Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IRQ-delning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skall uppgradera min dator tänkte jag för en gångs skull försöka göra rätt från början...
Hur tar jag reda på vilken PCI-plats jag bör sätta mitt ljudkort på för att minimera strul och få ut bästa prestanda?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-26 14:35

Det är inte så lätt. På en PCI buss finns det 4 interrupt signaler. Ofta kallade ABCD. Dessa finns på alla platser, men skifade. Så den ena sloten har ABCD, nästa BCDA, CDAB osv. Sedan kan korten programmeras att använda någon av de 4 utgångarna. Ofta går det att få det som man vill genom att flytta korten inbördes. Men det blr svårare och svårare. Förr hade maskinerna många pci slottar. IDag har de kanske två vanliga, sedan lite andra varianter av pci. X/express/AGP etc. Målet är dock klart. Ljudkortet ska inte dela interrupt, och interruptet ska vara så lågt som möjligt, då det finns en inbördes prioritet. Och det blir än mer krångligt med dual cpuer. Där finns det en APIC så man kan dela IRQ:s mellan de olika cpu:erna. Sedan tillkommer OS som kan ha en massa otrevliga ideer om hur det ska vara, och gärna struntar i vad du sätter i ditt bios osv. Så det är nog bara att pilla tills det blir som du vill ha det, men att i förväg "räkna ut" vad som är bäst blir nog svårt...

Det är alltså trial and horror som gäller...
Var är det jag ser vilken IRQ kortet har när jag väl installerat det?

googlade lite snabbt för windows:

"Enhetshanteraren:
Kort förklaring:
I enhetshanteraren kan du se all hårdvara du har installerad och i vissa fall även mjukvara i form av codecs. Du kan uppdatera, avinstallera, inaktivera osv. all hårdvara här. Om du är osäker på vilket grafikkort du har installerat är enhetshanteraren ett bra ställe att börja undersöka saken om du inte vill öppna din burk tex.
Om du har problem med IRQ-krockar så kan du även ändra det här såvida du inte har PnP OS aktiverat i ditt BIOS (mer om BIOS:et senare).

Hur hittar man enhetshanteraren och vad gör man med den?:
Högerklicka på "Den här datorn" välj "Egenskaper" och sedan "Maskinvara", där väljer du "Enhetshanteraren". För att få översikt över dina IRQ arrangemang så trycker du "Visa" och sedan "Enheter efter typ", tills sist "Avbrottbegäran (IRQ)". Helst ska inga IRQ-nummer delas av saker, de som man speciellt bör vara uppmärksam på är att Ljudkortet och Grafikkortet inte delar nummer med något annat.
För att ändra IRQ högerklickar man på enheten och väljer "Egenskaper" sen "Resurser" och där finns "Ändra inställning...". OBS. Om PnP OS är aktiverat i BIOS:et lär "Ändra inställning..." vara grått och ur funktion."

e det tokigt googla vidare

  • Medlem
  • 2006-07-26 22:36

Välj: Start->Run->skriv msinfo32

Titta under fliken IRQ så ser du alla enheter på en gång.

Tack allihop för tipsen!

1
Bevaka tråden