Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MOTU 828mkII. Skicka main out till andra outputs

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-12 13:04

Hej,

Finns det någon annan här som också kör med ett MOTU 828 mk II ljudkort och som dessutom kan det lite bättre än mig?

Vad jag skulle vilja göra är att ta få det ljud som går ut på Main Outs att även skickas till ett annat stereopar, t.ex. Analog 7+8. Anledningen är att jag vill kunna köra med dubbla monitorhögtalare utan att behöva koppla om.

Jag har försökt läsa mig till det i manualen utan att hitta det och MOTU har ej svarat på mitt mail jag skickade dem om det. Jag tycker det borde gå i CueMix mjukvaran på något sätt men hittar det ej. Vet att det fungerar med flera andra lösningar som t.ex. Creamware, RME etc.

Jag kör med Cubase SX 3 (andra patchen) som mjukvara på en Mac med OS 10.3.9.

D.

Ursprungligen av Dee:

Hej,

Finns det någon annan här som också kör med ett MOTU 828 mk II ljudkort och som dessutom kan det lite bättre än mig?

Vad jag skulle vilja göra är att ta få det ljud som går ut på Main Outs att även skickas till ett annat stereopar, t.ex. Analog 7+8. Anledningen är att jag vill kunna köra med dubbla monitorhögtalare utan att behöva koppla om.

Jag har försökt läsa mig till det i manualen utan att hitta det och MOTU har ej svarat på mitt mail jag skickade dem om det. Jag tycker det borde gå i CueMix mjukvaran på något sätt men hittar det ej. Vet att det fungerar med flera andra lösningar som t.ex. Creamware, RME etc.

CueMix kan det. Men jag tror att du missförstått CueMix's funktion. CueMix tar input på kortet och mixar det innan det går ut igen, som en monitormix. Du har fyra monitorbussar som du kan ställa på fyra utav ljudkortets stereoparutgångar, såsom exempelvis main out1-2, analog out5-6 eller adat out3-4.

Det verkar ju som om du vill ta det som spelas upp från datorn och skicka ut på andra utgångar...

Citat:

Jag kör med Cubase SX 3 (andra patchen) som mjukvara på en Mac med OS 10.3.9.

D.

Jag kan inte Cubase, men det borde väl ha sends på kanalerna? Sätt en send på main outkanalstrippen till den output du vill få ut ljudet på. Så kan man göra Logic i alla fall.

EDIT: så kunde man inte alls göra i Logic, märkte jag nu, utan man måste tappa av alla kanaler var och en för sig till en bus, låt oss kalla den monitorbussen, precis som på vanliga bord, och sedan välja utgång på den bussen.

Hoppas det löste det och att du förstod vad jag menade. Annars fråga på så ska vi se om jag kan förklara djupare.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-12 13:38

Tack för snabb respons!

Jodå, jag ha hyfsad koll på CueMix när det gäller inspelning och använder den alltid som mixer för att slippa ge sångare/gitarrist latency vid inspelningar. I och med att datorns ut går via CueMix till Main Outs så har jag en liten förhoppning om att den går att patcha ut till övriga utgångar också

Jag kör på din "fullösning" idag med att skapa en speciell buss som jag skickar till en speciell utgång men det kräver trots allt en insats vid minsta förändring och tillägg av ljudspår och det är ett tidskrävande moment jag skulle vilja slippa.

Det hårda vägen är ju att köpa någon form av burk för val av högtalare och sätta den efter 828:an om inget annat fungerar.

D.

Ursprungligen av Dee:

Tack för snabb respons!

Jodå, jag ha hyfsad koll på CueMix när det gäller inspelning och använder den alltid som mixer för att slippa ge sångare/gitarrist latency vid inspelningar. I och med att datorns ut går via CueMix till Main Outs så har jag en liten förhoppning om att den går att patcha ut till övriga utgångar också

Jag kör på din "fullösning" idag med att skapa en speciell buss som jag skickar till en speciell utgång men det kräver trots allt en insats vid minsta förändring och tillägg av ljudspår och det är ett tidskrävande moment jag skulle vilja slippa.

Ja, jag tror faktiskt att det är den enda lösningen. Förlåt om jag verkade lite uppkäftig angående ditt förmodade missförstånd av CueMix. Det var inte meningen och slog mig först nu!

Och det är konstigt, som du säger, att CueMix inte verkar ha några sådana funktioner trots att utsignalen syns på mätaren i CueMix. Antagligen bara för att den mätarn visar allt som går ut på angiven utgång, inklusive signal som inte CueMix råder över.

Hoppas det kommer en fet CueMixuppdatering någon gång snart

Citat:

Det hårda vägen är ju att köpa någon form av burk för val av högtalare och sätta den efter 828:an om inget annat fungerar.

D.

Detta är nog ganska vanlig praxis iofs. Jag kommer lösa det ungefär så, när jag får lite mer pengar

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-12 14:06

Uppkäftig? Inte alls! Det var jag som inte gav tillräcklig bakgrund.

Får väl bli ytterliggare en burk vid tilfälle i så fall. Trist bara att behöva sätta något mellan ljudkort och förstärkaren.

D.

Ursprungligen av Dee:

Uppkäftig? Inte alls! Det var jag som inte gav tillräcklig bakgrund.

Får väl bli ytterliggare en burk vid tilfälle i så fall. Trist bara att behöva sätta något mellan ljudkort och förstärkaren.

D.

Mjo, det är sant. Kan du inte sätta den efter förstärkaren då, den kanske har line out, eller en hörlursutgång som går att fulanvända som line out?
Med min förstärkare hade du sluppit allt för den har utgångar för två högtalarpar. Det är ju i och för sig en HiFi-förstärkare och den är ganska duktig på att färga ljudet.

Men jag kom på en till fullösning
Dra ett par patchkablar från main out till två analoga in, säg in1+2, och säg åt cuemix att skicka dem till olika analoga ut (ett par per monitorpar), med olika nivåer om du vill. Då fuldelar du signalen i ljudkortet liksom, så du inte behöver någon mer utrustning.

Snäppet fulare, men lättare än att ställa in en bus som send på 40 spår i Cubase på stora projekt

1
Bevaka tråden