Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widescreen eller "vanlig" bildskärm

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte kolla om någon har tankar/erfarenhet kring detta när det gäller att jobba med musikprogram? Fördelar eller nackdelar med respektive?

Det där är verkligen en smaksak. Beror även en del på vad det är för applikation, vilka delar av appen man använder och mer exakt vad man använder applikationen till.

Jag gillar widescreen och kan inte komma på att det skulle vara några specifika för/nackdelar just för musikprogram (mer än möjligen att man får in mer av spåren om man jobbar med linjära sequencers).

Man jobbar ju linjärt i de flesta populära mjukissequencers. Virtuella mixerbord brukar också ha en förmåga att växa i sidoled något vansinnigt fort tycker jag. Däremot.. till reason så skulle jag nog föredra en "vanlig" skärm.

Jag jobbar inte linjärt.

Håller helt med om mjukvarumixers, också. Reason är till natur ganska vertikalt pga racket, så med samma antal pixlar passar nog en 4:3-skärm bättre, fast det beror nog på hur mycket man jobbar med sequencern.

  • Medlem
  • 2006-07-25 20:30

Flera vanliga funkar helt ok om det är bredden du vill åt. Jag kör med 3 vanliga i bredd och är kalasnöjd.

/Mein

Ok, tack för svaren! Kör endast Logic och tänkte dra igång någon film mellan tagningarna, så då blir det nog en widescreen dennna gång.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-07-25 23:29

Eftersom en 19" wide har färre pixlar på höjden än en 17" vanlig, så skulle jag inte köra med en sådan i alla fall...
Jag skulle ha svårt att köra med en skärm, eftersom jag har kört med 2 skärmar i några år nu. Det är så otroligt skönt att ha två - men jag är nog också lite avis på Mein, som har tre...:)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-25 23:31

Fast ska man köra reason så funkar det ju fint att skaffa en widescreen och sen ställa den på höjden, då jeflar får du rack så det räcker och bli över på en skärm

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-07-25 23:36

Två widescreen är naturligtvis det bästa:) Men jag håller med Claes, hoppa över 19" wide och gå på 20" direkt istället.

D.

  • Medlem
  • 2006-07-26 00:05

Tog ett vanligt foto av standardarbetsytan eftersom screenshot inte visar glappen mellan skärmarna.

Funderade på 2 widescreen först men det blev så jäkla dyrt i förhållande till vad jag fick.

/Mein

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-07-28 01:09
Ursprungligen av Mein:

Tog ett vanligt foto av standardarbetsytan eftersom screenshot inte visar glappen mellan skärmarna.

Funderade på 2 widescreen först men det blev så jäkla dyrt i förhållande till vad jag fick.

/Mein

Din gris! Nu är jag riktigt avundsjuk!

  • Medlem
  • 2006-07-26 00:21

ju fler dessto bättre! resurser är till för att förbrukas... jag har två det räcker fint. en 24" wide för musikprogget och en 19" vanlig om jag ska jobba med synk till bild samtidigt. men mitt tips är att köpa en hel jävla sfär med skärmar, räcker med en lucka för markservice. gärna touchscreen på hela rasket också...

  • Medlem
  • 2006-07-26 00:26

glömde, fördelen med widescreen är att den är... bredare liksom... passar många musikprogg. och som nån sa, pivot funktion finns ju med.

[dags att sova såg jag nu...]

  • Medlem
  • 2006-07-26 01:09

Jag ää intää bittär

/Mein

  • Medlem
  • 2006-07-26 01:35

asså jag älskade din setup mein (om du menade mig). jag vill jättegärna ha en sfär på riktigt och har själv mängder av skärmar. bara så att vi är överrens. det är helgrymt med flera skärmar när man jobbar med massa pluggar och fönster och mixrar och effektrack och allt... annars får det ju fan inte plats.

  • Medlem
  • 2006-07-26 10:23

Haha! Jag hade druckit några bärs och satte en röst i huvudet till "...men mitt tips är att köpa en hel jävla sfär med skärmar, räcker med en lucka för markservice. gärna touchscreen på hela rasket också...". Min humor är som du förstår inte särskilt avancerad.

Inget illa ment!

/Mein

Jag jobbar i logic express med upp mot 30 spår + 4-5 bussar i mixern på en 12" ibook. Kan bli lite irriterande ibland. Även i arrangemangsfönstret när man måste zooma ut alla spår så mycket för att se dem, att man inte längre ser vågformerna i dem och inte har en aning om var man är

Tror dock att en 20" iMac skulle räcka fint för mig

  • Medlem
  • 2006-07-28 01:49

Oink oink.

Faktum är att om man inte har några 3d-krav på grafiken så ligger denna lösning i billigaste fall (19" TFT då) klart under 8000:-. Rätt ok för 3840x1024.

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Oink oink.

Faktum är att om man inte har några 3d-krav på grafiken så ligger denna lösning i billigaste fall (19" TFT då) klart under 8000:-. Rätt ok för 3840x1024.

/Mein

Hur fungerar det rent praktiskt då? Vad är det för grafikkort som klarar tre skärmar, eller har du fler än ett grafikkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 10:38

Mein, behöver man inte ett våldsamt grafik kort för att driva det där kittet?

  • Medlem
  • 2006-07-28 11:39

Det beror på.

Snik för Win XP:
Ett AGP (lägsta prestanda funkar fint) med dubbla utgångar är nästan standard idag och brukar ha en DVI- och en VGAutgång. Till detta behöver man ett PCI-grafikkort som grejar 1024x1280 och slutligen tre TFT-skärmar. När allt är inkopplat och klart öppnar man bara egenskaper för grafik och väljer att alla tre skärmarna ska vara skrivbord.

Grafikkorten kostar c:a en tusenlapp tillsammans och 19" TFT har jag sett för 1900:- och uppåt.

Mindre snik
Ett Triplehead2go från matrox, ett geforce 7800 GS 512 Mb samt tre hyfsat snabba skärmar med tunn ram. Denna konfiguration gör att man kan köra ex. HL2, CSS, DoDs etc i 3840x1024. För att inte tala om alla bilspel som finns. Ratt och pedaler köptes in rätt snabbt efter att grejorna var igång. Jag lovar att det är skoj.

/Mein

Det där ser skönt ut Mein. Tre skärmar vore grymt.
Vad kostar ett sånt Triplehead2go kort?
Har en 19" crt som vore trevligt att koppla in när man klipper film.
Sitter nu på 2x 20" wide. Det är också trevligt.

Mitt tips är att skaffa en skruttig 14" laptop från 95. Sen kan man skaffa sig vilken skärm som helst och det känns som att gå på bio.

  • Medlem
  • 2006-07-28 12:54

2x20" är inte fyskam alls. Det var liknande en sån uppsättning som jag var för snål för. T2G kostar mellan 2600-3200:- beroende på vart man köper den.

Funktionen är att den lurar operativet att tro att den har en skärm som är upp till 3840x1024 istället för tre separata. Mer info finns på matrox.com för den som är intresserad.

eskimo: Var det du som var producent för det gamla programmet Hem och kastrull som gick hos SVT på 80-talet? Låter precis som en sån lösning dom skulle haft.

/Mein

Dell hade rea nångång så jag slog till.
Men ett sånt där T2G kanske man skulle spara till. Hmm...
Och det går att spela med? Vill ju kunna leka av mig ibland med lite Day of Defeat
Hur går det med CS förresten - spelar du fortfarande?

  • Medlem
  • 2006-07-28 13:34

Nä, CS tog tvärstopp när jag fick en fungerande musikdator igen. Däremot har jag markerat varenda tall i både Colin Mcrae och Richard Burns Rally.

Kommer nog att spela lite mer efter semestern igen när kvällsrutinerna blir sig lika igen. Funderar på att köpa DoD Source. Är det många som spelar? Har bara kört på gratisdagarna och då har det varit knökfullt.

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-28 15:21

Vilken mysig liten hörna du har där, Tublenco. Provat koppla ena Dellskärmen till din Pbook förresten? Jag skulle gärna ha en skärm extra till min iBook. Blir ena krymplingt med 12" ibland, även om jag älskar trans/portabiliteten.

Mein: Jo det är många som spelas DoD men inte så många att det är kaos.
Spelar inte så ofta och sällan länge än typ 15 minuter.
Men dom minuterna är banne mig viktiga

PF: Jajamensan - brukar koppla pb:n ganska ofta till ena skärmen.
Framförallt när man skriver på manuset och vill ha tyst.
Sen är det ju skönt med extra arbetsyta.

Ursprungligen av PF:

Vilken mysig liten hörna du har där, Tublenco. Provat koppla ena Dellskärmen till din Pbook förresten? Jag skulle gärna ha en skärm extra till min iBook. Blir ena krymplingt med 12" ibland, även om jag älskar trans/portabiliteten.

Jag installerade precis iScroll på min annars icke two-finger-scrollenablade ibook och det är som en ny värd öppnar sig i Logics mixer och arrangementfönster! 12" är genast några snäpp lättare att jobba med, när scroll inte längre är något som stör! Och sen hjulet på mighty mouse, när man behöver scrolla i mixer och arrangement är ju helt underbart också!

Bevaka tråden