Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jp8000 krånglar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:07

Började med att den startade med ett ljud som den inte brukar gå i gång med. Sen är nått konstigt delay på fast allt är neddraget, kan verkligen inte få bort det. Låter inte som det vanliga delayet heller tycker jag låter avklippt på nått vis.

Nån som har nån aning om nått? Trodde det bara var analoga syntar som krånglade;)

Om delayet bara är i ett steg så kan du testa att rycka ut midikablaget om du har sådant inkopplat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 19:19

Det kommer i flera steg. Det hade jag tänkt på att göra, gör ingen skillnad, tyvärr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 20:54

Så här låter det "utan delay": http://media.putfile.com/---78

Måste vara nått nått seriöst fel detta verkar det ju som :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 21:09

Glöm allt! ehm stängde av midi sync å så försvann det!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-08 21:23

Asballt intro!!!

Spara det!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:16

hahahahhaha ;D lite väl minimalt va, eller kankse inte

MIDI är roten till allt ont..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 00:23

Trodde midi sladden skulle behöva vara i för att den skulle störas på den vägen. Nu tänkte jag ju nästan att synten hade gått sönder, men dom gör inte det så där utan vidare va? Moderna digitala syntar alltså, analoga verkar ju gå sönner titt som tätt men med en sån här man ska inte behöva orsoa sig eller hur är det?

Joe.. den där är inte särskillt modern ändå.. lite över 10 år gammal nu va?

Så nu är JP-8000 vintage på riktigt menar du?

Nä.. den bara är

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 09:59

Japp,tror den fyller 10 i år. Nu är inte jag nån hejjare på elektronik men ..... tänker ändå att det inte borde finnas nått direkt som slits i en digital synt eller händer det att elektroniken går sönder? Om synten bara står still och används lite försiktigt i hemmet. Displayen kanske tar slut efter ett antal/många år men att om den krånglar så borde det vara nått med inställningar osv. midi gojs, som nu tänker ja. Eller vad är det annars som går sönder?

På JP-8000 får man hålla koll på "pottarna". Jag har en ratt på min som helt plötsligt kan få för sig att ställa in sig på ett annat värde än det som mitt ljud är inställt med. Det borde i och för sig vara ganske enkelt åtgärdat med att byta ut den potten, men vem orkar göra det?

Har själv problem med pulsgivarna (ändlösajhul) på min gamla sampler. Helt plötsligt börjar den spöka och parametrar ändras. När man vrider åt höger så går den åt motsatt håll mm. Blir till att löda loss allihopa och byta, men det borde Yamaha betala för dom sätter i billiga komponenter som ger upp efter bara något år.

Har även haft problem med enstaka toner som hänger sig när jag kör midi. Har försökt med det mesta, byta MIDI-interface och kablar, men inget hjälper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 14:06

ok allmänt pottarna man får se upp med alltså

1
Bevaka tråden