Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidstation tappar midisignal!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-07-27 13:08

har fått ännu ett problem med min sid nu - att den tappar midisignal när jag spelar.

jag vet inte varför men ibland tappar den bara signal men kommer tillbaka strax efter.

någon som varit med om liknande ? kan det vara midiklavvet eller sidden?

edit: la märke till att det bara händer när jag spelar fort !

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-27 18:01

Har du någon annan sak som tar emot midi? Testa att spela lika snabbt mot den och se om den tappar bort sig.

Det kan vara ett gammalt OS i den också, de tidiga hade riktigt strulig MIDI-implementation.
Kolla med www.elektron.se om de har någon aning.

Detta problem har jag haft på en Juno-106, snackade med Roland o jag bytte en resistorbrygga o en konding därvid så funkade den igen, minns inte mer för det var över 10år sedan...

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-28 11:26

Sidstation är inte den tajtaste på midi då man spelar riktigt fort. Den är rätt kinkig när det gäller midi också av någon mysko anledning. (T ex den gilade inte sequenser, men om jag spelade live på den så funkade det skitbra osv).

Om du nu tappar toner när du spelar snabbt så finns det ett knep att komma runt detta. 1: Lägg midi-datan tidigare på spåret. 2: Kompensera med delay på osc så de hamnar rätt tidsmässigt igen. Då ska den bli snortajt.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-07-30 15:25

Clase - tack. skall försöka få iordning det där. sidstation fick flippen när jag sequensade från ableton innan. borde fan gå och fixa på något sett...

annars är ju maskinen underbar. har gjort 4 låtar på 2 dagar nu med bara sidstation. inkl. trummorna

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-30 15:34

Jodå, maskinen är skitkul verkligen! Tyvärr så hade jag ingen användning för den så den fick säljas. Klarar mig bättre med monomachine som har allt jag önskar (förutom filtret) för sidstationbiten.

oh, vad folk gør avancerade saker med sina SID`s.. jag bara anvænde min som en ljudmaskin, jag.. kanske borde testa att køra sequenser till den och ratta lite.. men jag ær så lat!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-07-30 23:08

GB: siden är otroligt användarvänlig och det är lätt att bli kreativ med den om man bara sätter sig ner och leker loss. dessutom har jag bara den och en vl-tone kvar som hårdvara när det gäller syntar. resten av min minimalistiska setup ligger i datorn. [reaktor och reason kan man ju också göra mycket med :D]

1
Bevaka tråden