Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI SysEx layering/dual tone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp!

Hur 17 kan jag få mitt keyboard att skicka SysEx till min synth att spela 2 olika toner på samma tangent. Alltså layering/dual.

Visst borde det går??

MVH
Zeb

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 13:18

Va?

Tror du blandar ihop begreppen rätt seriöst.

Vad är det för instrument för det första?

Sysex betyder System Exclusive, vilket innebär att det är unikt för alla typer av instrument. Mao helt omöjligt att svara på om du inte talar om vad du har för prylar.

Men rent spontant tror jag att du vill ha två ljud som spelas på samma midi-kanal. Beror helt på synthen hur man löser det. Förmodligen i något multi/performance-läge.

Haha....ja, ni hör redan att ni pratar med en amatör.

Så här ligger det till:

Jag har en edirol PCR-M50 som jag har kopplat ihop med min Roland FP2.
Detta funkar lysande. Det ända jag saknar nu är just som Peter säger, att jag vill att man spelar ex. trumpet och saxofone samtidigt på samma ton.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 13:29

Var hittar du de förkastliga nobba brass-å-nubbeljuden för det första?
FP2 är ju ett stagepiano och PCR vadå, en controller?

PCR = Midi keyboard/controller
FP2 = Stagepiano...med stöd för GM2 mm
FP2 kommer då med de vanliga GM ljuden + litta till. Inte de bästa...men funkar!

Kan kan alltså styra redan idag, rätt bra med CC PC, effekter mm.
Men, det är just detta jag inte riktigt förstår mig på.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 13:49

Kolla i PCR-manualen om den kan skicka på två eller fler midikanaler samtidigt. Sätt annars FPn i Omni On och förbered dig för kakafoni av oanad natur. Sysex kommer inte in i bilden, det är nåt annat.

Aldrig ens sett ett FP2, men du borde väl kunna sätt upp layers i den?

Hm...ja. Manualen säger "Polyphonic key pressure" under kapitell "MIDI implementation" men jag är dock osäker på om jag är rätt på det?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-08 14:09

Det är något helt annat det. Det är polyfonisk aftertouch. Sök på "aftertouch" här på 99musik så förklaras det.

Du ska kolla efter transmit midi on more channels than one liksom typ så ba.

Heller inte det ultimata kitet du valt om du ska spela "live" med syntarna. Bättre isf med en syntmodul som ljudkälla, typ en JV-1080 / Proteus 2000 / etc etc x500... eller något i den stilen. Då ställer du in på syntmodulen att den ska ta emot på samma kanal för två eller fler parter i multiläget.

Fikonspråk? Visst. Men fråga på. Finns minst 99st på 99musik som kan detta. Eller kanske bara 9 st?

1
Bevaka tråden