Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sample skivor - trummor/perc.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-22 11:32

Hittade ingen bra sektion för detta så jag lägger detta i övrig mjukvara

Men vilka skivor kan ni rekommendera i detta segment.
Har sedan tidigare investerat i Dance Mega Drums 2 (tror jag det var).
Tyvärr vet jag inte om den var så jättebra för det jag ville ha
Personligen tycker jag den var rätt dålig på grund av att 95-100% av alla ljud hade effekter lagda på ljuden.
Vilket oftast inte passar in alls i det man ska göra.

Så vilka skivor kan ni rekommendera där ljuden är torra och fria från pålagda effekter.
Gör mest elektronisk-musik i en salig blandning åt techno/trance hållet blandat med lite influenser från tracker-tiden (vad nu det innebär eftersom jag fortfarande kör med tracker).
Är rätt kass på trum-"programmering" därför känns det inte så motiverat att skaffa sig en machinedrum (fast den har hög vill-ha faktor ), så både one-hit ljud och loopar är av intresse.

Om din tracker hanterar VST kan det vara värt att titta på något i trumsyntväg som t ex MicroTonic eller Linplug RMIV. Betydligt billagare än en hårdvarumaskin som MD.

Samplecd är svårt att föreslå, helt och hållet en smaksak. Synthetic Drums 1 och 2 från Native Instruments tycker jag är trevliga, fast de har hårt processade ljud.

Hade en länk till några som sålde en platta med massvis av samplade trummaskiner. Kom mej aldrig för att beställa dock, och hittar den inte nu. Ska snoka lite...

Själv letar jag efter nåt med gamla romtrummisar, 606, 808 och 909 svämmar ju världen över av.

  • Medlem
  • 2006-06-22 15:06

Katzen,

Tack för tipsen, jodå trackern hanterar VST så det är inga problem.
Kanske en fråga efter man provat dessa pluggar men finns det många presets ?
Kan inte direkt påstå att man är en van t(r)um-skruvar-nisse
Så att ha lite att utgå ifrån är en fördel för min del.

Peter,

Jo det är sant men att hitta några utan sjuttioåtta reverb/delay och reverse effekter är inte helt banalt, eller så är det bara jag som är dålig på att leta.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 15:11

"att hitta några utan sjuttioåtta reverb/delay och reverse effekter är inte helt banalt"

banalt?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2006-06-22 19:11
Ursprungligen av Don:

"att hitta några utan sjuttioåtta reverb/delay och reverse effekter är inte helt banalt"

banalt?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det gick fort där ;), enkelt skulle jag skriva.

  • Medlem
  • 2006-06-22 19:19

Det jag letar efter är äldre samples från äldre trum-maskiner men som inte är processade med effekter som gör dom svåranvända, helst gärna mono samplingar eftersom delay/reverb vill jag själv tweaka utan att ha bieffekter från att gå Stereo->Mono.
Om någon använder EQ eller compression direkt i samplen så tror jag inte jag själv ens skulle märka det om det inte sker i samma sample.

Ska kolla in pluggarna, kanske inte behövs någon sample CD

Vad exakt är det du är ute efter? Rena samplingar av gamla trummaskiner? Annars är det mesta processat eller till tweakat på något sätt. Både MicroTonic och RMIV kommer med rätt stort utbud av presets. Nyligen publicerade tillverkarna av MicroTonic ett helt gäng gratis patcher på deras hemsida för registrerade användare och Linplug/Rob Papen är knappast snåla med utbudet av presets de heller, från deras hemsida: "It comes with more than 270 synthesized and sampled drum kits (more than 4200 different drum sounds) and 2600 MIDI beats"

Don kan väl för övrigt intyga om RMIVs kvalitet, har för mig han köpte just den trumvstn.

Annars kan onlinetjänster vara ett alternativ, t ex Primesounds eller Modernbeats. Där man köper ljud efter behov via nätet. De har allt från rena enkla 808-kit till mer galna saker.

Primesound verkar bytt namn, men deras tjänst finns här:
http://www.mi7libraries.com/main/samples/

och Moderbeats hittar du här:
http://www.modernbeats.com/home.php

Bry dig inte om att Modernbeats har så hård fokus på hip hop, de flesta kit funkar till allmänt bruk och de har som sagt även en hel del standardkit.

Eller ladda ner Drumsynth 2, finns massor av presets att utgå ifrån och dessa kräver oftast bara ett litet finjusterar-tweak för att passa fint i den egna mixen. Gratis är det med!

Glömde helt att tipsa om gratispluggarna Drumatic 3 och VE som du hittar här http://www.e-phonic.com/plugins/

Väldigt bra trummaskiner och t ex VE efter liknar 808/909 soundet.

1
Bevaka tråden