Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sync & Phase

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker reda ut det här.
Att det är viktiga komponenter på en synt är väl tydligt men när jag lyssnar igenom div patchar på tex z3ta+ där man ställt två oscillatorer ur fas så hör jag verkligen ingen skillnad på ljudet när jag ställer tillbaka dem. Ibland kan man höra en skillnad men den är så liten så att man måste trycka ner tangenten frekvent samtidigt som man flyttar fasen för att man ska höra skillnaden.

Samma sak om jag väljer vågformen sync saw i Vanguard så hör jag absolut ingen skillnad på den och vanlig saw.

Skulle uppskatta om någon kunde förklara när detta kan vara användbart. T ex vad som är skillnaden på en "sync lead" och en icke syncad lead....typ.
Skall sägas att jag vet rent tekniskt hur det fungerar på ett ungefär, att man tvingar den ena oscillatorn att starta om sin fas när den andra gör det.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-03 23:18

Om du tar och stämmer ur den syncade oscilatorn så ska du höra en skillnad. Nu vet jag inte vad Vanguard är för något öht, gissar på en mjukvarusynt. Det som den gör skillnaden mellan osyncad och syncad är att den syncade oscilatorn (oftast osc 2) startar om sin vågform varje gång huvud-osc (vanligtvis osc 1) gör det. Det innebär att osc 2 inte får "spela färdigt" sin vågform hela tiden utan spottar ut höga frekvenser. Snedställ oscilatorerna jättemycket så hör du skillnaden då du slår av och på sync.

En personlig favorit är att synca en pulsvåg och snedstämma under masterosc. Blir rivigt men mer diskret på något sätt.

Att ställa två oscilatorer ur fas, det får någon annan förklara...orkar inte det just nu...

Ställa oscillatorer ur fas bör om man ställer två exakt likadana signaler ur fas resultera i att de nollställer varandra. Har man däremot olika vågfromer som man ställer ur fas med varandra så resulterar det i att endast det som skiljer ljudkällorna åt blir kvar. Teoretiskt sett är det väl såhär det skall funka iallfall, vet ju itne hur synthesizern utnyttjar funktionen dock.

Detta är något man kan uttnytja om man vill skapa en sk. centerkanal i sitt stereosystem då man kan koppla in en högtalare till pluspolerna på de båda andra högtalarna således drivs denna utav två signaler som är helt ur sync med varandra varpå endast det ljud som inte är likadant i båda högtalarna förvinner, i stort sett. Detta kan ofta vara en bra metod att få fram mer rumsklang på livespelningar samt att om man gör det utan att ha andra högtalare inkopplade nästintill totalt bli av med sången. Inget att prova om man inte kan djupare teori om det dock

Ok, ska testa lite mera. Tack för svaren

1
Bevaka tråden