Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags att skippa kablarna. Men vad ska man köpa? Jag vill ha enkel installation, säkerhet, stabilitet och gärna skrivardelning. Jag har 4 datorer (PC) varav 2 laptops som jag tänkte stoppa in miniPCI-nätverkskort i. Det finns så många märken och konfigurationer att jag blir alldeles yr i huvet när jag försöker bestämma mig för vad jag ska ha. Hur gör ni?

  • Medlem
  • 2006-06-15 17:35

Jag skaffade en sådan här för att dela nätverk hemma: http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1149562300349&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Skrivardelning brydde jag mig inte om pga skrivarbrist, men har man en skrivare som är nätverksansluten så borde det funka bra.

Har också Linksys nu. Funkar bäst av de jag testat (D-Link sämst, Netgear hyggligt).

Är i valet och kvalet hur jag ska utöka räckvidden på mitt wlan. Har två datorer på undervångingen (jepp, hyreslägenhet med två våningar!), och det är lite halvsunkig fart på dom.

När jag körda b-nät (11mbps) var det inga problem med signalstyrkan, så har man inget prestandabehov så kan det vara ett alternativ om man har stort och vill ha en billig lösning...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 18:57

vill man ha 11 mbit/s, så har jag en intel wireless gateway med 2 pcmciakort till salu för en liten peng..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Linksys funkar bra här med - du kanske t o m kan hänga på mitt nätverk

  • Medlem
  • 2006-06-15 23:14

Jag har haft rätt kassa erfarenheter av D-Link men fick tag på en ärlig snubbe på deras support som sa att D-Links billiga grejor inte ens är deras egna design. Han själv höll med om att sunkiga produkter drar ner deras namn rätt rejält. Deras router DI-604 är nog det sämsta som fått namnet router enligt mig. Bytte 2 gånger men fick aldrig funktion på den.

Den han på supporten tipsade om för hemmabruk var D-Link DGL 4300. Den är den billigaste i deras 'riktiga' serier och jag har haft den nu i ett halvår. Funkar klockrent och har dessutom en hel del användbara funktioner. Får 5 av 5 från mig just nu. Har polare som haft sina längre och dom är lika nöjda. Den ska enligt diverse hemsidor har ett aber med att inte kunna köra 108 Mbit trådlöst annat än med deras egna trådlösa kort men jag är benägen att kunna motsätta mig det. Har flyttat filer mellan datorer med högre fart än 54 Mbit med Intelkort.

Well, kan iallafall rekommendera den som ett stabilt köp. Kostar idag runt 1000-1200:- och är väl på utgående för nyare modeller.

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-16 13:56
Ursprungligen av Mein:

Jag har haft rätt kassa erfarenheter av D-Link men fick tag på en ärlig snubbe på deras support som sa att D-Links billiga grejor inte ens är deras egna design. Han själv höll med om att sunkiga produkter drar ner deras namn rätt rejält. Deras router DI-604 är nog det sämsta som fått namnet router enligt mig. Bytte 2 gånger men fick aldrig funktion på den.

Mycket intressant att höra eftersom jag fick i uppdrag av våran "dataansvarige" att installera två DI-604 med externa antenner för att kunna köra på företaget rakt över gården mellan två hus. Fungerar nu, men det var inte helt enkelt kan jag säga. Bra "dataansvarig" som inte ens klarar installera det själv inser jag nu. :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 23:28

Jag släpper min intel gateway/router plus 2 pcmcia-kort för 800 plus frakt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag har en Asus WL-500g Deluxe. Den har 2 st USB portar. Funkar att koppla in skrivare i direkt. Jag har däremot slängt i en extern HD i en av portarna.

En polare tjackade ny accesspunkt + usb-mottagare rätt nyligen.. 54Mbit på allt.. 400:- nytt på pc city eller vad det nu var för butik. Jag kör med samma D-Link som Mein (1246:- kostar den som billigast har jag för mig). Den har alla möjliga roliga features som faktiskt även är användbara. Skrivardelning har jag inget minne av att den har däremot. Jag har även en netgear 624någonting liggandes (54Mbit).. men de krashar så fort man går över vissa hastigheter (deras mest sålda modell har jag för mig att det är).. så den går väl inte ens att skänka bort även om de fortfarande säljs.

  • Medlem
  • 2006-06-16 10:40

Skaffade Linksys (kommer inte ihåg vilken) + pci-kort till morsan och farsan.
Funkar klockrent än så länge, kostade 995:- för båda delar i någon kampanj hos Computer City.

Enligt kollegor på jobbet så är dock säkerheten det stora problemet.
Även om man filtrerar på MAC-adresser etc. så är det vädligt

Men man undviker väl klåparna iaf AKA "script kiddies".

Några grundtips nu när säkerhetsjoxet dök upp: Filtrera på MAC (även om det knappt hjälper någonting), broadcasta inte namnet på accesspunkten (även om det hjälper ännu mindre än MAC-filtrering), så tung kryptering som möjligt och skaffa inte antenner med onödigt lång räckvidd. Inget av dem hjälper helt mot intrångsförsök.. men som haplo nämnde.. man undviker de minst erfarna skitungarna.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-06-16 12:19

Linksys eller Cisco om plånboken tillåter, eller möjligtvis Digitus om du vill ha Tüsk Überkvalitet till humana priser!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 14:05

Intelburken jag säljer har aldrig strulat öht, väldigt stabil och anledning till att jag säljer är att jag köpte en airport express för att kunna köra itunes direkt till stereon utan kablage, och nu äger expressen hela mitt WLAN ...

(dessutom är intelburken snygg, vit med två antenner, går att väggmontera eller ställa på ett ställ snyggt på en hylla eller så...)

pruta lite och gör en bra affär vettja...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

1
Bevaka tråden