Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorval - 3 alternativ

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och två grabbar har fått tag på en lokal där vi ska bygga en studio, delad i kontrollrum och liverum.
Vi planerar även att ha en mindre verksamhet med målet att få ihop till hyran varje månad.

Problemet är datorval.. och 3 olika alternativ har vi fått fram, men vilken är bäst för oss då vi vill ha en seriös studio, där vi vill prioritera datorn först.

I alternativen blir det Logic 7 med Mac och Cubase SX3 med PC

Dual 2GHz PowerPC G5 Mac 4gb 533mhz RAM - (28 000:-) 24 000:- inkl studentrabatt vi har
( http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6354041/wo/vu3HRQFMu5J733foUx41l721XyV/2.?p=0 )

Frost ACM-340D - DualCore med "Space Expansion Kit & Raid the Lightning Kit" - 32 000:-
( http://www.frostacm.com/sv/ )

Egen ihopsatt AMD 4800+ 2ghz 400mhz RAM, 3*250gb hårddisk osv - 17 000:-
( http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172240 )

Kanske svårt att veta vad som är mest rätt för just oss.. men vi vore mkt tacksamma för all hjälp vi kan få..

MVH / Micke

Massor med minne borde vara högsta prioritet om ni ska köra mycket pluggar. Tycker det första eller sista alternativet verkar var mest prisvärda

Det ska väl komma intelsubstitut till G5orna innan årets slut så jag vet inte om det är så klokt att investera i det nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-28 22:37

Angående powermacen så sparar ni ett par tusenlappar om ni köper minnet någon annan stans ifrån än Applestore.

En powermac är aldrig fel, men det kommer som sagt med stor säkerhet rejält mycket snabbare datorer från Apple i början av augusti då de håller sin årliga utvecklarkonferens.

Framförallt så vill man väl inte sitta på en G5 när allt är intel.

Skulle personligen valt G5 alternativet.

En powermac med mycket minne och Logic Pro - idag, är ju en synnerligen kompetent musikmaskin...
Det kommer alltid att komma nyare och snabbare datorer med tiden men i fråga om vad som just nu är mest prisvärt tycker jag definitivt G5:an.

Håller dessutom med ovanstående inlägg avseende minnen, köp inte orginal från Apple Store.
Jag köpte 2Gb från Microshop till samma pris som 1Gb från Apple Store till min G5 2x2.7, funkar hur bra som helst.

Lycka till i datorvalet!

Med risk för att bli tjatig, att skippa G5 handlar inte om att det alltid kommer nyare och snabbare utan det är ett rätt radikalt steg i och med motorbytet. Sen behöver man inte haka på i uppgraderingshysterin, men att hamna på "fel" sida om den milstolpen om man ska investera i nytt idag känns bara korkat.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-29 06:58

För mig hade Applespåret varit lätt men det är en smakfråga ju.

Men om du kör på Macspåret så är det en sak du bör ta i hänsyn och det är just G5 vs Intelfrågan.

Köper du en G5 idag får du en mycket grym maskin som kommer att hålla ett bra tag till och du kan vara säker på att programmen kommer att fungera under en lång tid framöver också. Dock så köper du ju inte absolut senaste teknologin.

Väljer du en Intel däremot när de släpps så kommer din maskin garanterat ge mer kraft för pengarna och den kör den nya generationen och kommer i och med det säkerligen att hålla ännu längre in i framtiden. Nackdelarna är dock två som jag ser det. Ett, du kommer att köpa en maskin av första generationen och Apple brukar ju inte kanske ha alla rätt där om man ser tillbaka på de sista åren. Två, Antalet ökar varje vecka men faktum kvarstår fortfarande - inte speciellt många applikationer och plugins finns till Universal Binary ännu. I höst finns det säkert fler men finns alla? Detta behöver inte vara ett problem om ni tänkt köra Logic och dess pluggar enbart men värt att ha med i tankarna vid valet.

Så mitt råd är att om du kör på Macplattformen, vilket subjektiva jag skulle gjort, så inventera först vilka program, synthar, effekter du kommer att köra och kolla när de kommer som Universal Binary/Intel innan. Är du nöjd med vad du ser kan det vara värt att vänta men annars så kommer G5 maskinen att vara precis lika bra framöver som den är idag.

Btw, det finns ju faktiskt ganska många studios av större mått som fortfarande kör OS 9 på Mac och det fungerar fortfarande lysande och på samma sätt som när de köpte den. Värt att tänka på i den uppgraderingshysteri som finns och det är lätt att hamna i.

D.

Ursprungligen av Dee:

Btw, det finns ju faktiskt ganska många studios av större mått som fortfarande kör OS 9 på Mac och det fungerar fortfarande lysande och på samma sätt som när de köpte den. Värt att tänka på i den uppgraderingshysteri som finns och det är lätt att hamna i.

Jag tror många av dem sitter på rätt stora mängder hårdvara (Protools, feta mixerbord, rackeffekter och liknande), så för dem är inte datorn lika central.

Men visst är det lätt att tro att man behöver det nyaste och senaste, när så inte är fallet.

Första generationens macar brukar, precis som Dee säger, inte vara helt på topp. Men frågan är om det kommer gälla nya powermac?

De problem som första generationen av varje modell brukar ha är exempelvis värmeproblem, någon saknad ingång/utgång (firewire 800 på macbook pro!?), o.s.v. Men min gissning är att powermacs intelvariant kommer se precis likadan ut som powermacen, men ha en annan processor och kanske lite mer kraft på något annat håll på köpet. Portarna kommer vara de samma eller snarlika, värmen kommer inte vara något problem i en sådan stor dator, o.s.v.

Det är min gissning. Med andra ord, vänta och kör på en intelpowermac

Tack så mycket allihop, alla tips var toppen!

Jag hade faktiskt ingen aning om detta.. men jag avvaktar isåfall och samtidigt längtar till augusti.

Dee, jag har en fråga bara, kommer pluggar och applikationer fungera normalt även fast dom inte stödjer Universal Binary? ja menar, dom kommer ju inte fungera bättre, men dom kommer väl inte fungera sämre eller inte fungera alls?

/ Micke

Jag skulle inte heller köpa en G5 i dagsläget, inte till nypris. Nya Mac Pro (eller vad Powermac-ersättaren kommer att heta) kommer förmodligen i augusti.

Fördelarna med en G5 är 1) all mjukvara funkar till den i dagsläget, 2) det är en beprövad maskin utan trassel, 3) det är fortfarande bra fart i den.

Men jag tycker inte att det överväger nackdelarna: 1) det är en utgående modell, och all utveckling kommer att ske på Intel framöver, 2) mjukvarusupport och nya versioner kommer förmodligen bli svårare framöver - jag är 95% säker på att kommande versioner av mjukvara (Logic 8, SX4 osv) kommer släppas för PowerPC, men jag tvivlar på versionen efter det. 3) En Intel-mac kommer förmodligen vara en hel del snabbare för samma peng.

Om ni vill köra Mac och inte vill vänta kan ni köpa en Macmini eller iMac och sedan sälja dem när IntelPowerMac kommer - macar brukar hålla sitt pris, så ni förlorar förmodligen inte särskilt mycket på det. En begagnad G5 är också ett alternativ, kan bli en bra bit billigare.

Plugins som inte är UB funkar inte. Ljudprogram vill man ha i Intel-format, iallafall om man vill ha någon prestanda att tala om. Några få program, som Recycle, rullar på bra, men räkna i övrigt med att PowerPC-program på Intel rullar på i 20-25% av hastigheten, max.

En Macbook på 2GHz funkar alltså ungefär som en G3 på 4-500MHz när den kör program som inte är portade.

Ursprungligen av false messiah:

Plugins som inte är UB funkar inte. Ljudprogram vill man ha i Intel-format, iallafall om man vill ha någon prestanda att tala om. Några få program, som Recycle, rullar på bra, men räkna i övrigt med att PowerPC-program på Intel rullar på i 20-25% av hastigheten, max.

En Macbook på 2GHz funkar alltså ungefär som en G3 på 4-500MHz när den kör program som inte är portade.

Det false messiah talar om här är alltså mjukvaruemuleringen som från och med Tiger finns i alla OSX-installationer och kallas Rosetta.

Rosetta kan emulera en powerpc-miljö så att program som är gjorda för powerpc kan köra, men eftersom detta är en mellanhand mellan programmen och operativsystemet (som i sin tur är en mellanhan innan processorn) så kommer det självklart gå segare, som false messiah säger.

Ville bara göra lite klarare om du inte är så insatt i Macvärlden, Regenholz

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-29 12:15
Ursprungligen av false messiah:

Plugins som inte är UB funkar inte. Ljudprogram vill man ha i Intel-format, iallafall om man vill ha någon prestanda att tala om. Några få program, som Recycle, rullar på bra, men räkna i övrigt med att PowerPC-program på Intel rullar på i 20-25% av hastigheten, max.

En Macbook på 2GHz funkar alltså ungefär som en G3 på 4-500MHz när den kör program som inte är portade.

Riktigt så långsamt går det inte, räkna med att en Macbook har samma prestanda som en G4 1-1,2 GHz vid rosetta-emulering.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-29 11:27

Om du kör Cubase SX3 i Rosettamiljö, dvs på en Intelmac så kommer det fungera med icke Universal Binary pluggar men de fungerar ej om du kör t.ex. Logic 7.2 som är Universal Binary.

Mao, om du kör något emulerat måste du köra allt emulerat annars fungerar det inte alls.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-06-29 11:34

AMD

Ojj, rätt komplicerat, men jag är med..

Så detta byte till en IntelMac med UB kommer alltså vara rätt dyrt.. jag kommer ex inte kunna använda mina pluggar och ljudapplikationer som jag har sedan tidigare? Utan jag måste vänta tills pluggarna jag vill ha kommer i UB version och köpa dom igen? :kaaaka!:

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-29 11:53

Eller, uppgradera dom rättare sagt Det är ju billigare än att köpa nytt.

Men, detta är ytterliggare en aspekt på det hela som kan peka på en G5 maskin. Det handlar ju trots allt om den musik du gör och inte den musik du kommer att göra på din nästa dator. Ska ni driva studion så ni får in några slantar så får ni ju göra en beräkning där också på vad ni kan få in och när.

D.

Uppgraderingarna till UB är antingen gratis, kommer i nästa version, eller kostar en liten slant (från $5-$50) beroende på tillverkare. Så du behöver inte köpa mjukvaran igen. Liknande situation som när Apple gick från OS9 till OS X.

Nja, Rosetta emulerar inte Altivec, så alla program som använder sig av sånt går bra mycket långsammare. Dessutom är ljudprogram bra mycket processorintensivare än tex ordbehandlare, så skillnaden blir mer märkbar. De som testat tex Live på Intel-macarna (innan UB-versionen) fick inga imponerande resultat.

(G3 är för övrigt något snabbare på samma klocka om inte Altivec är inblandat, så en G3/500MHz är inte fullt så långsam som det kan verka.)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-29 13:12
Ursprungligen av false messiah:

Nja, Rosetta emulerar inte Altivec, så alla program som använder sig av sånt går bra mycket långsammare. Dessutom är ljudprogram bra mycket processorintensivare än tex ordbehandlare, så skillnaden blir mer märkbar. De som testat tex Live på Intel-macarna (innan UB-versionen) fick inga imponerande resultat.

(G3 är för övrigt något snabbare på samma klocka om inte Altivec är inblandat, så en G3/500MHz är inte fullt så långsam som det kan verka.)

Rosetta emulerar sedan 10.4.3 Altivec och gör det ganska bra faktiskt, men oavsett hur bra det går så skulle jag inte vilja använda krävande PPC-program på en Intelmac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 12:51

Jag skulle ändå rekommendera G5:an, för det brukar vara enorm väntetid på nya burkar eftersom de är så populära. Och en G5:a med den bestyckning du valt är absolut inte någon slö dator på något sätt. Den funkar med allt som finns nu och du kan lugnt avvakta tills allt funkar för Intel-macen innan du säljer G5:an till gott andrahandsvärde och går vidare med Intel.

Jag hade missat att Altivec funkar i Rosetta nu. Men det är ju skillnad på att funka och att rulla på i jämförbar hastighet, eftersom det finns rätt stora skillnader mellan Altivec och SSE.

När det gäller G5:or: det är absolut ingen dålig dator. Den var det snabbaste man kunde köpa för 3 år sen. Å andra sidan är just 3 år sedan den var som häftigast. Jag räknar med att en ny Powermac kommer vara rejält mycket snabbare, och skulle jag lägga 24000kr på en dator skulle jag inte vilja köpa en modell som man vet kommer att ersättas inom ganska snar framtid. (Folk som testat Logic på Macbookarna säger att de är lika snabba som Powermac G5, och det är bärbara datorer med kompromisser angående värme och annat.)

Om ni vill köra Mac tror jag som sagt på begagnat. Dual 1.8GHz verkar ligga runt 11-12000kr och jag tror prestandaskillnaden är försumbar.

Okej, detta var inget lätt val asså..

Men Logic 7 Pro funkar i UB, med nyaste uppdateringen?
Hur långt har plugintillverkare kommit på den fronten än sålänge annars, typ sonalksis och andra?
Hur är det med ljudkort och dess drivisar, påverkas dom på något sätt av detta tronskifte?

Kan passa på o bara fråga en lite grej, stödjer Logic 7 Pro DX pluggar?

/ Micke

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 22:49

Hmm, vad skumt, först blev det 4 likadan inlägg sen tog jag bort det ena så försvann alla..

iallafall, ett prisvärt alternativ i väntan på powermac-intel, kan vara att köpa en uppgraderbar powermac g4, t.ex. quicksilvermodellen, marknadspris på beg. marknaden, ca 1500 sek, sen beställer du en processoruppgradering från t.ex. gigadesigns, och har vips en dual 1,8ghz g4 med ett totalpris på strax runt 5000 sek...

*väntar på min uppgradering*

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Logic är UB from 7.2 och stöder bara AU-pluggar. Det finns konverterare till och från VST och RTAS men DX är ett Windowsformat så det funkar inte.

Pluggar varierar mellan tillverkare, men än så länge är rätt få i UB-format. Förr eller senare kommer alla kommersiella pluggar komma som UB, men just nu är det bäst att kolla upp vilka som finns av de man använder innan man byter.

Ursprungligen av false messiah:

Logic är UB from 7.2 och stöder bara AU-pluggar. Det finns konverterare till och från VST och RTAS men DX är ett Windowsformat så det funkar inte.

Vad är det för konverterare menar du? hur funkar det?

/ Micke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 23:38

Dumt att bli en Zon-alkis. Beggad G5 Dual låter ju toppen!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 01:19

Här är en bra grund att börja på:

http://mactorget.nu/view.php?id=27043

kika sedan på www.gigadesigns.com

spara lite slantar och invänta intelpowermacar, en dual 1,8 ghz g4 kommer du en bra bit på, vill du kan du ju ta de slantar du får över på datorbudgeten och istället shoppa UAD eller SSL Duende eller nåt annat kul dspkort istället...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

1
Bevaka tråden