Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriekoppla 2st MOTU traveler?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MOTU-traveler är ett trevligt ljudkort, men om man har två stycken kort och vill använda båda samtidigt hur gör man då?

Enligt MOTU.com så går det att seriekoppla två Traveler, men ingen info om hur man går tillväga. Det jobbigaste är att jag försöker hjälpa mina kompisar som sitter i en stuga på Gotland (utan intnernet) så jag kan inte testa själv.

Så, set-upen är följande:

2 st traveler (FireWire)
1 st Apple ibook G4
1 st Logic Express

Om någon har erfarenhet att koppla ihop två MOTU-interface och få de att funka ihop med Logic så skriv gärna en rad eller två om hur man går tillväga.

traveler1---FW--->traveler2--->ibook

Nu kanske de redan prövat med jag skulle inte bli förvånad om det räcker. Att båda helt enkelt dyker upp i logic.

Det verkar som att det är OSX som fixar stöd för flera kort samtidigt till Logic. Till DP så har det iaf sedan 4:an bara varit till att markera flera interface med hjälp av shift-klick (eftersom CoreAudio alltid stött flera interaface). Numera så är det väl liknande även i OSX egna inställningar som Logic använder sig av? Jag har inte brytt mig om att kolla tyvärr..

tillägg: Man kanske behöver byta namn på portarna då också?

Hrmm, korten dyker nu upp och är valbara i Systemet och i Logic Express. Men i Logic Express kan man bara välja antingen det ena eller det andra.

Kan det vara en begränsning i Logic Express som gör att man inte kan använda mer än ett ljudkort åt gången?

Det kan säkert vara en begränsning i Logic Express. Men testa att skapa en "sammanslagen enhet" i Ljud/MIDI-inställningar och se om det funkar istället. Men Logic Express kan bara använda max 12 ingångar åt gången om jag minns rätt.

1
Bevaka tråden