Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asus A8V-X m.m.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha totalruttnat på min nuvarande dator (P4 2,26 på ett Matsonickort) funderar jag nu på att göra en "budgetuppgradering". Jag har hittat ett moderkort som har AGP tänkte slänga i det tillsammans med en AMD 3800+.
Det fiffiga i kråksången är att jag verkar kunna behålla mitt grafikort, mina IDE-diskar och mina minnen så det blir ingen blodig affär. Prestandan har inte varit något problem på den gamla datorn; det är bara det att den har strulat så förbålt.

Specarna kommer alltså att bli:
Asus A8V-X
AMD 3800+
2*512 MB DDR266, PC2100
2*200 GB IDE-diskar
Nvidia Geforce FX5600XT

Finns det någon som har anledning att tro att det inte skall funka? Några erfarenheter av moderkortet? http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=68223019
Alla synpunkter och förslag mottages tacksamt!

Vänta tills Intel släppt sin nya processorserie som kickar rumpa med AMD64X2.

/Rob (AMD64X2 4800+ ägare)

Snyft...

Kör en liknande burk faktiskt ... finns nog några poster om ångesten som ledde till köpet av min nuvarande "StormFront" ... Men den har ett AV8 i normalutförande ... vet inte hur bra det är med grafik direkt i kortet ... eller fattar jag fel. Du menar säkert AGP-port ... sitället för PCIe och allt annat tjafs. Det är det säkraste att köra på hursom, no doubt ... och så lite FireWire-mög som möjligt

Min burk funkar klockrent än så länge ... lätt att få ihopa och inget tjafs ... Kör på utan att klaga. Tänk på att skaffa bättre fläkt redan från början bara så du slipper brummaskinenn som kommer med din nya processor ...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-25 16:16

Skulle inte de nya intel processorerna komma ut på marknaden i går (24/7)? AMD har i alla fall utannoserat att de blir kraftiga prissäkningingar när de väl är ute. Sedan ett tag finns ju dess utom AM2 sockeln från AMD. Processorerna är lite biliigare, men minnet lite dyrare. Men moderkorten klarar
mer än 4 GB minne. Något att fundera på för den som pyslar mycket med stora samplerbibliotek. Fast ännu så vet jag inte om det finns programvara som går att använda för musik som är 64 bitars klar.

Roberth: Jag har hört om de nya Intelprocessorerna, men det blir nog en tyngre affär än de c:a 2000:- som den här uppgraderingen kommer att kosta... Helst hade jag sluppit att höra talas om nya bättre prylar alls... Det svider i plånboken eller i själen - det är ju bara att välja
Oberfunker: Jepp, tanken är att köra mitt gamla AGP-kort. Jag tror att det är det som är skillnaden mellan AV8 och AV8-X.
PME: Kommer prissänkningen att påverka även så´na slöhäckar som 3800+ och liknande? Då kanske man kunde gå upp ett snäpp utan att det blev så värst mycket dyrare...
Totalt sett är det ju det här som är dilemmat med datorer - när skall man sluta uppgradera? Min tanke är att fixa ett stabilt system med tillräcklig prestanda och sedan "bomma igen" - inga nya program, ingen ny hårdvara. Får se hur länge det håller...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-25 23:29

Ja. Enligt uppgift så ska 5000 modellen hamna som 3800 idag. Nu finns väl inte 5000 för 939.
Men en 4800 blir väl billigare än så då för man förmoda. Stå ut en vecka eller två och se hur det tar sig. Core Duo2 finns i alla fall på dustin att beställa så det borde vara nära...

Tackar för tipsen!

1
Bevaka tråden