Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bussar i logic express med Motu 828mkII

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm, upptäckte precis att så fort jag använder mitt 828mkII när jag routar en kanal till en bus i logic express så får inte busen något ljud. Det funkar när jag kör på ibookens inbyggda ljud.

Någon som har en aning vad det kan bero på?

Det kommer alltså inget ljud till bussen, i Logic express mixer, överhuvudtaget.

EDIT: Jag märkte nu att det fungerar när jag sätter busen som send och inte som output. Men det är ju löjligt för jag vill ju ha hela signalen till bussen och inget av signalen rakt ut i output, så nu får jag liksom sätta No Output som output och dra upp sendnivån till max till bussen. Måste man göra så alltså? Nackdelen med att göra så är ju att bussarna inte får stereoinput då liksom.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 16:34
Ursprungligen av Richard Olsson:

Hmm, upptäckte precis att så fort jag använder mitt 828mkII när jag routar en kanal till en bus i logic express så får inte busen något ljud. Det funkar när jag kör på ibookens inbyggda ljud.

Någon som har en aning vad det kan bero på?

Det kommer alltså inget ljud till bussen, i Logic express mixer, överhuvudtaget.

EDIT: Jag märkte nu att det fungerar när jag sätter busen som send och inte som output. Men det är ju löjligt för jag vill ju ha hela signalen till bussen och inget av signalen rakt ut i output, så nu får jag liksom sätta No Output som output och dra upp sendnivån till max till bussen. Måste man göra så alltså? Nackdelen med att göra så är ju att bussarna inte får stereoinput då liksom.

Jag tror detta är en bug, antingen i motu:s drivrutiner eller i logic. Har själv ett Motu 828 mkII och hade det problemet när jag testade express. Köpte sedan Logic Pro och det fungerar perfekt. Inte direkt någon hjälp, men...

Ursprungligen av perkaby:

Jag tror detta är en bug, antingen i motu:s drivrutiner eller i logic. Har själv ett Motu 828 mkII och hade det problemet när jag testade express. Köpte sedan Logic Pro och det fungerar perfekt. Inte direkt någon hjälp, men...

Inte direkt någon hjälp säger du, och jag förstår vad du menar, men det var skönt att veta att jag inte är den enda med det här problemet ändå. Och det betyder helt enkelt att jag får spela in allt med MOTU-kortet i, och sedan får jag mixa med ibookens inbyggda (eller sluta använda bussar, men det vore ju BARA jobbigt :).)

Tanken är att jag ska köpa Logic Pro så fort jag får råd också, så det var ju skönt att höra!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 22:26

När jag tänkte efter lite kom jag ihåg att det fanns en förklaring på problemet, så jag sökte lite...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=154027&tstart=0

Det verkar vara problem med Logic Express och ljudkort som har mer än 12 kanaler ut. Så rent logiskt borde man kunna avaktivera utkanaler så man bara har 12. Om inte det går ska du få ljud på bus 1 om du routar till bus 3, allt är förskjutet 2 kanaler...

Ursprungligen av perkaby:

När jag tänkte efter lite kom jag ihåg att det fanns en förklaring på problemet, så jag sökte lite...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=154027&tstart=0

Det verkar vara problem med Logic Express och ljudkort som har mer än 12 kanaler ut. Så rent logiskt borde man kunna avaktivera utkanaler så man bara har 12. Om inte det går ska du få ljud på bus 1 om du routar till bus 3, allt är förskjutet 2 kanaler...

Antagligen är det väl såhär:

Anta att förskjutningen x är antalet utgångar utöver 12, dvs x = U - 12. På ett Motu 828mkII med 20 ut är alltså x=8.

Förskjutningen är därför 8. På grund av maxantalet 8 bussar i Logic Express kan man inte komma åt någon buss när ljudkortet används. På ljudkort med färre utgångar blir då x mindre, exmpelvis x=2 såsom du menar att det borde vara. Då blir Bus 3 -> Bus 1 o.s.v.

Det styrks av att jag precis testade och inga av mina busar leder till bus 1. Antagligen leder Bus 9 till Bus 1, men den finns ju tyvärr inte :S

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 23:05

Ja, så är det ju såklart! :kaaaka!:

Ursprungligen av perkaby:

Ja, så är det ju såklart! :kaaaka!:

Men för dig fungerar det alltså i Logic Pro, utan någon busförskjutning? För då har jag ännu ett argument när jag ska motivera mig själv att lägga ut 5000kr på ett program här i höst

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 11:18

Japp, buggen finns inte i Logic Pro! Antagligen eftersom Pro inte är har någon begränsning av antalet kanaler.

1
Bevaka tråden