Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular och Sync24

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-28 21:16

Halloj!

Jag har ett dilemma - min Nordmodular gillar sync24-klockorna ifrån min 606:a och synkar lätt efter den, men problemet är att jag inte lyckas få paret att agera tvärtom - jag sätter om 606:ans sync24-ingång till input och matar den på samma pinne med en likvärdig signal som den spottar ut annars och triggar run/continue-pinnarna med en 5v gate-signal ifrån ett MIDI-CV/gate interface men den vägrar starta...Nån som har någon teori?

Har inte sett några sync24-patchar till NM på nätet, men i teorin borde det ju fungera, vilket jag tycker bekräftas av att NM klarar att slava efter 606:an i sig...?

• Medlem
  • 2006-06-28 21:24

Klarar NM att skicka ut de nivåer som 606:an vill ha? Nog för att den klarar av att läsa av dem korrekt, men att skicka?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-28 21:44

Tja, lyssnar man på signalen så låter det i alla fall som det. Men det kan ju hända att NM utgång skulle behöva förstärkas externt. Ska testas, synd att man inte sitter på ett oscilloskop här hemma, skulle vara lite enklare...

• Medlem
  • 2006-06-28 21:54

Sedan har vi längden på triggpulserna som man även kan kika på, är de för korta så hänger den inte med.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-28 22:16

Har exprimenterat både med rena pulser ifrån NMs oscillator-bank och den interna klockan... Finns det ingen annan som exprimenterat med detta?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-02 14:03

Annat NM-problem

OKi. Har lämnat sync24-problemet bakom mig för tillfället. Brottas just nu med ett annat delikat problem: Att få de interna sequencerarna att shuffla, vilket ter sig nästan omöjligt. Hittar ingen vettig info om detta nånstans heller.

Problematiken är som följer:
Den interna klockan i NM klockar ut 96 pulser per takt vilket sen de interna sequencerarna vill ha neddelat 6 gånger till 16 pulser per takt. Normalt sett ser alltså pulsen ut så här:

*---*---*---*---*---*---*--- etc, där * får representera pulserna och - pauserna emellan.

Jag vill alltså få om pulserna till någonting liknande detta:

*-----*-*---*-----*-*---*---

eller

*------**---*------**---*---

Har exprimenterat med att lägga på en delay-lina på en separat pulslinje och låta en envelope crossfade mellan den och "den vanliga" icke förskjutna pulsen, men får det helt enkelt inte att fungera. :hmmm:

Har någon nån liten idé om det här skulle jag vara oerhört tacksam!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-02 14:26

Har inte NM logikmoduler så du kan bygga nån konstruktion som separerar udda och jämna pulser så du kan fördröja de jämna och sen mixa ihop allt igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-02 14:28

Jo trixar med clockdividern för att ta ut "varannan" och köra de genom ett litet delay, men får det inte att fungera. Skulle vara kanon om nån råkade ha en patch som kunde inspirera i alla fall...

Är det inte enklare att låta en VCO agera klocka och sen frekvensmodulera den så den går fortare på varannat steg? Om det nu går på en NM, funkar på mitt .com iaf.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-02 15:15

Jo, jag har testat det också, med varierande resultat. Problemet är att jag helst av allt vill kunna MIDI-slava burken under Cubase sen, så därför använder jag den interna klockan, d v s MIDIglobal-clock.

Sitter just nu och exprimenterar med logik-modulen och clock-dividern och resonerar så här:

den normala pulsen:
*---*---*---*---*---

den normala pulsen klockdelad i 2:
*-------*--------*---

logikfunktionen XOR mellan de två borde bli pulsen jag vill isolera ut...
----*--------*--------

...och förskjuta:
------*--------*------

resultatet av en mixning mellan den klockdelade pulsen och det förskjutna XOR-resultatet torde då bli det önskade:
*-----*-*-----*-*----

...i teorin i alla fall, får det inte att fungera i praktiken. modulen logic-delay verkar inte fungera riktigt som jag vill...tankar?

Nu har jag inte min G1 hemma, men kan du inte använda en event-sequencer som klockpuls? Varje event går ju att använda som en trigpuls. Fast det blir nog ganska grovhugget.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-02 15:31

Haha! Löste det:

Tack för inputen! Går säkert att lösa på annat sätt också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-02 16:05

...och så här lät det, här tillsammas med en "hemlig" patch.

Oj, nu blev man inspirerad att plocka fram Micromodularen i sommarvärmen!
Men jag som aldrig tog mig färdigt igenom matte D innan jag bytte till estetiska har ju inte fått klart för mig de olika Logik-funktionerna och hur man faktiskt kan använda dem, får nog ta o lägga några nätter på det.

• Medlem
  • 2006-07-02 17:25

fasen, nu saknar jag min micromodular igen! kommer ihåg hur snärtig den var

Ja, en Micro Modular hade suttit finemang. Ljudet är så svalkande gött i den analoga värmen. Blev dock skogstokig på min Nord Modular som (så gott som) alltid förlorade kontakt med datorn över midi när man var mitt uppe i en intressant patch....:mad:

• Medlem
  • 2006-07-02 17:38

jag blev mest irriterad på den begränsade DSPn. kraften tog slut innan man hade kommit igång med sitt patchande ordentligt. saknar den fortfarande dock...men nu sparar jag till en riktig modulsynth istället

Min NM var expanderad så det problemet upplevde ju aldrig jag. Men o andra sidan hade nog mina amatörispatchar funkat i en NMM också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-21 15:24

Kan inte låta bli att posta ännu en galen patch här på forumet:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/VCS3%20style.pch
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/VCS3style.jpg

Patchen är mer eller mindre en flexibel light-variant av den klassiska EMS VCS3 där allting går att patcha till (nästan) allting via knobbarna.

Innehåll: 2 LFO (fungerar som oscillatorer här)
1 pseudo-springreverb
1 classic filter
1 bruskälla
1 AD-envelop

LFO1 (knobbar 1-3):
1 LFO1 modulation
2 LFO1 pitch
3 LFO1 destination

LFO2 (knobbar4-6):
4 LFO2 modulation
5 LFO2 pitch
6 LFO2 destination

AD-Env (knobbar 8,9,11,12)
8 ENV Attack
11 ENV Decay
9 ENV ut dest
12 ENV mod dest

Spingreverb (knobbar 7,10)
7 morph 1, delaylengh
10 morph 2, delay feedback

Bruskälla (knobbar 13, 16)
13 bruslevel
16 brus destination

Filter Classic (knobbar 14, 15, 17, 18)
14 VCF mod amount
15 VCF cutoff
17 VCF destination
18 VCF resonance

Totalt oanvändbart, men kul. Skulle haft en MIDI-joystick för att emulera den också, men det får bli en senare fråga...;)

1
Bevaka tråden