Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blev den senaste vågen synthsäljare tappade på huvudet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 17:51

Är det någon här som har märkt att priserna på synthar har stigit extremt mycket den sista tiden? Virus Indigo 1 för 10.000kr, Virus B för 5500kr, MS2000 för 6000kr, SH-2 för 5500kr, Matrix-6 för 6000kr.

Är det så att man vill sälja till personer som har sparat mycket pengar till något kul under sommaren men aldrig fick tid att göra det? Eller är det bara så att alla har fått solsting?

Snarare att folk har spenderat för mycket pengar på semestern och nu måste sälja och hoppas på att någon nappar.

Snarare så att folk har spenderat för mycket pengar på semestern och äntligen tar sig tid att lägga ut sina gamla instrument på nätet.

Det blir spännande att se prisutvecklingen veckan innan lön. En del kanske tokdumpar prylar för att få in lite småpengar för den där semestern som blev för dyr.
Annars var det en del gött som gick snorbilligt i våras innan semestern.

Vad spelar det utannonserade priser för roll? Frågan är hur mycket man vill ha en pryl, sen får man betala där efter. Köper folk en Matrx6 för 6000:- så är det det priset som gäller. Får han/hon inte sålt den så är det tydligen för dyrt och får sänka (om han/hon nu fortfarande vill sälja). Svårare än så är det inte. Marknaden styr, dvs vi konsumenter.

Ursprungligen av visionfactory:

Vad spelar det utannonserade priser för roll? Frågan är hur mycket man vill ha en pryl, sen får man betala där efter. Köper folk en Matrx6 för 6000:- så är det det priset som gäller. Får han/hon inte sålt den så är det tydligen för dyrt och får sänka (om han/hon nu fortfarande vill sälja). Svårare än så är det inte. Marknaden styr, dvs vi konsumenter.

Kunde inte sagt det bättre själv...

Annars är det ju det ju de två vanligaste faktorerna som okunnighet hos säljaren, bra timing ifrån köparen som gör ett klassiskt kap.

För jag undrar i sådana fall när:
ARP2600 m. duoclav i abs. nyskick kommer ner i 15000 kr igen
TB-303 i bra skick kommer ner i 3000 kr igen
MS20 i abs. nyskick kommer ner i 1000 kr igen
Pro~One i nyskick kommer ner i 900 kr igen
CASIO CZ-1000 m. hardcase kommer ner i 100 kr igen

:rolleyes:

tycker det varierar enormt, Tror det är rent allmänt svårt att få större pengar(6-12tusen) för begagnade instrument, om vi inte talar om uppenbara fynd.

Men självklara klassiker som x0x och moogar, och en del annat kommer det alltid vara tryck på.

"MS20 i abs. nyskick kommer ner i 1000 kr igen"

Ryyyyys!! Hoppas det aldrig händer igen. Sålde min första och hittills bästa MS-20 för 900:- i slutet av 80-talet. Men å andra sidan så är den uppe i 6-8k nu, vilket är heltokigt det också. Det skulle jag aldrig i livet betala.

ja...det är ju konstigt hur oinsatta en del är som försöker kränga sina syntar...
Såg nån annons på musikmarknaden där en kille satt ut sin nord lead 3:a för 15 papp...ehh.
jag köpte min beggad för 9...
har sett många ljudmoduler också där priserna känns alldeles för höga...
speciellt gamla rolandmoduler...

Fan idag ,med all mjukvara som många använder så får man nog vara glad om man får sålt sina hårdvaru-syntar överhuvudtaget...

En sak är säker bara... gammla analogsynthar kommer bara att bli dyrare och dyrare. De blir ju knappast fler om man säger så.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-03 19:13

sen är väl också frågan hur många analoga prylar som är orginal också. tittar man bara hos 303 fantaster känns det som om mer än häften är moddade. inget fel med moddade prylar men just att då är det inte orginal längre... sen finns det ju de maskiner som går sönder också...

"SH-2 för 5500kr" Är det verkligen så dyrt? Man får ju en 2 VCO+SUB synth.
Pro One ligger ju på 6000kr (ifs mkt fler modulationsmöjligheter) men ändå.

Nu måste jag också hålla med - priserna överlag är barocka nu! Vilken svängning, ska man behöva vänta till nästa vår med att handla?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-04 09:36

Äsch, skit i prislappen. Det är bara att pruta.

Det alldeles för högt satta priset kan ju t om bara vara ett vanligt utslag av inkompetens och övertro på prylens värde. Om man hör till 99musikmaffian är man väl chef över vad det ska kosta, eller?

Är det någon som har sett en prissänkning på analogsynthar (för det är väll det vi pratar om) de senaste 10 åren? Varför skulle det vara billigare till nästa vår?

Minns att jag och en polare stod och fingrade på en P5 inne på Estrad runt 82-83.
Då kostade synten 25000 spänn, omräknat i dagens värde kan man nog säga att värdeminskningen varit ganska rejäl.

  • Medlem
  • 2006-08-06 15:36

Är 5500:- för mycket för en VirusB ?

Kanske något, 4500-5000 kanske är mer "vettigt" men har inte kollat vad C går för.

Ursprungligen av visionfactory:

Är det någon som har sett en prissänkning på analogsynthar (för det är väll det vi pratar om) de senaste 10 åren? Varför skulle det vara billigare till nästa vår?

Generellt sett har de nog ökat i värde, men det finns exempel på modeller som sjunkit i pris. Vanliga och enkla syntar har nog sjunkit jämfört med 10 år sedan. Junos och Polysix har legat rätt stadigt på samma pris, vilket med tanke på inflation betyder att de blivit billigare. Detsamma gäller andra syntar som inte är så heta på marknaden (Bit-01 och andra småtrista analogsyntar utan rattar, tror också det gäller en del analogtrummisar.) Där tror jag konkurrensen från VA-syntar har spelat in.

Sen finns det alla syntar som varit heta men som tappat i status. 303:or lär inte kosta 10.000kr+ på bra länge, dito har de andra två i Rolands treenighet (TR-808/909) sjunkit i pris.

Men de flesta andra syntar har nog ökat i pris, speciellt sånt som fått ökad status och är ovanligt (MS-20, större polysyntar).

Runt 5000 ska väl en Virus B vara värd. Kan dock ta lite tid innan man hittar någon som är villig för det priset.

1
Bevaka tråden