Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om någon inte hajar Akai XR10...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-20 01:49

...vilket ju är förståerligt.

I alla fall, jag köpte min av Herr Vogel (tror att även Lasselu har ägt den, men nu har den hittat hem )för ett par månader sedan eller vad det var. Hajade den inte alls och hittade ingen manual eller nåt någonstans på internet. Fast förra veckan hittade jag en snubbe som beskriver hur man gör.

Har förstått att det är fler än jag som haft problem med hur i helvete man programmerar den så därför kan jag ju lägga ut en länk:

http://www.plosive.net/syn/xr10/

När man väl hajat tillvägagångssättet tycker jag att den är hur enkel som helst att fippla med och jag är så nöjd med köpet att det inte är klokt (bara padsen och ljudbank no. 9 motiverar att man bör äga en).

:kaaaka!:

Fast jag slår mig fortfarande för att jag inte slog till på TR-606:an igår.

Lägg gärna upp något ljudexempel så man får höra hur den låter!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-20 02:35
Ursprungligen av Dalleponken:

Lägg gärna upp något ljudexempel så man får höra hur den låter!

Hmm... kanske.

Hellre egentligen att jag talar om när vi har använt den i låtar (vi håller på och spelar in). Fast vi får se, jag kanske lägger upp någon loop bara. Tycker sånt är lite knepigt eftersom jag ju tänker mig den i ett sammanhang.

Den är hemskt rolig för den har de här 80-talsgalna trummorna från Miami Vice t ex (och slapbasen i Seinfeld MÅSTE bara vara en XR10!). Fast det är ju inte riktigt de ljuden jag gillar....

Sedan funderar jag faktiskt på att använda den för att styra VSTi-trummor också. Programmeringen är inte dum alls och padsen, som sagt... padsen.

Men svaret på din förfrågan är alltså "kanske". Dels av anledningen ovan och dels för att jag har den i vår lokal och när jag är där är jag ganska koncentrerad på det vi håller på med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 06:24

XR10:an är fin som snus för att göra härligt svulstiga 80-tals beat. Fläsk är bara mellannamnet. (Har jag för mig?)

Synd att den är så ful bara

Jag har inte programmerat den, men den borde ju på något sätt vara lik MPC serien (det är ju Akai..?) Om inte annat så kan man kanske styra den via midi?

XR-10 hemsida <- Mp3:an på den sidan lät sjukt grym!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-20 11:45
Ursprungligen av zthee:

Mp3:an på den sidan lät sjukt grym!

Ja, fast han använder den bara som controller, så det är inte ljuden från XR10.

Plosive, eller Aaron som han heter, driver även en netlabel vid namnet One där jag släppt en release en gång i tiden + att det nyligen dykt upp ett remixsläpp där en av låtarna är med (Partikel).
http://one.dot9.ca/2/releases.php?id=031

Så nu har jag hi-jackat klart.

Hm, den där maskinen låter riktigt trevlig. Undrar om man inte ska höra sig för om han inte har lust att vrida något litet kit åt en.

När MM testade den så ansågs den ha en hanklappra som lät bättre än allas favorithandklappra från TR-808.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-06-20 09:03

Kul...för den låter ju bra imho...
Förresten, jag köpte den av Steve...

Vaffan... det var ju bara en massa dist å skit i den där mp3-filen på den där sidan. Hur låter den egentligen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 11:47

Ah, men då var det inte lika spännande

Har iaf samplingar från någon XR10 hemma i MPCn. Fläsk och duns Man kan göra skön 80-tals electro med den. Blir lite sugen på att skaffa en. Men jag vet att jag borde låta bli

Hittade samplingar på Denhaku > http://www.denhaku.com/r_box/xr10/xr10.htm

1
Bevaka tråden