Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er! Jag står i valet och kvalet om jag skall uppgradera min gamla burk eller köpa ny. Jag var inne på MicroStore och pratade med dem (mycket bra bemötande! Rekommenderas!) och fick upp ögonen för datorn nedan. Har ni några synpunkter på hur detta skulle funka? Jag kommer att be dem installera ett E-Mu 1820M-ljudkort. Är det något som borde bytas ut i denna konfiguration? Vet någon om moderkortet funkar bra till musikproduktion? Jag kommer att jobba med SX3 och Emulator X. Jag är less på datorstrul så alla synpunkter mottages med tacksamhet!

1 st Gigabyte GA-K8NF-9, nForce4 4x, Socket 939
2 st 512 MB PC-3200, DDR, Original (DDR-400)
1 st AMD Athlon 64, 3700+
1 st Gigabyte nVidia GeForce 7600GT, 256MB, Silent Pipe 2, PCIe
1 st 250 GB Samsung Spinpoint SATA II
1 st NEC ND-3550, 16x, Svart
1 st Sony 1.44 MB Floppy, Svart
1 st Montering & Testning
1 st CoolerMaster Centurion5, Svart, 380W

Summa: 7 995.00 SEK

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-27 10:29

Det man skulle kunna invända är att moderkortet inte är X2 kompatibelt. Förmodligen pga för stålt tilltagna komponenter i strömförsörjningen, eller möjligen dåligt support av bios, eftersom det behövs bios fixar för X2. Båda är tydliga varningar, men det kan kaske vara så att min info om X2 stödet är obsolete. Men det är värt att kolla! Positivt är att den har spdif in & out,
men det spelar kanske inte så stor roll om du ändå ska trycka i ett riktigt ljudkort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-27 11:57

Det där med komponenters kompabilitet är inte min grej riktigt, men jag tycker du kan trycka i mer ram-minne redan från början. Har också 1024 och det räcker inte värst långt. Sen borde du ha en extra hårddisk för ljudfiler också.

  • Medlem
  • 2006-07-27 14:23

Hur framtidssäker vill du ha moderkort och liknande?

Framtiden är AM2-sockeln. Det är ju den som AMD gör grejer för. Iofs så ger tydligen inte dagens motsvarande AM2-proppar så mycket bättre prestanda än motsvarande 939 kanske tom lite sämre ibland men skillnaden är marginell.

Jag uppgraderade min maskin förra veckan men jag beslutade mig för att köra 939-grejer ändå. Jag inbillar mig att om 1-1.5 år då det kanske är aktuellt att byta igen så finns det bättre moderkort, snabbare minnen och CPU:er att tillgå och då vill man förmodligen byta allt i vilket fall. Jag menar, om man ändå köper ny CPU för kanske 2000:- spelar det ingen större roll om jag lägger ut 7-800:- på ett nytt moderkort. Men det är jag det. YMMV.

Annars ser det ut att vara ett bra pris för den maskinen. Komplett.se tar 7536:- för samma saker och det gör ca 500:- för montering och test och det kan det ju vara värt. Går något sönder under monteringen så behöver ju inte du bry dig

Det du skulle kunna göra är att hålla dig ett litet tag till. AMD sänkte precis priserna här i veckan vilket bör få genomslag på priset här rätt snart om inte så redan skett. Då kanske du kan göra några hundringar på specen ovan eller kanske ännu hellre, lägga dem på att köpa en ännu snabbare CPU.

Vad gäller problem med moderkortet så hittar jag inget speciellt vid en snabb sökning.

Tackar för tipsen!
Just moderkort verkar ju vara en knäckfråga - jag vill inte ha en strulburk till...
En sak jag funderat kring är hårddiskar. Det är ju en SATA-disk med i paketet och jag sitter på 400 GB IDE-diskar. Moderkortet har ju två IDE-kanaler, så frågan är: kan/bör jag slänga i mina IDE-diskar? Om ja - skall jag ha SATA-disken som system- eller audiodisk? Tanken är att ha tre diskar: en system, en samplings- och en audiodisk.

Skulle jag skaffa nytt idag så skulle jag ta en AMD 64 X2 eller ännu hellre en Intel Core 2 Duo.
Jag har mest haft AMD men nu verkar Intel lyckats riktigt bra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-02 09:38

Vad har du för sampler programvara? Jag tycker att man har mest nytt av den snabbaste disken för samplingsbiblioteken.

  • Medlem
  • 2006-08-02 14:39

Jag skulle bygga ett system runt Intel Core 2 Duo - den ar vasentligt snabbare och svalare an AMD och traditionellt sett ar Intel dessutom stabilare for musikproduktion (refererar till allt forbaskat strul med nForce4 chipsetet). Jag har sjalv AMD, men fran fran forra aret da AMD var vassast fortfarande - strulet med chipsetet var inte kul! Forsok ha rad med 2Gb minne, det ar vart det. Jag kor den harddisk du har valt och ar extremt nojd med den! Dock ska jag nog kopa en likadan till och kora RAID0 sa fort jag kanner att jag orkar installera om hela maskinen...

Global & Dekis: Jovars, det hade väl suttit mumma, men jag har en känsla av att det blir lite mer pengar. Nu har MicroStore kampanj på den datorn så den är nere i 5995:-... Jag har inte järnkoll på de nya Intelpropparna och moderkort till dem, men det borde väl bli en söt peng mer? Det enda (?) jag är ute efter är stabilitet - prestandan i min gamla burk (P4 2,26, 1 GB DDR PC2100) hade egentligen räckt.
pme: Jag kommer att köra Emulator X (hoppas att konverteringen från HALion blir hyggligt smärtfri - det är några GB med ljud som skall konverteras...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-02 22:59

Utan insikt och så vidare; är det verkligen en så dum affär att köpa en färdigbyggd Dell i stället? Jag tycker Dell känns klockrena om man ska ha en PC. De ser ju mkt bättre ut än dessa hopplock också.

  • Medlem
  • 2006-08-02 23:26

Väljer du AMD 64 x2 vägen så se upp ifall du råkar använda ett UAD-1! För de flesta användare har detta varit rena mardrömmen, med sådana ljudproblem att datorn skulle kunna funka som en automatisk instant glitch-musik generator Tror detta beror på nforce4moderkorten, men i övrigt så fungerar min dator perfekt med sådant. Jag har själv en x2 + E-MU 1820 kort och det funkar perfekt.

  • Medlem
  • 2006-08-03 00:21

Ok, visst ar Core2 dyrare. Dock, far du inte en AMD Athlon 64 X2 3800+ for ungefar samma pris som 3700+? I sa fall far du ju tva karnor - dvs nastan dubbla prestanda i Cubase SX3!

Dekis: Jo, jag kikade på det efter alla tips och kan konstatera att det är som du säger: en 64 X2 3800+ kostar nästan lika mycket (lite?) som en 3700+! Då är frågan: är det lika stabilt eller? Dubbla prestandan för samma peng=bra, dubbla prestandan med mer strul=inte så bra...
lrb: tackar för tips! UAD hade varit intressant på lite sikt.
PF: Jag har inget emot Dell (skriver på en nu) men det som skulle kännas bra är att kunna åka till affären, beställa dator, be dem plocka i mina gamla diskar och ha någonstans att gå när det inte funkar! Är det förresten någon här som har erfarenhet av Dell som musikdator?

  • Medlem
  • 2006-08-03 17:48

jag har det. det går bra att använda Dell. den är stabil och snäll, knäar inte alls, ännu vill säga. men man höjer ju ribban själv hela tiden...

syked: vad är det för Dell du kör?

Hur skulle ni välja mellan denna och datorn överst i tråden? Jag tänker på prestanda och stabilitet.

Dimension 5150 (D08512)
6 710:-Exklusive moms och frakt

Base:Intel® Pentium® D 915 Dual Core Processor (2.80GHz, 800MHz fsb, 2x2MB cache)
Microsoft Operativsystem:Äkta Windows® XP Home Edition, SP2
Minne:1024MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x512) Memory
Hårddisk:250GB (7200rpm) Seriell ATA Hårddisk med 8MB DataBurst™ cache
Skärm:Dell 19" E196FP Analog Plattskärm TCO'99
Grafikkort:Integrerat Intel® Graphics Media Accelerator 950

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-04 09:33

Ja, se där. Kan datorbutiken och såna ställen verkligen matcha det där priset? Inklusive Windows och allt. Dell kastar inte med skrivare också just nu eller?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-08-04 11:01

Jag såg att Dell nu har ett erbjudande där man kan få en Dimension 5150 med Pentium D 805. Jag läste på Toms hardware att den CPU:n skulle vara riktigt trevlig då de lyckades draupp den från 2.66GHz till 4.1GHz. Lite väl att ta i kanske och sen undrar man om överklockning är att rekommendera på musikmaskiner...

Efter lite mer tittande ser jag en sak med Dellburkarna som verkar lite lurigt: de har rätt klena nätaggregat. 230 W verkar vara standard. Är inte det på tok för lite för en musikdator? Jag tycker ofta att jag ser rekommendationer på minst 400 W?

Dell slänger in det billigaste tänkbara i sina burkar.. så 230W låter rimligt i deras fall. En annan riktigt ful grej de gör är att använda sig av GPUs som fått jättebra reviews.. och skära ner på allt som gör grafikkorten med de GPUerna så bra. Man tror att man får värsta feta grafikkortet i sin burk.. men i själva verket så får man något som är precis på gränsen till användbart. Just det gäller väl iofs mest deras laptops antar jag.. inte hört något om att de gjort egna agp-kort.

Suck... Ny fråga: Om jag ger mig på socket 775; är det då läge på att välja core2- processor eller skall jag köra på en PentiumD?
Jag börjar undra om det går att köpa dator - precis när jag bestämt mig för en konfiguration (jag tänkte köra tidningen Studio´s dator) så börjar prylarna försvinna...

När det gäller AMD, så passa er för Nforce4 4x-korten, de klarar bara 4x hypertransport (dvs 4x200MHz = 800MHz) till skillnad mot de övriga som klarar 5x hypertransport (dvs 5x200MHz = 1GHz). De 939-cpuer som säljs nu klarar 5x, till skillnad mot en del äldre och 754-cpuer som bara klarar 5x.

Kort och gott: Nforce4 4x ger lägre bandbredd mot nordbryggan än de övriga chipseten.

1
Bevaka tråden