Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog mono, priser? osv.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en tråd nyligen frågade jag om Aurora A1 som tillverkas ny nu och efter att ha gjort lite reserch om den så verkar det vara ett lite osäkert kort att läggga sina slantar på. Enligt utsago skall nämligen oscillatorerna låta skit och filtret likså.
Så, vad har man för alternativ om man vill ha en monosynth? Pris, ju lägre desto bättre men några tusenlappar kan man nog tänka sig att lägga ut. Ett krav är att ha ett klav på den då jag ej sequensar i nån större utsträckning.
Är ute efter enkla men kraftfulla ljud alá 70-talets rockmusik.

Jag har tittat lite smått på ProOne kan det vara något att försöka lägga vantarna på? Vad bör man betala för en sån?

Det finns en Pro One på Vendolin för 7000:- Det är nog ett ganska normalt pris om den är i bra skick. Så du får nog räkna med att hosta upp 6-7.000:- för en sån. Den har dock ruskigt dåligt klaviatur i många fall. Men låter ruskigt bra

Ursprungligen av visionfactory:

Den har dock ruskigt dåligt klaviatur i många fall. Men låter ruskigt bra

Lite offtopic:
Den ruskiga klaviaturen blir verkligen sånär som på ruskigt bra om man:

1) Plockar ut Pratt & Reed klaviaturen och rengör kontaktytorna (dvs. de dubbla längsgående kontakttrådarna och varje tangenttråd) noggrant med kemiskt ren bensin med typ tops.

2) Byter samtliga dämpgummin.

VIPS! Som natt & dag!

Lite nyfiken på var du sett åsikter om Auroran, jag har nämligen inte sett några kommentarer på nätet. Ljudklippen på hemsidan är inte sådär värst imponerande, men det är inte Moog Little Phattys heller i mina öron (för att bara ta ett exempel ur högen).

Analoga monosyntar med klaviatur är en rätt vintagebetonad skara om vi bortser från Moog och DSI. Förutom ProOne så finns Rolands alla maskiner, Yamahas CS-serie, Moog och ARP. 70-tals-rockmusik är nog i hög grad ARP och Moog, speciellt om det är amerikanska band vi talar om, men då är priset högre än för alternativen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 11:25

Annars finns det ganska många och prisvärda hårdvaru VA syntar för runt samma pris. JP8000, MS2000, NordLead-II m.m. Dessa klarar att göra alla power-rock ljud ifrån 70 talet.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Annars finns det ganska många och prisvärda hårdvaru VA syntar för runt samma pris. JP8000, MS2000, NordLead-II m.m. Dessa klarar att göra alla power-rock ljud ifrån 70 talet.

Jo jag vet, jag kör ju på en micron nu och det funkar ju bra. Men jag är lite irriterad över avsaknaden utav översikt när man sitter och skruvar. Att en pro one även har en skön vintagestatus samt look är ju bara ett plus. Passar aningen bättre ovanpå min orgel från 1967 än vad micron gör.
Vart jag såg uttalandet om Auroran så var det Synthacon på vintagesynth.org om jag inte minns helt fel. I en tråd vid namn "Anyone Fancy a new 3 osc monosynth for under 600£" eller nåt sånt.

Men hur är det med CS serien och Rolands synthar, alltså finns det bra exempel på hur de låter? För man lär ju inte få provspela om man inte jagar ett köp så att säga. För man har ju tyvärr inte den fördelen att musikbutiker har vintage ståendes på hyllorna tyvärr..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 16:13

Om man inte råkar på en Pro One med membranklaviatur(snr över 8500)... yuck...

Ursprungligen av Frebrik:

Om man inte råkar på en Pro One med membranklaviatur(snr över 8500)... yuck...

Aah.. Just det, så var det ja. Trist värre..

• Medlem
  • 2006-07-16 00:41

Tjena, Det är jag som säljer Pro 1an;) Serie nummret är 7XXX med J-wire. Bra skick med tanke på åldern. Fet synth:) Ännu ett offer jag måste sälja för att sponsra mitt MOTM system....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 10:32

Oki orgel ifrån 1967 var det alltså. Pro~One är en finfin synt som klarar det mesta i synt/leadväg... Den har ju Sync och X-mod samt en trevlig sequencer och låter otroligt bra trots att den käns lite plastig jämfört met t.ex. P5.
Annars har du alltid Roland SH2 med 2 VCO tyvärr ingen sync eller SH09. SH1. Yamaha CS10 och CS15 är riktigt trevliga syntar. Jag skulle köpa en CS15 då den har två av nästan allt. Moog Rough eller Prodigy är basic men trevliga syntar som låter moog.

Korg PolySix och Roland Juno-60 låter också mycket trevligt och du får dessutom polyfoni.

Mvh
Demokid

Och en sak till... Oberheim OB-12.. låter faktiskt Oberheim och har en massa rattar, knappar och reglar. Den är rätt billig att köpa beggad... rint 4000-4500 Kr.

• Medlem
  • 2006-07-17 15:59
Ursprungligen av Demokid:

Och en sak till... Oberheim OB-12.. låter faktiskt Oberheim och har en massa rattar, knappar och reglar. Den är rätt billig att köpa beggad... rint 4000-4500 Kr.

Finns att köpa demo ex i tyskland för ca 4600:-

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 11:22

Och när det frågas om analoga synthar så måste vi ju nämna Evolvern också?

Den med tangenter och rattar kostar 11995:- Utan tangenter 4995:- och med polyfoni och hela alltet typ 25000:-??

Det är ju i princip en PRO~ONE fast med sjukt mycket mer. Och den är sprillans!

www.davesmithinstruments.com

Ursprungligen av zthee:

Och när det frågas om analoga synthar så måste vi ju nämna Evolvern också?

Ähm, man skulle ju ljuga om man inte sa att man flujktat på den. Får ju berömm av alla överallt ungefär. Men samtidigt så vet jag inte huruvida jag är så het på att lägga över 11k på en monosynth, eller jo det skulle jag gärna göra om jag hade råd... men det har jag inte...

Står lite i valet och kvalet mellan att uppgradera mig i synthväg, spara ihop till ett Nord Electro eller ragga upp valfitt elektromekaniskt klav, som rhodes eller clavinet.

Skall väl försöka ta de chanser man får att provspela på olika prylar känns som det bästa sättet att få sig en bild av vad man gillar. Finns ju såå mycket som verkar vara så bra, Junoserien tex. låter ju hur skönt som helst som demofiler, men man vill ju prova själv. :rolleyes:

z: Jag tror de MEKarna som JAM sålde för det priset är slut. De är troligtvis dyrare nu
Och pro one har fortfarande mycket att säga till om brevid en evolver tycker jag. Evolvern är däremot klart mer prisvärd!

Ursprungligen av Volantiz:

z: Jag tror de MEKarna som JAM sålde för det priset är slut. De är troligtvis dyrare nu
Och pro one har fortfarande mycket att säga till om brevid en evolver tycker jag. Evolvern är däremot klart mer prisvärd!

Vi har en kvar, faktiskt.
Men de kommer nog gå upp lite grann framöver, tyvärr.

1
Bevaka tråden