Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Quad

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenna!

Någon som har erfarenhet av G5 Quad 2,5 gHz ?
Har en sån på G men tänkte höra först om någon har någon invändning till det?

MVH / micke

Jag skulle vänta och se vad Apple presenterar som ersättare för Powermacarna. Det ryktas om att det ska komma nu på WWDC 7 augusti.

PowerPC vs intelmac har diskuterats tidigare, och det finns för- och nackdelar med bägge. Själv skulle jag nog satsa på en ny intelmac eller en billig begagnad powerpc, men det beror rätt mycket på vilken mjukvara du använder och vilken budget och användningsområde vi talar om.

Vart kan man läsa om nyheterna den 7:e då? Jag avvaktar lite då innan, tackar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-07 01:13
Ursprungligen av Regenholz:

Vart kan man läsa om nyheterna den 7:e då? Jag avvaktar lite då innan, tackar

Än så länge:

Lite förhandsspekulationer här.

Macpro.se kommer nog snart ut med lite rapporter på svenska.

Diskussion på 99mac.se.

Tänkte bara bumpa denna tråden i Regenholz syfte att titta på nya Macen, den är nu släppt. Går att läsa mer här: http://www.apple.com/macpro/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-07 22:59

Jepp, dök just in på Äpplets hemsida å såg det... väldigt läcker burk för de som har den burk pengar som krävs.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-07 23:14

Larvigt dyrt. Kommer i alla fall inte locka över mig till OSX. Maskinen är inte imponerande, det är OSX man vill åt, men inte till det priset.

Den verkar ju vara mkt billigare per prestanda än PowerPC Quaden.. eller har jag fel?

pme: Man kan annars köpa en stationär mac inkl. nyaste OSX för 6 papp inkl. frakt och moms. Hur mycket kostar t ex en dell med dubbla woodcrest-processorer och i övrigt liknande spec? Där bör man ju dessutom lägga till kostnaden för antivirusprogram + dess årliga uppdateringar i priset för att det ska börja bli en mer rimlig jämförelse.

Regenholz: Jag tvivlar lite på om den verkligen är lika tung som G5-quaden på precis allt.. men för vanlig användning och till musikapplikationer så bör den här nya vara iaf minst lika snabb.

pme: Apples större stationära datorer är tänkta som arbetsstationer och de siktar inte på hemmamarknaden. Mac Pro är tänkt till de som behöver 16GB minne, 2TB hårddisk och 4 kärnor. Än så länge är det overkill för att klippa sin hemvideo eller spela in en låt i Garageband.

Testa att gå in på tex Dell och kolla vad deras motsvarande dator kostar. Jag tror du kommer bli förvånad. Apples 2.66-modell landar på 27.120 med moms för mig, medans Dells motsvarande arbetsstation kostar 28.810. Ex moms.

Och då är Dellen en enkelprocessormaskin och Mac Pro en dubbelpropp (2x2 kärnor). Men å andra sidan får man med en floppy med Dell:en.

(Det går säkert att hitta billigare alternativ, men jag gick in och valde en av deras workstationmodeller, Precision Workstation 690, och försökte matcha Mac Pro så nära det gick.)

1
Bevaka tråden