Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Peavey Spectrum Bass.. vadkatten är det för nåt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Suttit nu och funderat över dom där billiga Peavey Spectrum Bass 2 som dom har på Jam. Ärligt talat har jag funderat ett par år vid det här laget. Modulen ifråga är ju typ 10 år gammal och har samplingar till oscillatorer... hur bra kan den vara - egentligen?

Fick en lugn stund på jobbet och satt och kollade igenom sysex-dokumentationen för synten ifråga och blev lite förvånad över hur himla flexibel den verkar. En himla massa moduleringar tillgängliga och så. Påminner mig lite om flexibiliteten i gamla Evolution EVS-1 nästan.

Min fråga är kanske då mest - hur låter den? Är den hopplöst 90-tal i ljudkvalitén (aliasinghelvete deluxe, typ?) eller funkar den ännu idag? Går den att använda till annat än bara bas? (synten har ju 6-12 noters polyfoni)

Verkar ju vara lite småobskyr digitalsynt och det finns inte så mycket skrivet om den på nätet vad jag sett så jag ville fråga om det var någon här som hade någon erfarenhet.

Tack

Sound on sounds recension var rätt positiv, men sånt är ju svårt att veta med en tio år gammal modul. Själv har jag för mig att jag läst positiva kommentarer om både Spectrum Bass och Spectrum Synth, så den kan säkert vara värd ett köp.

Jo, hade helt glömt bort Spectrum Synth. Den ser ju ut att vara ungefär samma teknik som Spectrum Bass II. Verkar lite som dom försökte konkurrera med Alesis och deras nanosynth och nanobass. Kan man genom det anta att SBII mestadels har bas-presets eftersom dom mer allmänna synt-presetsena hamnade i spectrum synth?

Spectrum Synth är förmodligen exakt samma synt som Spectrum Bass, fast med andra rom-samplingar. Spectrum Bass har bara baspresets (och basljud) vad jag förstår.

Mer folk som skrivit om Spectrum Synth:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Peavey/info/peavey.Spectrum-synth.txt

Varför inte ta en sväng förbi Jam och testköra? De har väl haft de där stående ett par år, så de är säkert beredda att förhandla om priset... sen är väl frågan om man står ut med att ratta ljud på en rackmodul, men det är väl upp till dig.

Mjo.. får ta och svänga förbi Jam nån helg då jag är i Stockholm. Har stått och velat ett par gånger nu och tänkt omväxlande att billig synt aldrig är fel, och sen i nästa ögonblick att gamla digitalsyntar å andra sidan oftast är skit. Finns ju också risken att gubbarna på Jam vägrar låta mig testa den. Så var det när jag köpte min Roland S-330 där för 350 spänn... eller också skämtade dom.. ibland är det svårt att veta

Andrahandsvärdet kan ju å andra sidan inte sjunka för mycket på en sån gammal synt, så även om man säljer den kan man ju räkna med att man inte förlorar för mycket.

Hadde en sån för ett tag sen sjysta bas sound men går icke att skruva i realtid vet inte ens hur mycket det går att göra i maskinen men lät bra gjorde det den

1
Bevaka tråden