- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Har nu provmätt min påstådda 5MBit/s uppkoppling till Bonet och känner mig lurad. Kanske någon mer än jag och som skrev kontrakt med dom för 5MBit/s skulle testa vad som egentligen levereras. För 1 år sedan fanns möjligheten till 5MBit/s detta finns inte kvar längre för privatpersoner... vet inte när detta togs bort.
Till BoNet:
Har nu provmätt min anslutning och är tämligen övertygad om att Bonet har gjort ett kontrakstbrott mot mig och det avtal vi har om 5MBit/s "iiN-tjänst". Uppmanar er därförr att nogrant kolla upp detta. Vad jag kan se så ger ni mig sedan en tid enbart max. 2,5 MBit/s. Ni kan själva välja om ni vill betala tillbaka vad ni tagit ut för mycket. Förväntar mig svar inom 1 vecka... annars tar jag ärendet till Allmäna reklamationsnämden. Efter som jag inte vet när denna ändring gjordes så får ni själva reda ut detta, det är högst troligt att det då handlar om ett flertal fakturor - förväntar mig också en rejäl ursäkt från Bonet.
Mvh,
Olle Jonsson - Sveriges Television / Digitalkanalen i Göteborg
Adress: Kärrhöksgatan 7B - 416 54 Göteborg
telefon bostaden: 031-217580
telefon SVT: 031-837000
momiltelefon: 0733-500261
Jag såg en notis om detta på deras hemsida får några månader sedan. Har för mig att de skrev att det numera inte var möjligt att beställa 5 Mbit tjänsten, och att det pågick förhandlingar (gissar att det var med Telia) hurvida de kunder som hade 5 Mbit tjänsten redan skulle få behålla den.
Mycket fult gjort av BoNet om de bara dragit ner din hastighet till 2,5 Mbit, utan att meddela dig om detta och sänka månadskotsnaden till det pris som gäller för 2,5 Mbit.
Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Har nu provmätt min påstådda 5MBit/s uppkoppling till Bonet och känner mig lurad. Kanske någon mer än jag och som skrev kontrakt med dom för 5MBit/s skulle testa vad som egentligen levereras. För 1 år sedan fanns möjligheten till 5MBit/s detta finns inte kvar längre för privatpersoner... vet inte när detta togs bort.
Till BoNet:
Har nu provmätt min anslutning och är tämligen övertygad om att Bonet har gjort ett kontrakstbrott mot mig och det avtal vi har om 5MBit/s "iiN-tjänst". Uppmanar er därförr att nogrant kolla upp detta. Vad jag kan se så ger ni mig sedan en tid enbart max. 2,5 MBit/s. Ni kan själva välja om ni vill betala tillbaka vad ni tagit ut för mycket. Förväntar mig svar inom 1 vecka... annars tar jag ärendet till Allmäna reklamationsnämden. Efter som jag inte vet när denna ändring gjordes så får ni själva reda ut detta, det är högst troligt att det då handlar om ett flertal fakturor - förväntar mig också en rejäl ursäkt från Bonet.
Olle,
Du har provmätt en förbindelse (hur detta har gått till är dock dolt i mörker) och utifrån din mätning drar du långtgående slutsatser.
För det första: BoNet levererar inte längre (sedan mars månad) några 5 Mbitsförbindelser till nya privatabonnenter , men i framtiden kan det åter bli aktuellt. Inte heller levereras extra IP-nummer.
För det andra: BoNets garantier om bandbredd gäller naturligtvis bara inom eget nät. BoNet kan inte garantera bandbredd i andras nät. Därför bör du göra mätningar så nära dig som möjligt (nätmässigt). Använd gärna samma metod som installatörerna gör; ta tid på en nedladdning av en Netscapefil från SUNET.
Du skall definitivt INTE använda metoder där du med Internet Explorer gör mätning av filnedladdning. Om du över huvudtaget skall använda sådan mätmetod måte du använda Netscape Navigator/Communicator.
För det tredje: Av Bonets cirka 400 användare som har 5 Mbitsanslutning har nägra få fått sina modem reparerade och vid reparationen har dessa felaktigt blivit strypta till 2,5 Mbit. BoNet rättar naturligtvis till detta och ordnar också lämplig kompensation.
För det fjärde: Försök låt bli att belasta BoNets kundsupport (som tidvis inte varit den bästa) med en massa nonsensärenden. Ställ istället frågor i publika forum och invänta svar (vilka kan ta några dagar).
För det femte: BoNet liksom andra bredbandsleverantörer har haft stora problem att leverera och installera utrustning, och för BoNets del har supporten kommit på efterkälken. Tjänsten i sig är dock "bäst" och jag är helt övertygad om att de gör vad de kan för att fortsätta vara bäst.
För det sjätte: Det verkar inte vara något substantiellt i dina påståenden så är det aktuellt med ursäkter i någon riktning så är det nog du som skall be BoNet om sådan.
För det sjunde: Det står dig naturligtvis fritt att skriva vad du vill och tycka du har rätt. Det står också vem som helst fritt att tycka det du påstår är fullständigt förryckt. Det är inte alltid den som gapar mest och högst som har rätt.
//Mikael
5 Mbit från BoNet - precis som avtalat.
Du skall definitivt INTE använda metoder där du med Internet Explorer gör mätning av filnedladdning. Om du över huvudtaget
Har använd båda webläsarna och där finns ingen större skillnad. Tack annars för betydlig klarare besked än vad jag annars (tidigare) fick på Göteborgs studentnät. OM det visar sig att jag haft fel så kommer jag att berätta detta. I viss mån ger jag dig rätt i att det kan ha varit onödigt starka ord jag tog till i ett öppet forum och inte gett Bonet en fair chans att bemöta detta.
Olle
Du skall definitivt INTE använda metoder där du med Internet Explorer gör mätning av filnedladdning. Om du över huvudtaget
Har använd båda webläsarna och där finns ingen större skillnad.
OK,
testa ftp då. Jag tycker att Interarchy verkar kunna få upp hastigheten bättre än Fetch, men det kan vara inbillning.
Pröva en tyngre nedladdning från t.ex.
SUNETS Redhatarkiv (linux). Ta en av iso-filerna och se vad du kommer upp i när förbindelsen stabiliserats (efter cirka 20 sekunder).
Avbryt och släng filen när du kommit upp i över 350 kB/s (eftersom du då har garanterat större bandbredd än 2,5 Mbit).
Jag testade just nu och det var konstant över 550 kB/s.
//Mikael
Försök låt bli att belasta BoNets kundsupport med en massa nonsensärenden.
Eftersom det ofta hänt (mina erfarenheter) att de gett felaktiga uppgifter och oklara besked, tycker jag inte det är underlig att folk belastar deras kundtjänst. Hur man definierar vad ett "nonsensärende" är, är nog olika från person till person och ens kunskaper om uppkoppling/system. Detta måste självklart BoNet räkna med.
Tjänsten i sig är dock "bäst" och jag är helt övertygad om att de gör vad de kan för att fortsätta vara bäst.
Håller med om att tjänsten är "bäst", när den fungerar. Dock har det t.ex. här i Malmö fungerat dåligt i nästan en månad p.g.a något "hårdvaru fel med switcharna som behövde bytas ut" som BoNet förklarade det.
[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]
Mikael Svensson skrev: testa ftp då. Jag tycker att Interarchy verkar kunna få upp hastigheten bättre än Fetch, men det kan vara inbillning.
Dessvärre kräver Interarchy ett serienummer nuförtiden... men jag ska göra testet med Tranmit som jag trivs med. Lovar att återkomma med svar, förhoppningsvis innan midnatt... är på jobbet nu och där regerar WinNT
- Olle
Troligtvis så ska jag be om ursäkt för att jag anklagat Bonet för att fippla med hastighet/fakturor, bedöm själva denna provhämtning från Sunet. Använde "Transmit" klockan var ca: 19:00 och datorn en iMac 233MHz. Hastighet var ca: 40.000 - 44.000 bytes per second. Ska inte skylla ifrån mig, men jag kommer att lyssna mindre på visas råd i fortsättningen... speciellt på Göteborgs Studentnät. (Nej det var inte Mikael Svensson). Jag trodde faktiskt på att ett test mot http://w1.680.telia.com/~u68002599/speed/speed.html var tillförlitligt, specielt när adressen inehöllt en telia-adress, först idag ser jag att det förefaller att vara en privatperson och inte telia som har denna tjänst - bortförklaring... kalla det vad ni/du vill.
Så till dom jag skrämt upp - URSÄKTA - jag hade troligtvis HELT fel... väntar nu vem som ska påminna mig om att jag troligtvis hade fel - tror jag vet vem som inte kan hålla sig, vi får väl se
Olle
Nej inte alls ironisk - mailar dig skärmdumpen - ge gärna respons på den
Jag testade precis nu mot följande adress:
ftp://ftp.chl.chalmers.se/pub/Linux/distribut...
och tog en av isofilerna. Det var inga problem att nå 590 kB/s. För säkerhet skull testade jag från flera olika nät, men det gjorde ingen skillnad => det fungerade som förväntat.
Jag använde Fetch på min iBook. Ingen brandvägg, ingen AirPort. Bara raka rör ;-).
//Mikael
Jisses, vilken livlig diskussion det var här Jag gick och gjorde en smörgås , samt skrev mail-svar på Olles skärmdump, missade nästan 10 inlägg
Bifogar en del av svaret som jag skrev på mail (kan vara av allmänintresse):
När jag ser skärmdumpen kommer jag ihåg att servrarna ofta är strypta. Exemplet du fick att försöka med
ISO-nedladdning av Linux från SUNET är m.a.o dåligt. Servrarna är ofta
(nästan alltid) strypta för att bara tilldela en användare en viss hastighet.
Jag har själv ofta legat på runt 40Kb/s, trots att jag har haft 10Mbits
uppkoppling internt på SUNET i min gamla studentlägenhet, (synd att jag
flyttade ifrån den i fredags , annars hade du kunnat prova mot min ostrypta
Linuxserver
[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
Jag testade samma plats och en av iso-filerna - då blev det 550,000 byte per second.... en märklig skilnad mot för någon timme sedan...
Du hade laddat ner en del av filen redan så du läste ju från din egen hårddisk först och fick bra värden. Välj en ny fil eller radera den delvis nerladdade filen så får du se att det inte är så märkligt
Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Servrarna är ofta (nästan alltid) strypta för att bara tilldela en användare en viss hastighet.
Så är det vid de flesta, och förmodligen också SUNET. Jag har dock inga som helst problem att från GUNET ladda ner runt 5 MB/s (d.v.s. knapp 50 Mb/s) vid lågtrafiktid.
Bandbreddbegränsningen hos SUNET ligger högt, och SUNET är mycket bra att testa mot. Idag kan det dock vara trångt eftersom Enigma (RH 7.2) officiellt annonserades idag.
//Mikael
Just servrarna som ISO-linux ligger på brukar vara ganska hårt belastade (åtminstone när jag har laddat hem, vilket jag inte gör så där jätteofta).
Annars ett bra sätt att kolla var flaskhalsen ligger är att dra igång en parallell nedladdning från någon annan server, sjunker nedladdningshastighet på första nedladdningen så ligger flaskhalsen på den egna uppkopplingen.
Vad är det eg vi har avtalat med BoNet om och vad betyder upp till 2,5 Mbits/s resp 5,0 Mbits/s? Vad är skäligt?
Bonet har fungerat bra tidigare hos mig här i Malmö men nu har jag problem med anslutningen precis som Petter Mårtensson i Malmö och Olle Jonsson i GB.
Problemen uppstod hos mig för ca två månader sedan efter det att mailen var avstängd i kanske 10 dagar. Jag hoppas och tror att Bonet arbetar seriöst med att lösa problemen som vissa av oss har drabbats av och andra inte.
[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]
Vad är GUNET?
Vad i hela friden har du för uppkoppling? Jag får inte ens upp mitt 100Mb LAN i 50Mb/s!
Visst är det kewlt
GUNET är den del av SUNET som omfattar nätverken vid Göteborgs Universitet och Chalmers Tekniska Högskola.
GUNET ansluts till SUNET ryggradsnät som har bandbredden 622 Mb/s. Hittar man en fin accesspunkt kan man alltså få fin fart i förbindelsen.
GigaSUNET börjar byggas i höst och redan skall vissa högskolor ha 1,2 Gb/s till ryggradsnätet . Detta skall å sin sida redan nästa år nå 10 Gb/s.
SUNET:s filarkiv har som helhet en bandbredd på 2,5 Gb/s.
//Mikael
Mikael, har du 100Mb eller Gigabit LAN-uppkoppling när du når 50Mb/s
Gigabit, men det borde fungera med ett trimmat 100 Mb också.
//Mikael