Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macbook!?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 10:32

Tjenis boys!

Alltså, jag vill köpa en Macbook. Kommer den funka som musikdator tror ni? Eller ska jag satsa på att hitta en fräsch powerbook och vänta tills att det kommit en ny revision på Macbooken? Vet att cubase kommer med uppdatering för Intelprocessorn inom 1 månad.

Tacksam för svar.

*edit* En hel del kör på Sony Vaio som musikdator. Är det något att satsa på? Typ den här modellen som finns på länken...

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1101571&ReferId=3

*edit nr2* Jag upptäckte även att macbooken kör med delat grafikminne. Är det till min nackdel?

Macbooken fungerar utmärkt som musikmaskin. Hur vet jag det? Jo, min iBook G4 fungerar utmärkt och den är hälften av vad en macbook är, och så litar jag på den här snubbens vittnesmål:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=26979

MEN, jag tycker ändå att du ska vänta. Varför? Jo, helt uteslutande på grund av macbookens värmeproblem. Om du köper just en laptop för att du vill kunna ha den i knäet är macbooken inte kul alls. En vän till mig har en macbook som då och då går upp i 75-85 grader! Som en stekplatta på låg värme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 21:53

BUMP!

Är det ingen som har koll på laptops här?

45 har läst tråden, och ingen vet någonting.

Ska ta o fråga på lunarstorm.;)

Ursprungligen av Maxen:

BUMP!

Är det ingen som har koll på laptops här?

45 har läst tråden, och ingen vet någonting.

Ska ta o fråga på lunarstorm.;)

Det där tar jag lite som en förolämpning.
Jag tycker att jag delvis besvarade hela din frågeställning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 22:38

Okejrå, förlåt. Det gav lite mer svar än innan. Jag har ju haft en Ibook tidigare..Så jag vet hur den funkar o så.
Macbooken verkar ju helt ok, men lite buggig nu i början. Rättså mycket reklamationer.

Har faktiskt mer o mer börjat nosa på en VAIO. Vet att kraftwerkpojkarna kör på det. Fast dom lär ju vara fetmoddade.

Hjälp mig 99musik. Mina pengar ligger o blir gamla o vill ut o spela live:)

Martin <<< Tack! Det lät betryggande!

Ursprungligen av Maxen:

Har faktiskt mer o mer börjat nosa på en VAIO. Vet att kraftwerkpojkarna kör på det. Fast dom lär ju vara fetmoddade.

Hur "fetmoddar" man en VAIO?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 01:18
Ursprungligen av Richard Olsson:

Macbooken fungerar utmärkt som musikmaskin. Hur vet jag det? Jo, min iBook G4 fungerar utmärkt och den är hälften av vad en macbook är, och så litar jag på den här snubbens vittnesmål:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=26979

MEN, jag tycker ändå att du ska vänta. Varför? Jo, helt uteslutande på grund av macbookens värmeproblem. Om du köper just en laptop för att du vill kunna ha den i knäet är macbooken inte kul alls. En vän till mig har en macbook som då och då går upp i 75-85 grader! Som en stekplatta på låg värme

köp en ibook, billigt och invänta 3.dje generationens macbooks, vi det laget lär även programvarorna ha hunnit ifatt... har sett dem för typ 9k nya... och beg. borde det gå att hitta för nån tusing eller två mindre...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag har nu 3 vänner som kör MacBook (billigaste modellen), Logic Express och MOTU-traveler. Alla dessa är switchers och alla är sjukt nöjda. De spelar mest in sina egna live-band och har inga problem vad gäller prestandan.

Om Ibooken dög så lär ju inte Macbooken vara sämre. Eller är det något särskilt du vill kunna göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-12 01:24

Särskilt? Nej, men med tanke på att det är lite nya prylar vi snackar om så vill man ju veta att det håller.
Vill ju inte köpa grisen i säcken:) Det är ju delat grafikminne osv osv. Sånt har ju ställt till det för folk förut.

Ska i vilket fall som helst se om det är någon på något forum som använder vaio som studiodator.

Kraftwerkpojkarna kan allt!

Citat:

Vet att cubase kommer med uppdatering för Intelprocessorn inom 1 månad.

Var har du fått den infon? Så här står på www.cubase.net:

Citat:

With MacIntel technology gradually finding wider use, we’re pleased to announce that future versions of Cubase and Nuendo will be fully compatible with MacIntel computers. However, we do not plan to update the current version 3 ranges of our Cubase and Nuendo products for MacIntel compatibility. This is because we would like to focus our development resources on the next versions of the Cubase and Nuendo ranges, to make sure that they are released with the highest possible product quality. We are also working to ensure that the transition path for our existing and future version 3 customers will open up the benefits of MacIntel technology for users of Cubase and Nuendo.

We are also proud to announce that our first MacIntel-compatible VST instrument version, Groove Agent 3, will be shipping in September 2006. New VSTi products launched in the future will also feature MacIntel compatibility. We are developing approaches to adapting our older and existing VST instrument product versions for MacIntel, and will publish more information about this at a later point in time on our website and in the respective support forums.

Såvitt jag vet finns det inte läckt releasedatum för SX4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 22:08

Peter H < < Vart jag fått det ifrån? Låt oss säga att det är en rättså säker källa:) Fast det där med releasedatum är ju aldrig riktigt säkert....

Mingus < < Oj, var "fetmoddade" ett opassande ord? Det enda jag hört är att Sony har ansträngt sig för att få Kraftwerk att använda deras datorer. Jag tolkar iallafall som om det inte riktigt är standard. Whatever...... :hmmm:

*edit* När ni ändå läser tråden kan ni väl tillföra lite av eran kunskap!?

  • Medlem
  • 2006-08-22 22:22

...eran & våran kunskap är det möjligen lite tunt med just eftersom få använder macbook som musikdator och långtifrån alla musikprogram är intellifierade...?

jag har en två år gammal sony vaio med 512 mb ram. har också en ett år gammal powerbook g4 med 1.25 gig ram. vaion är enormt överlägsen om jag t ex kör exakt samma saker i ableton live eller reason.

Powerbookarna var inte direkt några imponerande fartvidunder (om man bortser från när de kom) och Ableton Live är uselt optimerat för PowerPC.

Men eftersom Apple nu gått över till Intel borde det inte vara några märkbara prestandaskillnader mellan tex en Macbook Pro och en Vaio på samma klockfrekvens.

Även reason verkar ha blivit uselt optimerat för PowerPC i de senaste versionerna. Jag kan inte ens köra demolåten på min fina ibook g4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 09:39

Tack! Verkligen!

Outshape < < Vilken modell är det du använder?

Mvh
//Max

Ursprungligen av Maxen:

Vet att cubase kommer med uppdatering för Intelprocessorn inom 1 månad.

Ja, en ny version verkar inte vara allt för långt borta.

(Patchbrowsern påminner lite om hur jag tänkte mig 99musik-samplekatalogiseringsprogrammet om ni läste den tråden... fast det är ju lätt att säga nu. )

Huu, vad mörkt och jobbigt det såg ut. Och jag som tyckte dom fått utseendet rätt i SX3...

Tror ändå inte på ett släpp i september:

Citat:

But we're not going to publish any information until the end of September

Sen tar det alltid några veckor ytterligare innan dom skeppar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 15:02

Oh, okej! Tack för den infon!

Glömmer aldrig när jag installerade Windows 2000 på min nya dator, i tron att Logic 5 bara var någon vecka bort. Som jag väntade. Efter nån månad installade jag Win98 istället, så jag kunde göra lite musik!

Så jag hade passat mej för en Intel-mac just nu, första Cubaseversionen är ju ofta lite skakig också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 15:11

Jag får väl hitta någon powerbook med garanti eller en ny Vaio :kaaaka!:

Eller gör som många andra och switcha till logic/dp/pt/live/whatever så slipper du oroa dig för intelmac-problem

Jag har efter mycket grävande och testande hittat min ultimata portabla kombination. Jag vill inte glänsa eller på något sätt såga här men jag har verkligen grävt och varit kräsen i mitt val. Det finns helt enkelt bara en laptopmodell som sticker ut ifrån resten som gör jobbet bra och gör det både med inpirationsrik, smart design och med väldigt stor realibilitet samtidigt som den är väldigt tyst. Nämnde någon Apple Powerbook? Ledsen Apple men, ni har verkligen inte en chans här, ni kommer inte ens nära. Jag säger bara:

[CENTER]

[/CENTER]

Denna kombination nedan kör jag idag. Knivskarp 17" wide skärm med 1920x1200 i Cubase SX3 är helt underbart skall tilläggas. KRAFTWERK gillar tydligen VAIO med? Jag förstår verkligen varför idag.

[CENTER]

[/CENTER]
[CENTER]+[/CENTER]
[CENTER]

[/CENTER]

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 23:39

hm, apropå macbook, så tror jag att det ska komma intel core duo 2 till den inom en månad... eller vad tror ni? jag ska köpa en snart, men funderar på att vänta in uppdateringen.... om jag har rätt villsäga. jag hoppas den kommer snart!

  • Medlem
  • 2006-09-16 01:13

vissa säger att macbook pro får core duo 2 först, men jag tror nog det kan bli samtidigt eftersom alla Apples bärbara just nu delar samma grund (moderkort) och det är smidigt och kostnadseffektivt för Apple. Lite olika cpu-fart och andra saker skiljer de bärbara åt istället.

hursom är det klokt att vänta - MacBook Pro får sig nog en uppdatering på Photokina > http://www.macrumors.com/pages/2006/09/20060915171825.shtml ...och macbook något därefter? (borde inte dröja tills Januari, men det är svårt att avgöra - MacBook säljer extremt bra oavsett cpu-prestanda för tillfället)

1
Bevaka tråden