Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM-programmering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybliven ägare till saddox gamla FM-häck satte jag mig ner och programmerade till lite roliga ljud. Men grejen är att jag inte förstår hur de åtta olika algoritmerna för operatorerna fungerar. Eftersom jag tänkt programmera lite percussionljud skulle jag vilja veta hur man åstadkommer brus på en 4 op FM-synth. Jag vet att det går iaf! Känner ni till någon sida där detta förklaras?

Jag skulle leta efter en algoritm med feedback-loop?

Så feedbackloopen kan modulera signalen tills den blir brus? Ska ta och testa lite!

Japp! Det går med algoritm nr ett. Drar man feedback i botten så uppstår ett härligt brus! Med lite pitchenvelope nästan som en Simmons-virvel. Fast sämre..

Det finns ett par guider till FM-programmering på nätet, bland annat på Music Machines (leta bland Yamaha-sidorna, där finns bland annat den här korta guiden.

Du kan förmodligen få bättre brus genom att använda fler operatorer. Synd bara att de flesta FM-syntar bara har en feedbackloop.
Sen kan man alltid fråga Google.

1
Bevaka tråden