Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akai AX60 vs. AX80

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-07-28 10:27

Har börjat snegla lite på Akai AX60/AX80 syntharna. Verkar balla och dessutom rätt billiga.
AX80 har 8 röster medan AX60 har 6.
AX60 har alla reglar framme på panelen vilket inte AX80 har.
AX80 har sub-osc, AX60 har det inte.
AX60 har arpeggiator, AX80 har det inte.
Vad är det mer som skiljer dem åt?
Låter dom identiskt (samma komponenter)?

Såg att JAM har en AX80 2995. Låter ju som ett bra pris?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-28 11:20

IMHO är AX-60 en brusig och plastig kopia av Juno-60/106.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 12:15

De låter inte lika, AX60 har VCO och AX80 har DCO. Skillnaden ska vara väldigt stor, har knappt hört en AX80 men AX60:n låter bra.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-07-28 13:47
Ursprungligen av Helix:

De låter inte lika, AX60 har VCO och AX80 har DCO. Skillnaden ska vara väldigt stor, har knappt hört en AX80 men AX60:n låter bra.

vintagesynth.com står det (bland annat) så här om AX80's oscillatorer:

Citat:

Two analog oscillators per voice plus a sub oscillator provide the basis of its punchy analog sounds that can be described as similar to a Chroma Polaris or Roland Juno 106...

Jo, AX73 ser riktigt lattjo ut. Me likes! Men att ha rattarna framme är ju aldrig helt fel...

Ax-60 ser grymt cool ut med alla LED-staplar för parametrarna. Coolare än så i ett släckt studiorum blir det inte. Nästan värt att ha en vara för det. Oavsett om den låter halvtrist.

Ursprungligen av Dalleponken:

Ax-60 ser grymt cool ut med alla LED-staplar för parametrarna. Coolare än så i ett släckt studiorum blir det inte. Nästan värt att ha en vara för det. Oavsett om den låter halvtrist.

Det är väl AX80 som har LED-staplarna va?

Sedan finns det ju en AX-73 också. Den ser nästan ännu koolare ut eftersom den är ljusgrå. VCO på den också. Dock bara en VCO per röst, så glöm oscillatorsyncen. :eek:

trista som f-n båda två,..köp min siel DK-80 istället;)

saknar inte min ax-60 iaf(hoppas inte västerort får spel nu)

Ahh, jag blandade ihop..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 15:21

Jag har haft både AX60 och AX80. Den synt jag saknar är AX60, kanske inte låter jätte fett och varmt men det går att göra rätt hårda knas ljud på den samt skarpa stråk ljud m.m. Det är nått med filtret... det låter hårt på nått vis. En kul sak med AX60 är att den har pulsmodulation på alla vågformer. Mycket rolig synt för en billig penning.

AX80 tyckte jag inte var så speciell... 16 DCO som inte låter värst fett och troligen samma hårda/kalla filter som i AX60. Filtret funkar inte lika bra tillsammans med DCo som med AX60:s VCO. Men jag jämför med P5 och JP8 m.m. Coolt med alla "LED" staplar i orange och blått. Inte jobbig att editera men tråkig när det gäller live-editering då endast en paramter kan editeras åt gången.

Jag skulle jätte gärna äga en AX60 igen... myckte trevlig synt som även GM kan intyga. Fast smaken är som baken.

Mvh
Demokid

Jag kan inte annat än att hålla med Demokid.

Många sämre synthar går för betydligt mer pengar.

Tycker man AX60 är dålig så kan det vara så enkelt att man själv är kass på att göra ljud.

AX80 ger jag inte mycket för tyvärr... hade Volantiz:s hos mig ett tag för att testa.

AX73/VX90 är en vidare utveckling av AX60 låter lite snällare men hanterar velocity vilket ger mer liv åt ljuden. Har en VX90 som jag modifierat med 6 extra Suboscillatorer.
Fettma deluxe!

Klart det finns bättre och dyrare synthar men Akai:s är enligt mig mest prisvärda.
Volantiz på forumet gav i princip bort sin AX73.

Men det är inte synten som gär musiken oavsett hur "analog" den är..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-29 14:28

Dalleponken:

Helt rätt men det är jävligt kul att leka med nått skönt kultigt analogt. Det ger lixom lite extra krydda till inspirationen, i alla fall för mig. Men detta gäller väl alla nöjen.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden