Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nåå.. Nya Mac Pro, vad tycker ni?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad har ni för tankar om den nya Mac Pro efter att ha läst om den på apples hemsida?
Fördelar/nackdelar?
Åsikter överhuvudtaget?

Personligen har jag inte läst så mkt än men tycker att den verkar väldigt intressant hur som helst.. är den inte billigare per prestanda än PowerPC quaden?

/ Micke

Hur kommer denna Rosettamiljö fungera undrar jag?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-08 04:15

rosettan har ju visat sig fungera fint i macbookarna så varför skulle det falla nu?

personligen ser jag det här som en stor erövring för mac. även om den första generationen alltid brottas med diverse barnsjukdomar. men klart intressant.

Waves verkar tycka att den rullar på bra.

30 IR-1 eller 555 REq borde ju räcka ett tag.

Ursprungligen av false messiah:

Waves verkar tycka att den rullar på bra.

30 IR-1 eller 555 REq borde ju räcka ett tag.

Ursäkta om jag missar något här, men det du pålyser är ju specs från en G5 Quad?

Ursprungligen av Richard Olsson:

Ursäkta om jag missar något här, men det du pålyser är ju specs från en G5 Quad?

Oops. Skyller på tillfällig sinnesförvilling (och att sidan var länkad till i en tråd om de nya macarna på ett annat forum; läste bara quad och antog att det var intel...)

Nåja, Apple själva hävdar att den är 1.8ggr snabbare än en quad-g5 (scrolla ner en bit på sidan) när det gäller antal reverb i Logic. (Fast exakt hur många reverb det innebär är rätt oklart... :hmmm: )

  • Medlem
  • 2006-08-10 22:10
Ursprungligen av false messiah:

...Apple själva hävdar att den är 1.8ggr snabbare än en quad-g5 (scrolla ner en bit på sidan) när det gäller antal reverb i Logic. (Fast exakt hur många reverb det innebär är rätt oklart... :hmmm: )

Intressant också att de inte väljer att jämföra med det fetaste reverbet, Space Designer...

Ursprungligen av avart:

Intressant också att de inte väljer att jämföra med det fetaste reverbet, Space Designer...

De började göra jämförelser med Platinumverb när G5:an kom (120st samtidigt om jag minns rätt), och jag antar att det är orsaken till att de fortsätter med det. (Sen låter det ju förstås mer imponerande att den kan köra 1.8x(hur mycket snabbare en quad-g5 är jämfört med en dual2ghzg5)x120st än säg, 40 Space Designer).

Ars Technica har för övrigt en sedvanligt lång och informativ recension av Mac Pro.

Ursprungligen av false messiah:

De började göra jämförelser med Platinumverb när G5:an kom (120st samtidigt om jag minns rätt), och jag antar att det är orsaken till att de fortsätter med det. (Sen låter det ju förstås mer imponerande att den kan köra 1.8x(hur mycket snabbare en quad-g5 är jämfört med en dual2ghzg5)x120st än säg, 40 Space Designer).

Ars Technica har för övrigt en sedvanligt lång och information recension av Mac Pro.

Tillåt mig att i kortet recensera recensionen Jag tycker det var en väldig massa ordbajs där, och sen när det väl kom till att tycka något (vilket recensioner brukar gå ut på) så tyckte han mest illa om grafikkortet. Jag är asglad att de har ett billigt grafikkort i den. Då kan ju vi ljudfolk få mer krut (till våra kanoner) för pengarna

BRA APPLE! Säger jag om att ha ett billigt grafikkort med möjlighet för utökning/uppgradering vid köpet. Iochförsig hade man lika gärna kunnat ha ett bra grafikkort med möjlighet till nedgradering, men det känns inte lika lättmotiverat

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-11 13:58
Ursprungligen av false messiah:

Nåja, Apple själva hävdar att den är 1.8ggr snabbare än en quad-g5 (scrolla ner en bit på sidan) när det gäller antal reverb i Logic. (Fast exakt hur många reverb det innebär är rätt oklart... :hmmm: )

en vän till mig köpte en quad g5 med 4 gb ram (samt 1 tb diskutrymme) till sin studio och testade hur många kanaler de kunde köra samtidigt. det blev 255 med spacedesigner. så om den nya datorn är 1.8 gånger snabbare så skulle tror jag på apple...
sen är det rätt kännt faktum att logic suger kraft på ett annat sätt ur en apple än till exempel cubase gör.
däremot hur det är med diskarna idag har jag ingen koll på.

edit: felstavning

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-09 17:16

ir-r suger läskigt mycket kraft med andra ord

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-09 18:26

Är väldigt nöjd med min macbook pro faktiskt. Har inte hunnit installera allt, och har än så länge bara 512MB i den (vilket är precis lika mycket som min gamla laptop pc). Dock rullar det mesta på riktigt bra och Ableton Live 5 rular riktigt bra. Har inte gjort något bänktest riktigt än, för jag vet ju att med 2 gb ram så kommer det flyta bättre än min gamla laptop oavsett så...

Jag tog det säkra före det osäkra och satte in en 100 Mb 7200rpm HD i min dock. Tycker dock inte att den låter märkvärt mycket högre än den vanliga hårdisken.

Och förvänta dig inte att du kan ha den i knät förresten. Annars än det så är jag mycket nöjd!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 22:50
Ursprungligen av Clase:

Är väldigt nöjd med min macbook pro faktiskt. Har inte hunnit installera allt, och har än så länge bara 512MB i den (vilket är precis lika mycket som min gamla laptop pc). Dock rullar det mesta på riktigt bra och Ableton Live 5 rular riktigt bra. Har inte gjort något bänktest riktigt än, för jag vet ju att med 2 gb ram så kommer det flyta bättre än min gamla laptop oavsett så...

Jag tog det säkra före det osäkra och satte in en 100 Mb 7200rpm HD i min dock. Tycker dock inte att den låter märkvärt mycket högre än den vanliga hårdisken.

Och förvänta dig inte att du kan ha den i knät förresten. Annars än det så är jag mycket nöjd!

Skoj att du trivs med din MacBook Pro men nu handlade det om nya Mac Pro. :rolleyes:

Ursprungligen av Clase:

Är väldigt nöjd med min macbook pro faktiskt. Har inte hunnit installera allt, och har än så länge bara 512MB i den (vilket är precis lika mycket som min gamla laptop pc). Dock rullar det mesta på riktigt bra och Ableton Live 5 rular riktigt bra. Har inte gjort något bänktest riktigt än, för jag vet ju att med 2 gb ram så kommer det flyta bättre än min gamla laptop oavsett så...

Jag tog det säkra före det osäkra och satte in en 100 Mb 7200rpm HD i min dock. Tycker dock inte att den låter märkvärt mycket högre än den vanliga hårdisken.

Och förvänta dig inte att du kan ha den i knät förresten. Annars än det så är jag mycket nöjd!

En sån sak jag också köpa snart. Jag vet ju att det snackas om att den blir väldigt varm. Blir den ännu varmare med en 7200rpm-disk i? Eller spelar disken mindre roll..

Ursprungligen av mingus:

En sån sak jag också köpa snart. Jag vet ju att det snackas om att den blir väldigt varm. Blir den ännu varmare med en 7200rpm-disk i? Eller spelar disken mindre roll..

Jag vet inte riktigt. I fullt ös går det inte att hålla kvar fingrarna över F-tangenterna. Är det för varmt? En polares PC-notebook har tangenter som blir så varma så det är obehagligt att använda den, så upplever jag inte min alls... Och jag kan ha den i knät och jobba, även om det inte rekomenderas av Apple (Notebook, inte laptop!)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-09 23:06

Oj sorry...jag ber att få skylla på min dyslexi. Såna som jag borde inte vara aktiva såhär mycket på forum på internet. :rolleyes:

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-10 03:57
Ursprungligen av Clase:

Oj sorry...jag ber att få skylla på min dyslexi. Såna som jag borde inte vara aktiva såhär mycket på forum på internet. :rolleyes:

men man kan fortfarande inte ha en mac pro i knäet. skulle bli lite otympligt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-10 09:21

Som jag skrev i nån annan tråd, det verkar vara rätt vettig prisnivå för den hårdvara man får. Testade för skojs skulle att bygga en liknande konfiguration på komplett (dual xeon, 1gb RAM, 250gb hårddisk, en ok låda) och då blev det flera tusen dyrare för "sämre" komponenter.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-10 09:49

Den där tabellen är också en jämförelse mellan macbook pro och Powermac G5. Kanske inte den bästa jämförelsen

Ursprungligen av Arete:

Den där tabellen är också en jämförelse mellan macbook pro och Powermac G5. Kanske inte den bästa jämförelsen

Mjo, men hursomhelst säger den ju inget om Mac Pro, eller som sagt, missar jag något här?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-10 10:06

nä var precis det jag menade, den där tabellen har i det närmaste inget med mac pro att göra

Jag gillar Ars recensioner (även om de snarare riktar sig till datanördar än till musiker), men visst var det lite tunt i fråga om benchmarks osv. Jag tror iofs att det delvis beror på att det inte var särskilt mycket nytt med Mac Pro jämfört med Powermac G5 förutom lite snoffsigare och rymligare inredning och att det än så länge är ont om intellifierade proffsprogram (Adobe och Microsoft framförallt, ljudbranschen har förvånande nog varit rätt bra på att porta programmen så här långt).

1
Bevaka tråden