Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laptop/studo från scratch?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 00:30

Hoj...
Jag kunde inte hitta nån tråd om detta, och sorry om det redan finns hundra och jag är sämst på o hitta info...

Tänkte nu i skatteåterbäringstider försöka sätta ihop en mobil studio så budget som möjligt men är inte så hajj på prylar o dyl.
Mina tankar kretsar kring en något boostad dell inspiron 9400 + nån form av externt ljudkort + midiklaviatur + mickar...reason och cubase som mjukvara.
Iofs är kanske inte detta så jävla budget, men vafan...
Vill kunna sitta ute o spela in sjyssta ljud. därför vill jag ha en laptop o inte en stationär men även för att jag flänger runt en del...
Eller har ni något bättre förslag på grejjor för att få ihop till en fullt-kompatibel-mobil-hyfsat-budget-dator-studio-...?

Vad ska man satsa på för ljudkort/midiklaviatur som funkar till det jag tänk?

/findus

Macbook + fw/usb interface?

Det blir det för mig i alla fall. Dell Inspiron har jag haft en och skickat tillbaka, deras strömförsörjning är inte så kul om du ska koppla ihop datorn med annan jordad utrustning, ett problem generellt iof bland laptops, men dell'arna verkar lite extra problematiska.

Du kan inte heller försörja ett firewireinterface med ström från datorn om du har en 4-pin uttag som det i regel är på pc. (Eller kan man det med ett pcmcia-kort?)

Jag skulle snegla på en MacBook i stället för en Dell. Har själv en Fujitsu som ska bytas ut till Mac efter skatteåterbäringen kommit in och kör stationärt PC, så jag är ingen rabiat Apple-användare. Grejen med macarna är att de är tysta och det är inte Dell, och du vill inte ha fläktsurr i din inspelning. Cubase SE och Reason kommer du mycket långt med ,externt ljudkort bör vara firewire, finns en hel del att välja på från tusenlappen och uppåt. Midiklav finns en massa att välja på från tusenlappen och uppåt med, se till att få en vars rattar stöds av Reason. Ska du spela in sjyssta utomhusljud måste du tänka på att du förmodligen inte klarar dig på batteriet in burken, utan måste ha en lina. I varje fall om du tänkt få någon vidare kvalitativ inspelning med kondensatormickar, vilka kräver fantommatning.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 01:07

Hade väldigt gärna haft en macbook men 20000:- svider... hårt. blir lite för lite med 13 tums skärm, fast man kanske klarar sig på det..hm.
Som inbiten pc nörd så... hur e det med gamla pc-program till de nya macbookarna. Är det bara o installera o köra?
eeh 4 pin uttag?

13" macbook är vad vi båda pratar om. Macbook pro heter den andra.
Mac kan köra XP numera om du vill köra nåt gammal pc-program. (kräver omstart såklart)

4-pin uttag:

Cubase och Reason är dual install, funkar både på mac och pc. Visst klarar du dig på 13 tum, upplösningen är tillräckligt för mobilt bruk. Ska du göra monsterarr med massvis av kanaler har du ju alltid möjlighet att köra en större skärm på hemarbetsplatsen.

  • Medlem
  • 2006-07-04 01:27

...macbook kostar mellan 10 795 - 14 795 kr. pc-program funkar om man installerar windows på en macbook.

/rabiat mactaliban

  • Medlem
  • 2006-07-04 01:28

oops

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-04 01:47

Den billiga macbooken har dock lite problem med fläktarna än så länge. De går av och på i ett, men annars så ser jag inga problem med den. Min kompis köpte den svarta och maxade senare ut ramet till högsta möjliga. Flyter på riktigt fint faktiskt.:)

Själv ska jag slå till på den billigaste pro-versionen med den snabbaste hårdisken. Sedan monterar jag naturligtvis själv in minnet i den eftersom det blir billigast. Har för övrigt hittat en leverantör som säljer rätt typ av minnen för 800:-/st så man spar lite cash där.:p :kaaaka!:

Tjena Findus.
Jag har en "noname" laptop från typ Network. Med den så har jag ett MAYA44USB inkopplat. Och sen kör jag även en BRC2000+Oxygen8 klav via usb.
Detta har inte kostat så överdrivet mycket. Dator+prog+utrustning.

Oxygen8 kostar inte mycket begagnat, inte BCRén heller för den delen.
Visst ljudkortet är USB, som vissa inte föredrar, men jag har inte haft några problem alls med det. Och det är inte så dyrt heller.
Så man kan säkert skrapa ihop kringutrustningen för typ 2000:-
En ful/snabbkalkyl;
Dator 10.000+Utr 2000+ prog+4000 =16.000

Finns väl en hel del helt ok micar som man kan koppla in via usb även, smidigt.

Lägg dig på en egen nivå som känns OK, och sikta inte för högt. Finns många drömmare som inte har fötterna på jorden, och vi alla har inte obegränsat med pengar.
Du kommer säkerligen att uppgradera utrustningen efter hand, brukar bli så.

  • Medlem
  • 2006-07-04 08:53

Ett alesis Photon X25 + en laptop? X25 är ett midiklaviatur med inbygt audio-interface.

http://www.alesis.com/product.php?id=15

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 11:50

grym respons! ska forska vidare...

Om du ska spela in utomhus och vill använda mickar bör du kolla upp hur bra Firewire funkar på datorn du ska köpa. Med tex en Presonus Firebox kan du driva en mick + fantommatning direkt från datorn, men det kräver att du har 6-pinnars Firewire. En del av de billigare PC-modellerna snålar på detta. Hur det är med Dell vet jag inte. Det går också att köra på USB (MBox 2, fast då får du köra Protools istället för Cubase), men Firewire tycker jag är att föredra när det gäller ljud.

Själv skulle jag välja en Macbook, men jag är certifierad mactaliban. Ska du inte spela in ljud så klarar man sig på det interna ljudkortet också.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 16:28

fett pommes frett! Det får bli en macbook. vidare tänkte jag på korg legacy ms-20 som klav o midicontroller, men det visa sig att den ej är kompatibel med intel i macbooken... då frågar jag mig tror ni man kan använda bara controllern till macbook för att styra reason o skippa mjukvaran tills ev. uppgraderingar kommer?
detta kanske är trådkapning... hm*

1
Bevaka tråden