten hint om att den har sina kvalitéer.:)

• Oregistrerad
  • 2006-06-01 22:32

F.ö. är undertecknad uppvuxen i en Vaz De luxe som var slitstark som satan, och som min far en gång drog loss en fastkörd lastbil med. Sådetså;)

Japp, snubben har haft en
Nja, aså den låter ju inte skit skit.. Men den är inte värd pengarna. Det största problemet är väll filtrerna som låter så tråkigt att barren på en plastgran faller av (citat från baba:D)
Du har otroligt stora modulations möjligheter och kan få fram riktigt skruvade skeva småljud, men det är pretty much vad den duger till (enligt mig iaf).. Jag skulle hellre lägga ner 9 papp på en Waldorf Q eller nåt liknande..
Men som sagt, den är ju snygg..

Jag läste någonstans om en som hade en sådan. Han skrev att det bästa ljudet han fått från den var dunsandet när han sparkade ned den för trappan. Liknelsen med en rysk bil haltar eftersom ryska bilar är extremt slitstarka. Ärligt talat så har jag nog inte hört några bra saker om den och skulle nog likna den med en Fiat från slutet av 80-talet.

För 9000:- borde du kunna hitta en fin OB-Xa eller OB-8.

• Oregistrerad
  • 2006-06-02 12:13

Hmm... Jo, mycket tänkvärt, vad ni säger. Men man får intrycket av att många av de som totaldissar den aldrig har provat en själva. Det finns ju som sagt många som säger att den är tokbra, bland andra många respekterade tidningar, SoS t.ex. En Q är tyvärr inget alternativ, eftersom jag inte tycker den låter analogt ( därmed inte sagt att den låter dåligt), och OB-8 och OB-X har inte multitimbralitet som jag är ute efter.

Omega8 med CS80-filter som tillval annars.. priset går iofs upp en hel del.. men vafan.. smakar det så kostar det!

Annars så är OBMx säkert en kul synt. Om du inte fastnar för den så är det väl bara till att sälja vidare sen.

• Oregistrerad
  • 2006-06-02 18:21

Omega ja... Hade alla gånger tagit en sådan hellre, men de är ju verkligen ruggigt dyra. Jag tror jag kommer gilla denna ändå; den sägs ju vara fin till vrickade ljud och drones m.m., och det är lite sånt jag är ute efter.

Ok.. om det är sånt du är ute efter så är ju annars evolvern ett givet val.. tycker jag

Jag har nog aldrig hört en ljudfil från OB-Mx undrar varför..

Får uppfattningen att den är rätt tråkig. Köp en Virus B istället. Annars får du väl en 8 rösters MKS80 för ungefär samma pris som OB-Mx.

Citat:

Köp en Virus B istället

jaa.. eller en gitarr

• Oregistrerad
  • 2006-06-02 18:38

Evolvern låter kanon, men känns inte lika snabbjobbad som OB-MX ( jag spenderar redan alldeles för mycket tid med att programmera K2500 ), och vill man ha multitimbralitet får man gå på PolyEvolver och då blir det dyrt. Virus B är jag ljudmässigt inte speciellt tilltalad av. Trots att jag egentligen är mer förtjust i digitala syntar har jag insett att både själen och musiken skulle må bra av lite mysig analogvärme:)

• Oregistrerad
  • 2006-06-02 18:40

Global: Ett gäng riktigt trevliga ljudklipp finns på aliens-project.de

Här finns ett par demos.

Gillar du aliens-projects ljud ska du nog ha en evolver istället

1
Bevaka tråden