Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multikanals- midi-triggning LIVE?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac och en PC.

På Macen kör jag logic pro 7.1.1. Den sänder midi till diverse VST-instrument på min PC där
jag har LOGIC 5.5.1. Detta för att avlasta min G5:a.

Jag har försökt hela dagen att kunna trigga många olika kanaler LIVE på pcn. Missförstå mig inte, jag vill inte spela Live med ett keyboard, utan trigga instrumenten på PC:n från redan färdiginspelade o redigerade MIDI-SPÅR på Macen. Med andra ord, jag vill använda PC:n som en VST-instrument-maskin. Diverse pluggar finns inte för mac o dem vill jag kunna använda ändå.

Jag stötte först på problemet att LOGIC 5.5.1 inte kunde skilja på midi-noter från olika kanaler som kom från LOGIC 7.1.1 på Macen. Vad jag än gjorde så hördes allt midi på macen på alla instrument på PC:n. Men detta har jag kommit över genom att hitta funktionen för "LAYER/SPLIT" i multikanals-record mode i LOGIC 5.5.1:s "recording-settings". Jag vet, jag vet, det heter inte riktigt så, men detta är löst och varje midikanal LÄSER ENDAST IN FRÅN DEN MOTSVARANDE KANALEN PÅ MACEN.

Men så kommer problemet att jag inte kan få mer än ETT midispår åt gången att spela upp inkommande midi-noter i realtid. Närmare bestämt det aktiverade spåret i arrangemangs-fönstret. Resten är lika tysta som innan jag startade datorn...

Hur skall man få LOGIC 5.5.1 att spela upp mer än ett MIDI-SPÅR live åt gången?

MVH
Digitalganesha

Det går att få Logic att spela mjukvaruinstrument på flera kanaler samtidigt genom trix i Enviroment, men jag vet inte om det går på 5.5.1 eller hur man gör. Jag vet att det fanns en beskrivning på osxaudio.com, kolla i deras Logic-forum.

Men annars är det kanske enklare att leta upp något gratis värdprogram för VST:er på Windows och använda det?

1
Bevaka tråden