Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skötsel av analogsyntar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejhej
jag har nyligen blivit med analogsynt. min första. en yamaha cs-15..
o jag tänkte höra lite om hur jag ska sköta den. är det bra att den står
på länge o så eller blir den ledsen då?

den stämde om sig lite igår när jag spelat på den i nåra timmar,
men det kanske är normalt?

sen så är den lite märklig när man startar upp den, (o jag kommer inte riktigt
ihåg om den var sån när jag fick den.. men antagligen) första tonen man
tar låter helt mongo, som att man typ måste skicka en signal igenom
alla delar av synten med den första tonen man spelar på den efter
den är påsatt.. vilket är mkt möjligt.
men som sagt.. det är min första analogis o jag är lite orolig,
inte jätteorolig, men lite.. man vill ju inte att den ska pajja.

jag låter lite som en orolig mamma jag vet..

/niklas

"FILTER MAINTENANCE - After every 100 hours of
operation apply a sine wave to the output of the
FILTER to back flush the trapped overtones to
unclog your filter." - Electronic Music Lab. inc. .. electrocomp-manual

Ursprungligen av Volantiz:

"FILTER MAINTENANCE - After every 100 hours of
operation apply a sine wave to the output of the
FILTER to back flush the trapped overtones to
unclog your filter." - Electronic Music Lab. inc. .. electrocomp-manual

wtf?

Kanske lite för tidigt för analogsynthumor..

Iaf.. det ska vara helt lugnt att låta din cs15 stå på länge. Det är normalt att de stämmer ur sig främst vid temperaturförändringar.

Första tonen-problemet känner jag däremot inte igen.

• Medlem
  • 2006-08-04 14:20

Första tonen kan vara att slide är på eller så, den kör en slide från cyberrymden först.

mja jo.. den första tonen pitchas typ upp från nån låg ton hörs det som eller nåt sånt.. som att synten bootar..
men portamentot är inte på så..

hmm.. aja.. det är säkert inget. den funkar ju efter det.
o så..

analogsynthumor.. ja lite tidigt. o jag har halsbränna.
jävla chillichips!

om vissa potar skrapar, försök med att "använda" dom ordentligt innan du testar nånslags kontaktsprayjox annars, villket ibland kan vara förödande, samt det kan vara värt att byta elektrolyterna i nätdelen....

Min cs-10 har oxå en mongo i startgroparna varje gång man närmar sig powerknappen. Min gamla orgel har oxå ett väldigt konstigt whoo för sig ibland när man stänger ner den. Precis som den tar en sista suck. Skulle tro den är lite trött på mig helt enkelt!

kanske hjälper om jag dammar av den lite med en mysig varm trasa..
då blir den säkert pigg o glad igen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-05 13:27
Ursprungligen av psyjazz:

Min gamla orgel har oxå ett väldigt konstigt whoo för sig ibland när man stänger ner den. Precis som den tar en sista suck. Skulle tro den är lite trött på mig helt enkelt!

Så gör husets gamla Yamaha Electone-orgel också. Har Radio Sweden dessutom sina sändningar kan dessa höras i några sekunder efter att jag stängt av orgeln. Hänger väl ihop med elektriska konstruktionen på något sätt, när kondensatorerna laddar ur sig eller nått.

Ursprungligen av ninjanicke:

hejhej
jag har nyligen blivit med analogsynt. min första. en yamaha cs-15..
o jag tänkte höra lite om hur jag ska sköta den. är det bra att den står
på länge o så eller blir den ledsen då?

den stämde om sig lite igår när jag spelat på den i nåra timmar,
men det kanske är normalt?

sen så är den lite märklig när man startar upp den, (o jag kommer inte riktigt
ihåg om den var sån när jag fick den.. men antagligen) första tonen man
tar låter helt mongo, som att man typ måste skicka en signal igenom
alla delar av synten med den första tonen man spelar på den efter
den är påsatt.. vilket är mkt möjligt.
men som sagt.. det är min första analogis o jag är lite orolig,
inte jätteorolig, men lite.. man vill ju inte att den ska pajja.

jag låter lite som en orolig mamma jag vet..

/niklas

Var glad för att den väntar tills du ber den ta ton. Min MS10 puttrar alltid igång i bästa laserpistolsmaner när jag vrider på ON.

• Medlem
  • 2006-08-05 11:06

Min senaste mono/poly jag hade lät som Frankensteins Synt tills den värmt upp sig.

Den tog låååång tid på sig, men till dess försvar så lucktade den gott!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 12:03

Alla mina CS synthar jag har haft (5,10,15) gick att spela på sekunden efter att man satte igång dom. Helt utan problem. Enda problemet var när jag en gång hade råkat dra ner pitchbendern till botten på 10:an. Då lät den rätt skumt..

• Medlem
  • 2006-08-05 12:27
Ursprungligen av Helix:

Alla mina CS synthar jag har haft (5,10,15) gick att spela på sekunden efter att man satte igång dom. Helt utan problem. Enda problemet var när jag en gång hade råkat dra ner pitchbendern till botten på 10:an. Då lät den rätt skumt..

Håller med 2st cs15 3st sc5 2st cs01 , alla har varit ready and go på sekunden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-05 13:33

På vår SH-9 och SH-2:a i studion så är alltid första tonen så låg som det bara går när man bara gatar den efter uppstart, vilket torde indikera att även din CS-15 startar med en CV på 0 V mot oscillatorerna för att sen slida upp till det volttal som ges av din klaviatur när du trycker den.

Hoppas det reder ut saker och ting...

Ursprungligen av kroffe:

På vår SH-9 och SH-2:a i studion så är alltid första tonen så låg som det bara går när man bara gatar den efter uppstart, vilket torde indikera att även din CS-15 startar med en CV på 0 V mot oscillatorerna för att sen slida upp till det volttal som ges av din klaviatur när du trycker den.

Hoppas det reder ut saker och ting...

det verkar som att det är någ sånt som är i görningen.

att hålla på o byta grejjer o nätagg o så tror jag inte jag vågar mig på.
aja.. jag får la se hur länge den funkar..

hur mkt brukar en analogsynt stämma om sig egentligen förresten?
när man spelar på den o så..
man märker det ju inte om man bara kör på den men när jag
körde nån annan synt till så märkte jag att den var helt skev ibland.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-05 22:00

Blir bekant med en stycken lödkolv och skaffa elfa-bibeln.
Nejdå.. skojar, men det skadar ju inte att ha t.ex. Bengt Modins böcker("förstärkarteknik" t.ex.) som kvälls-lektyr någon vecka eller så.
Kondensatorer t.ex. är ju en egen vetenskap(testa att få tag i en konding som ska lagra >600 volt om och om igen(ett antal gånger per sekund)... ...och dessutom fungera tillförlitligt).

Efter ett tag när kondensatorn blivit gammal så vill den pensioneras. Oftast så är det just de kondingar som sitter i nätdelen som vinkar hejdå först. Dessa kan vara en bra idé att se över, de påverkar otroligt mycket i din synthesizer.

Nätdelen är nog största boven rent allmänt. Så var det med min crumar performer. Det var en spänningsregulator som blivit defekt, sen kanske det var en annan som också var defekt, men oavsett vilket, så är det ett bra ställe att börja leta på. Sen kan det ju vara bra att byta samtliga kondingar som brukar bli dåliga med tiden. (Elektrolyter främst, och tantaler kan vara bra att byta också, antingen mot nya tantaler eller lågläckande elektrolyter) Har man tillgång till mätinstrument såsom multimeter och oscilloscop, så kan man snabbt se om nåt felar. Oscilloscopet kan avslöja om det inte är ren likspänning, t.ex.

Man bör väl vänta en halvtimma innan man börjar lira. sen kan det ju förstås bli lite varmare i rummet efter ett tag om man har mycket igång.. En del synthar är mer temperaturkänsliga än andra, så det är väl lite svårt att säga i varje enskilt fall hur mycket det stäms om. Mina stämmer inte om sig så mycket, speciellt inte roland systemen. Kanske är det så att lite dyrare prylar har bättre komponenter eller lösningar för temperaturkompensering. Man kan ha nån digital oscillator som referens, eller som jag har, Roland System 100 där det finns inbyggd stämton på 440Hz. Stämma om får man göra vare sig man vill eller inte. Har man enbart analoga så gör det inte så mycket, det är ju lite av charmen med det hela.. (men det kan bli lite väl skevt nån gång.. )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 19:25

Hur funkar stämtonen och varför stämmer inte den om sig? Det kan ju inte vara en analog pryl, eller?

• Medlem
  • 2006-08-08 01:15
Ursprungligen av Helix:

Hur funkar stämtonen och varför stämmer inte den om sig? Det kan ju inte vara en analog pryl, eller?

det brukar vara nån slags statisk högprecisionskristalloscillatormojäng. jag är ingen elektriker, men jag har läst nånstans om det, ska leta...

min, din gamla alltså :), 10:a funkar verkligen sekunden efter man slagit på den och den har inte stämt ur sig så länge jag har haft den. jag körde den genom en vst-stämapparat för kanske en månad sen och den blir tydligen lite sur vid höga toner, men det är inte hörbart (vi pratar minimala värden här). garanterat den mest stabila analogsynth jag stött på. nu när jag har en pro one i studion blir det lite konkurrens om vilken som ska få göra basarna, men annars är dom ett bra par

det där om pitchbenden i botten när man startar 10:an har jag inte testat. vågar man prova?

Finns det någon fara med att använda elektronikrengöringsspray eller kontaktspray?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-06 22:07
Ursprungligen av robopants:

Finns det någon fara med att använda elektronikrengöringsspray eller kontaktspray?

Njae, Men du förbättrar bara problemet en kort stund, sedan återkommer problemet.

1
Bevaka tråden