Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mina laptop krav

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag ska köpa en laptop nu i dagarna.. eftersom jag har Cubase SX3 sen tidigare tänkte jag på en PC, är det dumt eller kan jag likväl köra på en macbook?

Om någon har tips på laptop så skriv gärna!
Dom krav jag har är hur som haver:

intel core duo - minst 1,8 ghz
1gb Ram - minst 533 mhz
HD - runt 80gb
skärm - 15''
trådlös nätverksanslutning
3 USB
1 FW
DVD/CDR- brännare

Jag har en som jag kollat in med dessa krav och ni får gärna tycka något om den..
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/623725/details#
Är den inte billig för att ha så mkt?

MVH / Micke

Min nya HP-laptop är iaf riktigt kass.. sämre hårdvara har jag inte använt på väldigt länge.

edit: Min förra HP-laptop var bättre.. men 4-5 gånger så dyr. Min billiga DELL-inspiron 6000 känns stabilare än de båda. Bättre tangentbord och skärm dessutom.. så de kan jag tipsa om ifall man inte vågar sig in på mac-spåret. Inspiron är däremot lite onödigt stor och tung.

Ere sant??
Trodde HP hade klass..
Vilket märke kan man lita på då?

Skulle Cubase fungera smärtfritt på en ev. macbook ?

Du har helt rätt i att HP hade klass.. en gång i tiden..

Cubase har jag verkligen inte haft intresse för att hålla koll på de senaste åren.. så ingen aning. Antagligen så fungerar det finemang på en macbook både under OSX och windows.

Macbooken har däremot bara 13" skärm.

Mitt självklara tips blir inte helt oväntat Macbook.

Macbook rent hårdvarumässigt är ju finfin, blir lite varm bara. Sen om Cubase går som en klocka på Mac OSX ska jag inte uttala mig om, för det vet jag inte, men hade jag uttalat mig hade jag sagt att det kommer det göra

Vill du kan du ju köra Windows på dem också, både emulerat (för att köra inte så krävande program som du skulle sakna på OSX) eller native, via dual-boot (Boot camp heter bootloaderprogrammet.) Kör du det Native så är det ju precis som att köra Windows på en PC-laptop, fast den är tunn, vit och fin med ett äpple på locket

Jag switchade, och passade även på att switcha till logic, ångrar mig inte ett dugg.

Ursprungligen av eskimo:

Jag switchade, och passade även på att switcha till logic, ångrar mig inte ett dugg.

WORD!

Eskimooo, på tal om inget, jag lade precis till Damien Ricelåten som heter som dig i min Party Shuffle

Men kommer det inte bli problem vad gäller Universal och Cubase SX?
Jag har beställt Logic Pro 7 nu, men det ska jag ha på en Mac Pro.. och då kan jag väl inte ha Logic på både den stationära Mac Pro och min ev Mac Book?

Ursprungligen av eskimo:

Jag switchade, och passade även på att switcha till logic, ångrar mig inte ett dugg.

Massor av människor switchar känns det som...

...dessvärre, för hur ska man då upprätthålla den traditionella macsnobbigheten? Måste man nu byta till en linuxklon skriven av tibetanska munkar som kräver att man har expertkunskaper i ayurveda-skrifterna och funktionell programmering för att uppleva att man är en del av en självutvald elit som använder något som plebejerna inte förstår sig på?

livet är hårt

hur som haver.. är det svårt att installera och få igång Win XP på en macbook? Hur är det att köra Win på Mac?
Ja menar kan Windows verkligen fungera "lika bra":cool: på en macbook som en PC??

Gött.

En sak om logic, jag testade det lite när det fortfarande fanns på pc, version 5 var det väl, och retade mig jämt på audiohanteringen. Men nu när jag prövade 7an så kunde jag glatt konstatera att den är likadan som SX/PT och allt kan göras direkt i arrangefönstret så bytet var en nobrainer. Att hjärnan får vila i frånvaron av prideflaggans alla färger var en bonus.

Det kan du om du ids flytta med dig dongeln.

mm det krävs en hel del mod för det..

Men om jag skulle ha Cubase SX3 på en macbook.. för det första, strular inte Universal då? Körs Cubase med rosetta då?

Om jag kör Cubase i macbooken, använder jag VST eller AU då? eller är AU bara för logic?
Antar iof att det blir "Mac-VST" isåfall..

Ursprungligen av Regenholz:

mm det krävs en hel del mod för det..

Men om jag skulle ha Cubase SX3 på en macbook.. för det första, strular inte Universal då? Körs Cubase med rosetta då?

Om jag kör Cubase i macbooken, använder jag VST eller AU då? eller är AU bara för logic?
Antar iof att det blir "Mac-VST" isåfall..

AU-tvånget är bara Logic. Och mycket riktigt måste VST-pluggarna vara kompilerade för att fungera på intelmacar, vilket inte alla är än.

Kolla upp allt du använder, hur det står sig i övergången till universal än så länge och bestäm dig utefter det. Rosetta är inte att rekommendera. Dock kan du ju köra Windows och fortsätta köra Cubase där som vanligt tills allt fungerar lite bättre på intelmacar, då går du över till OSX och börjar köra UB-varianterna där!

Ursprungligen av Richard Olsson:

AU-tvånget är bara Logic. Och mycket riktigt måste VST-pluggarna vara kompilerade för att fungera på intelmacar, vilket inte alla är än.

Och för att vara extra tydlig: det måste vara OS X-VST. Bara för att de använder samma processor betyder inte att man kan använda samma pluggar. De flesta pluggtillverkare brukar låta en byta iofs om pluggen finns till båda plattformarna.

Citat:

Kolla upp allt du använder, hur det står sig i övergången till universal än så länge och bestäm dig utefter det. Rosetta är inte att rekommendera. Dock kan du ju köra Windows och fortsätta köra Cubase där som vanligt tills allt fungerar lite bättre på intelmacar, då går du över till OSX och börjar köra UB-varianterna där!

Macbooken verkar vara en trevlig dator och är faktiskt prisvärd med tanke på vad man får. (Det går alltid att hitta billigare PC, men sällan med samma inbyggdheter.)

Fast jag tycker inte att du ska switcha just nu om det bara är för att köra Macbook, då bör du hellre vilja köra OS X och ha lite överseende med att intelpluggar och liknande dröjer. Annars kan det nog kännas lite snopet att stå där med en färsk dator utan möjlighet att köra de pluggar man vill pga fördröjning med portningar.

Ursprungligen av false messiah:

Och för att vara extra tydlig: det måste vara OS X-VST. Bara för att de använder samma processor betyder inte att man kan använda samma pluggar. De flesta pluggtillverkare brukar låta en byta iofs om pluggen finns till båda plattformarna.

Eftersom jag är osäker i min person och vill att ingen ska tro att jag är dålig måste jag undanförklara mig och säga att det var det jag menade med "intelmacar". Håller med om att det inte gick fram dock

Ursprungligen av Regenholz:

livet är hårt

hur som haver.. är det svårt att installera och få igång Win XP på en macbook? Hur är det att köra Win på Mac?
Ja menar kan Windows verkligen fungera "lika bra":cool: på en macbook som en PC??

Min polare och tillika deltidsarbetsgivare använder det varje dag på kontoret, och skiftar mellan de två operativsystemen hit och dit, hit och dit och det fungerar jätteutmärkt. Då och då får han spö av kontorskamraten i Quake också, som funkar finfint i Macwindows

Det låter ju guld !! Och iom att man kör Windows på macen så finns det inget som heter UB ? Och i ex Cubase då.. så kommer jag använda vanliga VST och inte Mac-VST?
Har jag koll?

Ursprungligen av Richard Olsson:

Eftersom jag är osäker i min person och vill att ingen ska tro att jag är dålig måste jag undanförklara mig och säga att det var det jag menade med "intelmacar". Håller med om att det inte gick fram dock

Ditt svar var inte otydligt, det är mest det att sådana frågor brukar ställas av förvirrade windowsanvändare när switchande diskuteras. (Dags att skriva en FAQ, tror jag.)

När det gäller skärmar tror jag inte man ska stirra sig blind på storleken i sig, utan kolla på upplösningen också. Min PB15" har 1280*854 vilket jag tycker räcker gott och väl, och Macbookens 1280*800 är i närheten så jag tycker det borde funka för de flesta projekt av normal hemmasnickrarstorlek. Även om en extern skärm inte går att släpa runt på så tycker jag inte att du ska underskatta nyttan av en: hur ofta kommer du att göra stora arr/mixar på rörlig fot?

Jag installerade boot camp och xp i förrgår, det är inte svårt, men det krävs att du gör rätt, så printa ut manualen innan. Kändes mäkta märkligt att starta upp XP på den vita skönheten må jag säga. Som jag har märkt det så är det precis som att köra på en pc, eller rättare sagt, det ÄR ju en pc. Har det bara till spel, lirade precis HL2-ravenholm, funkade kalas.

Du har koll.

And a Macbook it is!

Tack alla!

Ursprungligen av Regenholz:

And a Macbook it is!

Tack alla!

VICTORY!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-15 00:46

helt rätt val! du kan ju testa att köra cubase i macmiljö också, kanske kommer kännas helt kalas? windows är ju så tråkigt

Hur fungerar macbookens skärm på 13" för musiklekande? Vill man ha 15" så får man ju köpa den rätt så mycket dyrare pro-modellen och det känns lite tråkigt tycker jag.

Man kan ju köpa till en extern skärm för mixsessionerna. 19"-skärm med 1440*whatever kostar numera från 2papp inkl moms.

Men det besvarade inte riktigt min fråga. Jag släpar ogärna runt på en extra skärm.

Frågan är fortfarande lite otydlig. Vad är musiklekande för dig? Musiklekande fungerar väl t om bra på en mobiltelefon.. så varför inte på en relativt sett helt enormt stor 13":are?

Jag har spelat in en hel del på min lilla 12":are.. inga problem alls.. men det är ju inte kul att sitta å mixa stora projekt i t ex DP på den (sånt får göras på externa skärmar). Skärmen från en palm pilot hade fungerat bra för mig det också.. eller egentligen.. vad tusan ska man ha skärmen till?

Med musiklekande menade jag att greja i Cubase (eller om man kanske byter till Logic då). Med greja menar jag spela in ljud, spela/editera in midispår, använda virtuella instrument och effekter. Så nej, det kommer nog inte bli några stora mixar utanför hemmet utan det tar jag hemma, om jag nu kan använda min 19" crt-skärm som jag nu har till min pc. Men jag vill gärna kunna se texten i programmen utan att behöva använda mikroskop.

Jag får väl helt enkelt gå ner till appleaffären i stan och be dem visa mig lite, men det låter på er som att det kommer fungera för mina behov?

Och förlåt om min fråga var lite luddigt formulerad. För mig är all min musik på lek, jag brukar tänka och uttrycka mig så.

Och nu är den beställd

G R A T T I S!!! lite avis e man ju
- laptop e guld värt tycker jag - även om inte prestandan motsvarar en stationär så har man allt med sig

Bevaka tråden