Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel iMac 17" fläktar skönt?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på en sån men är lite ängslig inför ljudnivån.

"Jättetyst!" säger mactaliban#1 på 99mac som är en grafiker och är van vid G5or.
"Ett tröskverk!" säger mactaliban#2 som är van vid den fläktlösa iCube.

-Vilka har en här?
-Störs ni av fläktarna?

Jag spelar i regel uteslutande in akustiska källor och fläktoväsen och dylikt är verkligen en central punkt.
Har dumpat en toshiba laptop av just den anledningen.
Att det blir en mac är redan klart, macbook är ett alternativ men det är aningen för många funktioner som får ges avkall på i bärbarhetens namn.

Jag ändrade faktiskt upfattning om dells bärbara i helgen. Totalt knäpptyst, vilket inte var vad jag hade hört innan. Fast jag ska ändå skaffa macbook..

Jag har en.
Kan inte påstå att jag störs av fläktarna.

Cd/dvd-enheten låter när den startar, och låter lite när den används.
Hdd kan tugga lite när man tex startar en mängd program samtidigt.
Har inte provat att spela in något externt (använder bara mjukisar) så jag vet inte om hdd låter då (den låter i alla fall inte när man kopierar ner än dvd och det är ju en del data som skrivs).

Personligen så är jag nöjd med mitt köp.

Det bästa är om du kan prova en själv.

Tackar!

Att hårddiskar puttrar är ju ok, såpass lågt och är generellt för alla datorer. Cd'n har man ju inte igång när man spelar in så, drygt om man ska se film förstås.

dalle: toshiban var också knäpptyst vid surfande och så liksom de flesta centrino laptops, fläktade en del vi tung belastning. Problemet med den var att den åkte på reparation och kom tillbaka med ny grafikkrets som kylningen inte mäktade med vilket resulterade i mer eller mindre fullt ställ konstant.
Ok med mig iof eftersom jag kunde häva köpet och få alla slantarna tillbaka.

Prova själv är såklart idealt, men det är svårt att höra i butiken.
Fler åsikter välkomnas!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-07-11 21:43

Har också en som jag tycker har en ok ljudnivå. Har den ej för inspelning men i vardagsrummet där jag också vill ha det tyst. Jag bytte dock hårddisken till en större och tystare ganska omgående.

Jag tycker dock den låter mer när den stått på under ett par veckor utan omstart än om den stängs av med jämna mellanrum.

D.

Jag har en imac 20" intel 2.0 Ghz, den är absolut den tystaste Macen jag har använt. Det enda som låter är när DVD-läsaren spinner upp, men det är ju inget som sker speciellt ofta.

Även om du räknar bärbara? Jag menar, en ibook är ju inte "typ tyst", den är ju helt jäkla tyst, som om den vore fläktlös. Vore ju underbart om det var så, då skulle jag plocka upp en redan imorrn.

Jo förvisso så var både ibook G3 & G4 väldigt tysta, men jag kan inte påstå att imacen låter speciellt mycket mer, den ör extremt tyst. Däremot har jag en liten irriterande "bugg", och det är att datorns högtalare ibland knäpper till, ett kort digitalt knäppljud även om datorn inte spelar något för tillfälet. Men det är iofs väldigt sällan så att jag knappt bryr mig. (Väldigt sällan = 1 gång varannan dag)

Ok, det låter ju kalas. Men visst, det sitter ju en likadan professor som i macbooken så varför inte. Vet du något om 20" skulle vara tystare än 17", är kanske mer plats i den och så.
Lovande värre, får se om det blir en imorgon då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-12 01:00

Kul att fler får upp ögonen för macarna. Jag har en iBook G4 och den är knäpptyst oftast, men när fläkten spinner upp så är det ett osympatiskt knorrande läte. Händer dock inte så ofta men ändå kunde de ha valt en bättre fläkt till jobbet. Undrar om man kan byta sånt själv i en laptop tros?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 01:15

Min CD imac 17" är tyst som i graven utom just när man stoppar i en skiva

Har en 20" 2.1 GHz G5, och klart att dess existens märks, men när man musicerar kan jag inte påstå att den märks ett dyft. Men att den skulle låta störande kan jag definitivt avvärja. Ibland har jag märkt att den vid rendering av tunga flash-filer på webben drar igång fläktarna lite extra, men det är precis likadant på jobb-pc'n.

Jämför jag min Dell-burk (Dimension 8200), iMacen och den gamla Powerbooken (G4 1,5Ghz) så vinner PB'n, dock med knapp marginal. Dellen vande jag mig vid, men jämför man sus-reducering vid avstängning är det som natt och dag.

Så länge du inte får ett riktigt praktexemplar till måndagsbygge har du inget att oroa dig för...

Tyst som en mus!
Började humma som fan efter ett tag, men det var resonansen i bordet, en stadig dylanbiografi löste den biffen.

Tar ett tag att vänja sig dock, både vid osx och vid mighty mouse. Allmänt förvirrad just nu men bitarna börjar trilla på plats. Välkomnar mig själv till den ljusa sidan.

Ursprungligen av eskimo:

Tyst som en mus!
Började humma som fan efter ett tag, men det var resonansen i bordet, en stadig dylanbiografi löste den biffen.

Tar ett tag att vänja sig dock, både vid osx och vid mighty mouse. Allmänt förvirrad just nu men bitarna börjar trilla på plats. Välkomnar mig själv till den ljusa sidan.

Grattis! Visst är den tyst och fin. Jag avskyr Mighty Mouse och har inte ens packat upp den. Jag kör en Logitech istället.

Och något som glädjer mitt Apple-hjärta är att det är otroligt många som köper Mac nu. Senaste halvåret har hela 5 inbitna PC-kompisar köpt en Macbook!

  • Medlem
  • 2006-08-08 22:05

Första inlägget med Imacen, första kontakten med Apple någonsin:eek:

Mac ger en frid i sinnet, som att sitta och softa på torget i Helsingör i gassande sol med en kall immig pilz i näven:)

Kul!

Å grattis till inköpet.

  • Medlem
  • 2006-07-31 11:53

Beställde precis en likadan. Var hemma hos en bekant förra helgen som körde en sån med Airport express som stereo. Jösses va smidigt, så numera har man skolat om från Analog till MacTaliban;)

Du vet att det är macgudstjänst om typ en vecka = nya snabbare imac?

  • Medlem
  • 2006-07-31 12:56
Ursprungligen av eskimo:

Du vet att det är macgudstjänst om typ en vecka = nya snabbare imac?

E det sant? vad innebär det i pris/prestanda???

Det vet man aldrig, pris kan nog bli detsamma, däremot så kanske de petar upp processorn lite, ibland blir det mer ram/större hårddisk.

http://developer.apple.com/wwdc/index.html?homepage

Jag köpte ju min för tre veckor sedan, hörde iof inte om det här förrän dagen efter, men jag hade nog köpt min ändå, hade varit utan så länge.
En vecka kvar tills ev. ny imac + säkert 3 veckor innan du får den. Brukar ta lite tid i början om jag inte är ute och cyklar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-31 13:16

Tror inte iMac förändras men man vet ju aldrig säkert. Låter inte så sannolikt dock. Snarare är det nya Power-vad-de-nu-ska-heta som är på G. Typ MacPro möjligen. Stationära skåp-G5:orna med andra ord. Och så blir det väl glossy-skärmar. Möjligen en iMac med glossy.

Du tror inte att de bumpar iMacarna i förbifarten och har mac pro som huvudnyhet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-01 00:25

Intel kom väl med nya processorer för några dagar sedan, och jag antar att Apple tänker använda dem... Men den som lever får se. Nästa måndag är WWDC iaf.

Enligt Apple så var 50% av Mac-köparna under förra kvartalet förstagångsköpare, s.k "switchers". Och nya Mac Pro ser ju ruskigt prisvärd och bra ut. Vilken Mac kör du Steve?

  • Medlem
  • 2006-08-08 22:42
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Enligt Apple så var 50% av Mac-köparna under förra kvartalet förstagångsköpare, s.k "switchers". Och nya Mac Pro ser ju ruskigt prisvärd och bra ut. Vilken Mac kör du Steve?

imac 17" intel

Ja, visst är det gött?

1
Bevaka tråden