Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beroende av ljud!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste erkänna, hittar jag ett mysigt ljud på syntarna, så kommer låten/låtarna lätt som en plätt annars brukar det vara stiltje... Visserligen kan jag gå igång rejält på ett bra piano eller något halvskumt ackord på guran men annars är jag helt ljudberoende. :rolleyes:

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-31 14:39

Välkommen till klubben

Jag finner allt som oftast att ljudet bestämmer melodin/rytmen (eller frånvaron därav)

Pust, jag är mao inte ensam!:D

Tror alla kan erkänna att så är fallet, ljudet spelar ju till stor del in på hur man spelar. Har många gånger suttit vid mer eller mindre inspirerande pianon. Och jag skulle väl tro att det är samma sak där.

Nu gillade jag ju inte heller det finaste pianot mest utan det lite skrangliga och plånkiga pianot bäst. Men det berodde nog på att det läst mest rock.

• Medlem
  • 2006-07-31 18:25

Finns få saker som kan inspirera så mycket som ett nytt instrument. Kommer ihåg när jag för en herrans massa år sedan spelade på en Wavestation med något presetljud och plinkade fram något jag aldrig kommit på utan just det ljudet. Det lät inte ens lika bra när jag provade hemma på min egen synt och sampler. Ljud är för mig en stor inspiration. Har precis som du påbörjat låtar enbart pga ett speciellt ljud.

Ljud alltså.. Dessa inspirationsrika ljud.. I dessa sköna syntar.. Jag skulle som så många här redan skrivit också vilja säga att soundet och känslan i en synth betyder i de absolut flesta fall oerhört mycket för inspirationen och kreativiteten fram till en färdig låt.. Oerhört mycket..
Därav mina val av äldre analoga syntar och kanske i andras ögon något trubbiga arbetssätt jämfört med dagens helt mjukvarobaserade musikredskap..

1
Bevaka tråden