Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pissigt ljud

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-14 22:39

Hejsan alla ni som har koll på tillvaron!

Nu har jag gjort en massa låtar som passerat mitt Audiowerk 8 några gånger.
Trots detta låter ljudet som landar i AIFF-filen som utspädd minimjölk!

Inget kräm i ljudet liksom...
Om jag höjer volymen i t.ex. bilstereon så händer inget. Det bara "brötar"

Har jag ett ruttet ljudkort kanske...?

Den enda utrustning jag har är en Roland RS-5:a, ett midi-interface i USB:n och ljudkortet som sitter i en G4 med Tiger.

/Jonas

Vad sägs om att lägga upp ett ljudexempel?

Låter det bra innan det landar i AIFF-filen?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-14 22:54
Ursprungligen av Volantiz:

Vad sägs om att lägga upp ett ljudexempel?

Låter det bra innan det landar i AIFF-filen?

Tack för svar!

Det låter finemang i lurarna.
Så här låter ett test:
http://www.markbladet.se/test.mp3

Kan vara ljudkortet, kan vara ljudet in, kan vara brister i mixning (eq, kompression, limiter brukar få fräs på ljudet), kan vara brister i rumsakustiken och säkert ett par saker till.

Brötigheten beror nog på mixen mer än ljudkortet, tror jag. Det låter helt okej (ljudmässigt) här, men du har förmodligen inte använt några större mängder eq eller kompression. Jämför du då med kommersiella mixar kommer det att låta tristare och mindre på samma (ljud)nivå.

Sen kan man hitta betydligt bättre ljudkort än Audiowerk8, men jag tror som sagt inte att det är där flaskhalsen sitter.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-14 23:17

Jag skulle nog kunna rensa i mixen lite. Någon eq eller kompression har jag inte använt.
Kanske har jag för stora krav

Kompressorer, limiters, eq och en hel del kunskap om hur man hanterar dessa effekter gör underverk med ens produktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 08:37

En sak jag tänker på när jag hör klippet är att alla ljud låter som de kommer från samma burk. Om du använder RS-5:an till alla ljud så är det kanske snarare den som står för "brötet"?

Testa att använda några mjukvarusynthar också så du får lite mer variation på ljuden.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-15 10:07
Ursprungligen av tommyc:

En sak jag tänker på när jag hör klippet är att alla ljud låter som de kommer från samma burk. Om du använder RS-5:an till alla ljud så är det kanske snarare den som står för "brötet"?

Testa att använda några mjukvarusynthar också så du får lite mer variation på ljuden.

Du har helt rätt. Alla ljud kommer från samma maskin och ibland undrar jag om det på något sätt finns en viss mängd kvalité som RS-5:an kan leverera och ju fler intrument man använder desto sämre blir ljudet på varje instrument. Dum teori kanske men det är den känslan jag får...

På önskelistan står ett gäng mjukvarusynthar, men förvirring råder om vad jag skall köpa in.

Tips?

Ursprungligen av indesign:

Du har helt rätt. Alla ljud kommer från samma maskin och ibland undrar jag om det på något sätt finns en viss mängd kvalité som RS-5:an kan leverera och ju fler intrument man använder desto sämre blir ljudet på varje instrument. Dum teori kanske men det är den känslan jag får...

Jag tror det finns två orsaker:

1) RS-5:an har ett ganska snålt tilltaget ljudminne, speciellt i jämförelse med mjukvarusyntar. Det gör att de flesta ljuden inte är så realistiska/fläskiga som man kan önska.

2) Ljuden använder för lite eller för mycket effekter: många syntljud är gjorda så att de ska låta imponerande i sig. När man använder flera såna ljud blir det grötigt. Alternativt (kan inte RS-5:an) så kan man inte använda effekter på ljud i multiläge, vilket gör att det blir rätt trist ljudbild om man inte arrangerar väl.

Kompression och eq, som sagt. Martin P. sammanfattade det väl.

Citat:

På önskelistan står ett gäng mjukvarusynthar, men förvirring råder om vad jag skall köpa in.

Börja med att kolla vad som finns gratis, som sagt. Sen beror det förstås vad du är ute efter (samplade smör-och-bröd-ljud? analogsyntljud? syntljud i allmänhet? digitalt? finns massor att välja på).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-15 16:37
Ursprungligen av false messiah:

Jag tror det finns två orsaker:

1) RS-5:an har ett ganska snålt tilltaget ljudminne, speciellt i jämförelse med mjukvarusyntar. Det gör att de flesta ljuden inte är så realistiska/fläskiga som man kan önska.

2) Ljuden använder för lite eller för mycket effekter: många syntljud är gjorda så att de ska låta imponerande i sig. När man använder flera såna ljud blir det grötigt. Alternativt (kan inte RS-5:an) så kan man inte använda effekter på ljud i multiläge, vilket gör att det blir rätt trist ljudbild om man inte arrangerar väl.

Kompression och eq, som sagt. Martin P. sammanfattade det väl.

Börja med att kolla vad som finns gratis, som sagt. Sen beror det förstås vad du är ute efter (samplade smör-och-bröd-ljud? analogsyntljud? syntljud i allmänhet? digitalt? finns massor att välja på).

Jahaja...

Man kanske ska dra ner på effekterna från synthen och lägga på det i efterhand istället...

Låter Roland all the way, bra men platt och trist.
Vet inte riktigt hur du jobbar men ett alternativ är att spela in instrumenten som separata audiospår så att du kan krana till dom i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 10:33

Du kan ju börja med att kolla in de som är gratis, det finns ju hur många som helst! Snoka lite här på forumet eller på http://www.kvraudio.com så hittar du säkert nåt!
Speciellt när det gäller trummor så tror jag att du skulle tjäna på att köra med nån mjukvarusampler och ladda ner lite ljud från nätet.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-15 10:46
Ursprungligen av tommyc:

Du kan ju börja med att kolla in de som är gratis, det finns ju hur många som helst! Snoka lite här på forumet eller på http://www.kvraudio.com så hittar du säkert nåt!
Speciellt när det gäller trummor så tror jag att du skulle tjäna på att köra med nån mjukvarusampler och ladda ner lite ljud från nätet.

Hyvens!!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-15 11:04

Dra hem synth1 och oatmeal, det är två bra gratis VST-syntar. Om du vill ha trummaskinsljud så kan jag rekommendera drumatic3 och dr-fusion. Om du vill ha "akustiska" trummor finns det gratissamplers där du kan hitta sånt (sampletank free t.ex.).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-15 14:30
Ursprungligen av Arete:

Dra hem synth1 och oatmeal, det är två bra gratis VST-syntar. Om du vill ha trummaskinsljud så kan jag rekommendera drumatic3 och dr-fusion. Om du vill ha "akustiska" trummor finns det gratissamplers där du kan hitta sånt (sampletank free t.ex.).

Tack!

Ska kolla om de finns till OSX som Volantiz påpekade...
(Nu blev jag ritkigt sugen)

arete: Jag tror inte att någon av de du rekommenderar finns till OSX. ..men iofs så har jag ingen vidare koll på de där mjukisarna

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-15 14:50

Ah OSX... då sket det sig. Finns inte lika många gratispluggar till det tyvärr.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-08-15 16:37

Nu vill jag hem och testa!!!!!

(synd att man jobbar sent idag)

1
Bevaka tråden