Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med TR-606

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min TR-606 vill inte längre gå i Pattern Write mode (dvs ställer man "MODE"-ratten på "Pattern Write" så uppför den sig exakt som i "Pattern Play"). Dessutom spelar samtliga patterns alla trummor på varje sextondel. Trodde det berodde på att jag inte haft igång den på ett bra tag så minnet laddat ur, men nu har jag både bytt batterier och lämnat den med strömmen på i ett dygn och den beter sig fortfarande likadant. Har jag förbisett något simpelt? Någon som kan hjälpa mig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-10 11:20
Ursprungligen av longforparade:

Dessutom spelar samtliga patterns alla trummor på varje sextondel.

Det beror på att minnet har raderats, så har mina 606:or uppfört sig också. Det är bara att cleara alla patterns och sätta om pattern-längden till 16 på alla. Det andra lät konstigt, det är inte bara så att längden på pattern 1 är 1 och det därför ser ut som pattern-play?

Ursprungligen av Frebrik:

Det beror på att minnet har raderats, så har mina 606:or uppfört sig också. Det är bara att cleara alla patterns och sätta om pattern-längden till 16 på alla. Det andra lät konstigt, det är inte bara så att längden på pattern 1 är 1 och det därför ser ut som pattern-play?

1. Det går inte ens att cleara ett pattern, Pattern Write Mode uppför sig identiskt med Pattern Play mode.
2. Nej, längden är 16 steps (och den går f.ö. inte heller att ändra..)

Någon?

Håller med Frebrik, radera manuellt och testa igen.

• Medlem
  • 2006-07-10 15:04

Håller med både Fredrik och Daniel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-10 16:59
Ursprungligen av 18db:

Håller med både Fredrik och Daniel.

?!? Hur visste du att jag egentligen heter Fredrik...?!?! :hmmm:

I alla fall, jag förstår att du inte kan cleara om du aldrig får in prylen i Pattern-write.

Har du uteslutit något mekaniskt fel, tex testat att ta bort plastratten och vrida skaftet till rätt läge? Det är inte så att plastratten bara sitter i fel läge?

Funkar andra saker, kan du byta pattern? Hur är det med track-playandet?

• Medlem
  • 2006-07-10 17:15
Ursprungligen av Frebrik:

?!? Hur visste du att jag egentligen heter Fredrik...?!?! :hmmm:

Det var en ren gissning. Skulle kunnat gissa på Jürgen eller Magnus med men nu blev det Fredrik

hmmm..det kan ju vara fel i minnet...det går att byta dock.
Sen kan du ju kolla lödningarna runt switcharna också, en spricka och processorn vet inte vad den ska göra...

• Medlem
  • 2006-07-10 16:46

Hmm. Inga andra lustigheter? Funkar alla dioder som dom ska? Om du syncar den, reagerar den på tempoändringar?

• Medlem
  • 2006-07-10 16:55

Funkar play/write-switchen som den skall? In och mät på den.

• Medlem
  • 2006-07-10 17:14

Vet att moderatten kan slitas ut så att hela maskinen flippar. Felsök. Lämpligtvis med "buzzern" på en multimeter.. (den funktionen kallas väll så).. där du får ett pip om du har kontakt. Osäker på vilka pinnar du ska kolla men det lär du märka. Prova i alla 4 modes.

Hmm, ska skruva upp den och kolla lite. Mina elektronikkunskaper är dock ytterst begränsade och jag äger inte ens en multimeter så jag antar att jag får lämna den till någon med bättre koll. Någon i Stockholmstrakten som känner sig sugen på att mecka 606:a?

• Medlem
  • 2006-07-10 17:42

hadde jag bott i sthlm så.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-11 00:25

Usch, 606:an är ett råttbo jag inte vill rota i igen... har rotat nog...

då kan man utesluta att nedan inte heller funkar?

pattern write
run\start
clear
raderar triggar på det valda ljudet

(tror det var så man tog bort oönskade triggar utan att pilla på själva step-knapparna)

Ursprungligen av kallback:

då kan man utesluta att nedan inte heller funkar?

pattern write
run\start
clear
raderar triggar på det valda ljudet

(tror det var så man tog bort oönskade triggar utan att pilla på själva step-knapparna)

nä det funkar inte heller, går överhuvud taget inte att komma i write-mode

bump!
någon som vill ta sig an att laga min 606a mot (en mindre...) betalning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 21:50

Jag kan ta mig en snabb titt på den.

Jag PM:ar lite.

Eh, jag epostade visst i stället...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-16 22:13

Sådärja, den hade en elekronpropp orsakad av ledningsförkalkning, doktorn fick rycka ut för en akut bypass. Patienten piggnade till direkt...

Jepp nu är den frisk och lyckligt hemkommen igen. Stort tack till Frebrik för hjälpen!

1
Bevaka tråden