Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sällsynta datorer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under dagarna varit lite förbryllad över prissättningen på PB G4 500 Mhz på de flesta håll kostar den betydligt mer än den nya 550 mhz:aren.
För att bli mer upplyst mailade jag pcexpress kundtjänst för få hjälp med att reda ut hur det kunde komma sig att en äldre och processorsvagare dator kunde kosta 8500 kronor mer än den nya modellen (prisskillnaden på pcexpress vid mail-tillfället).

Svaret jag fick var dock ännu mer förbryllande:

"Hej Fredrik
Det är så att den lite dyrare har produktionen upphört på, därför
tar våra leverantörer lite mer betalt för den då den är sällsynt,
och vi måste då även ta ett högre pris på den. Priset har dock
gått ner lite på den nu, den kostar numera 26135,00 kr ex moms

Med vänlig hälsning / Best regards

Kundtjänst"

Så är det så att gamla modeller av dator blir sällsynta då de går ur produktion och därför betingar ett högre pris än de nya burkarna. Detta måste ju vara extremt goda nyheter för alla där ute som vill uppgradera sig med lite tur kanske pcexpress köper era rariteter och ger er lite pengar emmelan om ni lämnar över dem tilldem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-10-22 16:35

AMEN.. vill man ha klassiker så får man betala.. helt rätt..

Skaffa en helvit PowerBook 170. Den är värd en hel del kosing idag.

Egentligen är det så här:

När Apple lanserar nya modeller (i det här fallet nya Powerbook G4) så vill ALLA ha den nya modellen.

- För distributörer (grossister) gäller oftast att Apple prisskyddar restlagret och därmed kan priset sänkas. Dvs Apple finansierar prissänkningen.

- För återförsäljare är jag inte säker på om prisskyddet gäller, troligen inte skulle jag säga. Det innebär att en ÅF som t ex PcExpress som köpt in tio Powerbooks ligger lite dåligt till i ett sådant här läge och måste sälja ut till ett högre pris för att inte göra stora förluster.

Sist med absolut inte minst: dom nya Powerbook G4 levereras i mitten/slutet på November! Fram tills dess säljs det lika mycket Powerbook som vanligt. Alla som behöver leverans inom 30 dagar måste köpa en gammal.

Såvitt jag vet så fanns det 144 stycken i lager totalt osålda när dom nya släpptes. Den ÅF som köper upp dom kommer göra en bra affär skulle jag tro. (ibland MÅSTE man ha leverans samma dag...)

1
Bevaka tråden