Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stereoaiff -> split SD2 fil?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha en stereofil (aiff) delad i L och R filer och jag vill inte behöva göra någon bounce eller dylikt. Det borde väl inte vara så svårt? Tips?

• Medlem
  • 2006-07-06 19:13

...spara/exportera som split/dual mono-fil? vad använder du för program?

Logic pro 6.4

• Medlem
  • 2006-07-06 21:13

Enligt Logic Pro 7.1-manualen så kan man:
"Disconnect Stereo Files

Both sides of a stereo audio file are normally edited together.
You may, however, wish to edit one side individually on occasion:
• Select the stereo file
• Select Edit > Disconnect selected Stereo File"

Reconnect Stereo Files
The Edit > Reconnect Stereo Files command reconnects all disconnected stereo files in the song. Only files that were previously stereo are reconnected."
(LogicPro7_ReferenceManual.pdf, sid 370)

...möjligen fanns dessa funktioner redan i Logic Pro 6.4?

Nja, manualen talar om splittade stereofiler. Jag vill dela på interleavefiler.

Jag tror att du kan göra detta direkt i Audio Window.
Convert to SDII och sen Disconnect selected Stereo File

• Medlem
  • 2006-07-06 22:31

ja, och delad interleavefil = split stereo (vad annars?!?)
är förutsättningen: "inte behöva göra någon bounce eller dylikt" blir det dock klurigt. :kaaaka!:

audio window > markera interleavefil > save region as > file conversion settings: "interleaved to split" > interleaved filen blir två, en L och en H.

Eric: Ja, jag trodde också det, men riktigt så enkelt vill det förstås inte vara. Förstår inte varför..?

Avart: "Interleaved" är ju en stereofil. Split stereo är två separata monofiler med L & R innehåll och det är det manualen syftar på, att man kan connecta två "L&R"-monofiler så att de funkar som stereo, men också disconnecta dom så de kan flyttas runt separat.

Ditt tips med "save region as" funkade iaf finemang. I mitt "äldre" logic var det en liten låda som skulle klickas i, i Audio preferences. Verkar som det funkade. Tack så mycket för hjälpen och engagenmanget, Avart! Det uppskattas.

1
Bevaka tråden