Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkreta tips sökes: Noise i CS1x!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhopp!

Sitter just i det något trista läget att temporärt få spela live på en hel annat synt än den älskade CS-10:an som jag brukar köra ... bytet blir med en CS1x ... och även om det inte låter särskilt annorlunda är skillnaden enorm ...

Är förvisso inte ovan vid digitalare ... och även om CS1x:an i grunden är rätt logisk att ha att göra med (med ett få undantag där den bara är superkorkad ... som byte mellan de olika preset-bankarna ... vem tusan kom på det dumma dubbelgreppet!?) ...

Fördelen är förvisso att den har presets ... så jag slipper ratta om synthen som tusan mellan låtarna ...

Nåväl, mitt konkreta problem just nu är att få ett enkelt noise-ljud ... i form av en enkel brusgenerator, typ ... Det verkar inte gå ... men så hittar jag inte ens osciallatorinställningarna på den rackarn!

Jag har rattat hela förmiddagen och behöver nu endast detta enkla ljud som jag måste kunan filtersvepa (det är iofs inga problem i sig ... men bruset har jag ingen aning om hur jag ska forma ... om det ens går!).

Någon som skulle kunna hjälpa till kanske, pretty please? Vore himla tacksam!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-27 13:36

Kommer säkert dyka upp matnyttiga svar i tråden, men här har du manualen i alla fall.

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/CS1xE1.pdf

Ahh ... en bra början ... fick bara tag i "The Blue Book" innan. Tackar, Encore!

Det finns en hel del "elementröster" som utgör byggstenarna i presetljuden. Använder du Cubase eller liknande sequencerprogram kan du få en skaplig översikt över dessa om du hittar en template för CS1x och leta rätt på lämpligt brusljud att tweaka vidare med.

Rotade igenom parametrarna ytterligare en gång ... det är såklart samplebaserat, som du säger Dalle ... Hittade en SFX-bank med regnljud. Med massor av resonsans funkar det som brusljud. Synd bara att det är så få steg när man tweakar filtret ... stegen hörs liksom ... Nåväl, det får duga!

Tack för tipsen!

(Gillar inte att behöva paniklära mig nya synthar dagarna innan en spelning!)

1
Bevaka tråden