Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om ljudkort

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra mig för efter lite tips. Planerar att köpa ett nytt ljudkort, och mina tankar går så här; Lutar mot ett externt eftersom jag inte har lust att sprätta upp burken eftersom garantin fortfarande gäller, men är det klokt eller...? (Burken är en Pentium 4 - 3,6Ghz, 1G Ram och ett intern Soundblaster Audigy SZ2.) Prisklass upp mot ca 1500:- kanske. Lirar ensam med en midi-keyboard - M-audio Keystation 49e - Har två gitarrer - en el och en akustisk som jag har tänkt kunna plugga in - behöver jag någon mixer eller så i så fall? Om det blir ett extern ljudkort - usb eller firewire?

Snälla har ni några tips?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-10 12:55

Du klarar dig inte med ditt audigy bara då? För 1500 får du inget ljudkort som är vida överlägset ett audigy. Om du vill använda ett audigy för mer seriös inspelning så kan jag rekommndera dig att testa kx-drivarna (http://kxproject.lugosoft.com/intro.php) till det, mycket trevligare än standardrivarna (fast funkar inte lika bra till spel). Om du inte har riktigt höga krav på att det ska låta gudomligt bra när du spelar in gitarrer så funkar ett audigy prima (jag har spelat in både bas, gitarr och sång med bra resultat på mitt audigy). Skulle nog rekommendera en preamp eller ett litet mixerbord för att få lite kontroll över insignalen dock.

Bara en tanke Vill du kunna spela in flera separata stereospår samtidigt så kan det vara en bra idé att köpa ett värre kort, men då lär du nog gå upp lite i prisklass, speciellt om du ska köpa ett nytt. Begagnat kan du hitta lite godis annars, såldes t.ex. ett delta66 här på forumet för några dagar sen för 750:-

1
Bevaka tråden