Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bass Station Rack som MIDI/CV Interface

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-14 00:25

Idag gick jag och köpte mig en Bass Station Rack. Jag tycker att själva ljudet ifrån den är rätt mesigt och oimponerande, men anledningen till att jag köpte den var för att få MIDI/CV-Interfacet. Nu är det såhär att den inte verkar tracka mina analogisar (Pro One & CS-10) till 100%. Ibland blir en oktav kanske en stor sjua och sånt...inge kul.

Är det nått jag har konfigurerat fel eller måste man öppna den och pilla på nån trimpot? Just nu låter det inte så kul (inom små intervaller går det bra dock).

En annan grej är att det står i manualen att det finns 6 CV/Gate-lägen och jag kan bara komma åt 3 (00, 01 & 02) från menyerna. Har jag gammalt OS eller står det fel i manualen?

• Medlem
  • Skurup
  • 2006-08-14 01:40

Jag har åsså det problemet med Pro~One. Men med MS-20 så styr den nästan rätt. Basstation är ju inte det bästa MIDI-CV-interfacet på marknaden och det går inte att ställa in mer än vilken typ och vilken kanal.

Min går åsså att välja 00,01,02 precis som din. Tror att det är fel i manualen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 07:04

Min hade 3 lägen enligt manualen men sex stycken i verkligheten...

Har för mig att min har tre, dock har jag aldrig haft något strul med den mot min cs-10:a, klockren!

• Medlem
  • 2006-08-15 10:49

hm...cs-10:an trackar ok men pro-ettan blir ibland helfel. över huvud taget så blir det surare när jag använder bass stationen, bara lite mindre med cs-10:an.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-16 09:18

Min Superbasstation(modellen efter basstation) styr min SH-09 perfekt, inte något krångel.
När jag testade att styra en Pro-one däremot så tog det 20-30 sek efter uppstart av Pro:n innan den styrdes korrekt. Troligtvis inte något att göra med SBS:en.

• Medlem
  • 2006-08-18 18:50

nu fungerar det bättre av någon anledning...inte pillat på något aja, man ska va glad för det!

• Oregistrerad
  • 2006-08-22 21:31

Du kanske har kassa kablar eller glapp någonstans?

• Medlem
  • 2006-08-22 22:54
Ursprungligen av Superdigital:

Du kanske har kassa kablar eller glapp någonstans?

kablarna är hemmalödda och är faktiskt otroligt bra om jag får säga det själv
låg brusnivå och funkar alltid. på vilket sätt skulle glapp el. dyl. kunna påverka att den trackar fel? syntharna håller ju tonen, men de får bara fel tonhöjdsinformation från BSR:en.

jag skickade ett mail till novation, de svarade:
"Unfortunately there is no trim pot insite the BSR to calibrate the unit. If you have an early version of the BSR then you will only get 3 mode options for the CV/Gate. If you wish to update the OS in your BSR then you should contact you local Novation distributor to arrange to have the unit serviced."

det besvarade inte riktigt den fråga jag ställde (trackar alla första revisions-BSR:er fel?), men det verkar som om jag får kontakta den svenska leverantören. mkt jobb för en sån grejj kan man ju tycka. jag skulle ha köpt en pro solo från början

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 12:27

Men det där är konstigt tycker jag. Min måste ju ha varit en tidig, eftersom mitt ex är det ex som MM använde sig av i testen för tidningen. Jag minns inte vem det var som köpte den. Det kan ha varit någon här på 99. Jag är nästan säker på det.

"hm...cs-10:an trackar ok men pro-ettan blir ibland helfel. över huvud taget så blir det surare när jag använder bass stationen, bara lite mindre med cs-10:an."

Jag är nog bara trög nu, men jag har sovit nästan nada i natt. Du vet att pro one och cs10 inte "snackar" samma cv språk va? Alltså, om den ena funkar, så måste du ändra i CV type för att få det att funka med den andra.

• Medlem
  • 2006-08-23 13:02

Men det där är konstigt tycker jag. Min måste ju ha varit en tidig, eftersom mitt ex är det ex som MM använde sig av i testen för tidningen. Jag minns inte vem det var som köpte den. Det kan ha varit någon här på 99. Jag är nästan säker på det.

Då har jag den nu. Köpte den av deadbeat för en månad sen...:)

• Medlem
  • 2006-08-23 20:27

Jag är nog bara trög nu, men jag har sovit nästan nada i natt. Du vet att pro one och cs10 inte "snackar" samma cv språk va? Alltså, om den ena funkar, så måste du ändra i CV type för att få det att funka med den andra.

ööh, jaa det fattar jag..
jag skiftar ju självklart cv/gate-typ när jag använder pro one resp. cs-10. ibland kan pro 1:an tracka som bäst en oktav, men när man spelar större intervaller kan det bli helt off.

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 13:47

Grattis! Hoppas att du tar väl hand om den. Den har gjort många hits! *yeah right*

• Medlem
  • 2006-08-23 16:30

Grattis! Hoppas att du tar väl hand om den. Den har gjort många hits! *yeah right*

jag vårdar den ömt med kärlek och feta basgångar varje dag. Den ser lycklig ut iaf och det gör nog jag oxå när jag skruvar på den...:kaaaka!:

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 18:16

Gött!

Jag vet att jag har provkört den till Pro One, MS10/20, Mono/Poly och SH09. Utan bekymmer. Tänk så tråkigt om VCO har fått tag på ett dåligt ex bara?

Jag kan annars varmt rekommendera Kentons prylar. Jag har en Pro 2000. Jag är toknöjd med den. Pro Solo är säkerligen minst lika bra, och man får ju LFO och en massa annat också. Jag körde den enbart till mina MS synthar. Pro 2000 har ju 2 kanaler, och jag kopplade såhär:

CHAN 1: MS10
AUX 1: LP filter via Velocity
AUX 2: PWM via modwheel

CHAN 2 MS20
AUX 3: LP filter via Velocity
AUX 4: HP filter via modwheel
AUX 5: Clocksource för sample/hold

Funkade skitbra! Nästan som att ha en midifierad MS20...

Sorry, blev lite offtopic.

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 20:48

Konstigt. Men det kanske är något spänningsfall? Det låter ju så. Jag hatar sådana där saker som funkar ibland... Köp en Kentonburk istället!

Hoppas att det löser sig för dig i alla fall.

• Medlem
  • 2006-08-23 20:52

funderade på kenton först, men sen hoppade en BSR upp på vendolin å då tänkte jag "äh, va fan, den här har ju CV/MIDI och egen synthmotor också! det har inte kentons prylar". vilken totalmiss.

börjat respektera ljudet från synthdelen, helt ok för basar faktiskt. första intrycket var dock inte det bästa

kan inte pro-one vara lite kräsen då? har du provat andra med samma standard och det blir fel? fast mer troligt är väl din bsr som strular lite..

• Medlem
  • 2006-08-25 23:40

jag löste problemet med pro 1:an, jag bytte den mot en jd-800 och cash

cs-10:an trackar dock fortfarande dåligt

Jag har en frostwave quad midi-cv plus av första generationen, den trackar inte sista oktaven så bra, men det har väl med begränsningar att göra.. det kan inte vara dålig kontakt nånstans då? (Eller så är det nåt fel i nån komponent)

1
Bevaka tråden