quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Felenordia är S.K.I.T. En kompis beställde det och fick, ja just det, ett USB-MODEM utan drivrutiner för Mac OS X.
Dessutom verkade de inte kunna leverera Ethernet-modem till honom så jag rekommenderade ett omedelbart avbrytande av abbonemanget.
Inställningarna och behovet av in/utloggning är lika antika som min gamla Telenordia-modemuppkoppling (som dock fungerade utmärkt mellan 1999 - januari 2002).
Det är skrattretande att man måste använda en ADSL-uppkoppling på samma sätt som en modemuppkoppling.
Dessutom uppfyller inte prestandan bredbandsdefenitionen på 2 Mbit/sekund. En pris/prestanda-jämförelse är ingen rolig läsning för Felenordia (beräknar på pris/Mbit).
Telenordia: 369 kronor per månad.
738 kronor per Mbit överföringshastighet.
Telia: 375 kronor per månad.
750 kronor per Mbit överföringshastighet.
Bostream 0,5 Mbit: 298 kronor/månad.
596 kronor per Mbit överföringshastighet.
Bostream 2,5 Mbit: 449 kronor per månad.
179,60 kronor per Mbit överföringshastighet.
Slutsatsen är att Bostream 2,5 Mbit ger ett överlägset pris/prestandaförhållande. Uppkopplingen uppfyller dessutom kravet på bredband. Dock gäller det bara mottagning.
Ska man teckna ADSL är det Bostream eller Bostream man bör välja mellan, såvida man inte bor på en ort där de inte har täckning.
Bostream ADSL är dessutom överlägset enkelt i installation, samtidigt som man slipper inloggningar och annat modemjunk.
Även om Felenordia lockar med gratis anslutning/modem är det värt att betala för Bostream 0,5 eller 2,5.
Mina erfarenheter av Felenordia ADSL är mycket negativa p.g.a problemen som för närvarande finns (USB-modem m.m).
Bostream rockar!