Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenordia ADSL -Bra/dåligt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis i Stockholm skaffar Telenordia ADSL på måndag. Jag tänkte bara höra om det är någon som har bra /dåliga erfarenheter av dem?
Mvh
Jörgen

• Oregistrerad
  • 2002-10-13 23:49

Om din kompis kör Mac OS X, så fungerar det mycket bra. (Man kopplar upp sig via PPPoE). Men om han kör OS 9 eller tidigare så måste han använda sig av Telenordias programvara som är hiskeligt dålig.

Jag är relativt nöjd med Telenordia, speciellt som jag slapp betala anslutningsavgift och fick ett ethernetmodem på köpet. Jag har för mig att dom numera skickar med USB-modem till sina nya kunder, och dom lär visst vara helkassa. (Ethernet kostar extra). Numera så har BoStream billigare pris och lär vara enklare att uppgradera till högre fart om man så vill. (Utan att byta leverantör).

[ 13 Oktober 2002, 23:51: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

USB modem är skit. Satsa på ett riktigt modem som kopplas via rj-45 kontakten annars funkar ADSL som det skall ingen skillnad mellan leverantörerna...Utom priset och hastigheten...

Jo, i 9:an fungerar inte Telenordias adsl alls... (jo kanske, men jag har då inte lyckats) men i X flyter det på så bra så Har ibland problem med att koppla upp mej & får då starta om modemet, men då brukar det fungera..! Jag kör med Ethernetmodem.

Felenordia är S.K.I.T. En kompis beställde det och fick, ja just det, ett USB-MODEM utan drivrutiner för Mac OS X.

Dessutom verkade de inte kunna leverera Ethernet-modem till honom så jag rekommenderade ett omedelbart avbrytande av abbonemanget.

Inställningarna och behovet av in/utloggning är lika antika som min gamla Telenordia-modemuppkoppling (som dock fungerade utmärkt mellan 1999 - januari 2002).

Det är skrattretande att man måste använda en ADSL-uppkoppling på samma sätt som en modemuppkoppling.

Dessutom uppfyller inte prestandan bredbandsdefenitionen på 2 Mbit/sekund. En pris/prestanda-jämförelse är ingen rolig läsning för Felenordia (beräknar på pris/Mbit).

Telenordia: 369 kronor per månad.
738 kronor per Mbit överföringshastighet.

Telia: 375 kronor per månad.
750 kronor per Mbit överföringshastighet.

Bostream 0,5 Mbit: 298 kronor/månad.
596 kronor per Mbit överföringshastighet.

Bostream 2,5 Mbit: 449 kronor per månad.
179,60 kronor per Mbit överföringshastighet.

Slutsatsen är att Bostream 2,5 Mbit ger ett överlägset pris/prestandaförhållande. Uppkopplingen uppfyller dessutom kravet på bredband. Dock gäller det bara mottagning.

Ska man teckna ADSL är det Bostream eller Bostream man bör välja mellan, såvida man inte bor på en ort där de inte har täckning.

Bostream ADSL är dessutom överlägset enkelt i installation, samtidigt som man slipper inloggningar och annat modemjunk.

Även om Felenordia lockar med gratis anslutning/modem är det värt att betala för Bostream 0,5 eller 2,5.

Mina erfarenheter av Felenordia ADSL är mycket negativa p.g.a problemen som för närvarande finns (USB-modem m.m).

Bostream rockar!

Sitter själv just nu med Telenordia ADSL och det funkar hur bra som helst. Kör genom en gateway (Netgear-tjofräs från Dustin) så någon av Telenordia bestämd startsida finns inte för mig. Har visserligen haft några småproblem med att man plötsligt kopplats ner, men det har antagligen med att mitt huvudjack inte är rättkopplat. Inga problem med att köra webserver (http://lillen.servebeer.com) eller ftp-server. Att man har dynamisk IP löser man enkelt genom att skaffa sig ett "gratisabonemang" på exempelvis NO-IP.com och tankar hem en liten uppdateringsklient så uppdateras NO-IP´s DNS automatiskt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Felenordia är S.K.I.T. En kompis beställde det och fick, ja just det, ett USB-MODEM utan drivrutiner för Mac OS X.

Dessutom verkade de inte kunna leverera Ethernet-modem till honom så jag rekommenderade ett omedelbart avbrytande av abbonemanget.

Inställningarna och behovet av in/utloggning är lika antika som min gamla Telenordia-modemuppkoppling (som dock fungerade utmärkt mellan 1999 - januari 2002).

Det är skrattretande att man måste använda en ADSL-uppkoppling på samma sätt som en modemuppkoppling.

Dessutom uppfyller inte prestandan bredbandsdefenitionen på 2 Mbit/sekund. En pris/prestanda-jämförelse är ingen rolig läsning för Felenordia (beräknar på pris/Mbit).

Telenordia: 369 kronor per månad.
738 kronor per Mbit överföringshastighet.

Telia: 375 kronor per månad.
750 kronor per Mbit överföringshastighet.

Bostream 0,5 Mbit: 298 kronor/månad.
596 kronor per Mbit överföringshastighet.

Bostream 2,5 Mbit: 449 kronor per månad.
179,60 kronor per Mbit överföringshastighet.

Slutsatsen är att Bostream 2,5 Mbit ger ett överlägset pris/prestandaförhållande. Uppkopplingen uppfyller dessutom kravet på bredband. Dock gäller det bara mottagning.

Ska man teckna ADSL är det Bostream eller Bostream man bör välja mellan, såvida man inte bor på en ort där de inte har täckning.

Bostream ADSL är dessutom överlägset enkelt i installation, samtidigt som man slipper inloggningar och annat modemjunk.

Även om Felenordia lockar med gratis anslutning/modem är det värt att betala för Bostream 0,5 eller 2,5.

Mina erfarenheter av Felenordia ADSL är mycket negativa p.g.a problemen som för närvarande finns (USB-modem m.m).

Bostream rockar!

Dina erfarenheter? Var det inte en kompis som hade det (adsl alltså?)? I s f borde han väl valt ett ethernetmodem? Går att läsa sej till ett & annat på Telenordias hemsida.

Och ut & inloggning? Vad snackar du om igentligen? Funkar inte så, går att ställa in så burken kopplas upp så får den startar. Inga sidor där du ska ställa in koder & tjafs. Och vad är det för problem med inställningarna?
Användarnamn & lösen.... är det antikt?

Ja själklart är Bostream bäst, men vad kostar det att installera? Prec. Ta med det i månadskostnaden så blir det mer rättvist.

Jag betalade 0:- för anslutning & Ethernet-modem, 369:-/månad och jag är nöjd. Jag får inte mer för den summan jag betalar. Klart att om man lägger mer pengar såå...

Kompisen betalade 0 kronor och fick ett USB-modem. Han ringde sedan till Felenordia och frågade efter ett Ethernetmodem och fick svar att de inte hade några och att det skulle finnas drivrutiner till OS X för USB-modemet.

Efter att ha kontrollerat att sådana inte fanns ringde han igen och fick reda på att de plötsligt skulle skicka ut ett Ethernet-modem.

Jag kollade igenom inställningarna som skulle göras i PPPoE i Mac OS X och ställde in det. Förfarandet är identiskt med min gamla Telenordia-modemuppkoppling och det känns antikt i sammanhanget (skaffa "bredband" för att få modemförfarande). Dessutom anser jag att 369 kronor per månad är dyrt för 0,5 Mbit när Bostream kostar 298 kronor och Spray 299 kronor för samma. Oavsett anslutningsavgift eller ej.

Jag anser fortfarande att Telenordia ADSL är sämre än Bostreams 0,5 och 2,5 Mbits-tjänst oavsett kostnaden för anslutningen.

Jag har dessutom använt Telenordias syskontjänst, Telia ADSL och det var verkligen inte roligt. Trög nedladdning, låga prestanda kombinerat med det faktum att pris/prestanda är uselt.

Visserligen finns Mac ICX men jag begriper fortfarande inte varför man ska ha en ADSL-uppkoppling som mer är "Modem Turbo" än en riktig bredbandsuppkoppling.

Att använda PPPoE är ju inget annat än att hålla sig på modemnivå och behovet av "uppkoppling" respektive "nedkoppling" finns där. Det är inte en "fast lina" som Bostream.

Jag kommer alltså inte att rekommendera Telenordia ADSL framför Bostream såvida de inte erbjuder en PowerBook G4/800 som anslutningsbonus.

• Medlem
  • International user
  • 2002-10-16 18:51

Hade oxå problem m telenordia från början, fick ett usb-modem, som verkade vara trasigt... (förresten deras drivrutiner dem skickar med suger...) men ringde in klagade och fick ett nytt ethernet modem gratis... nu funkar allt utan problem... men personligen hade jag skaffat ett bostrem, om d hade varit i daxläget

1
Bevaka tråden