Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra en synt med en annan. Help needed!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får inte riktigt ihop det. Har en 5 octavers Yamaha som master klaviatur och vill kunna använda ljuden från min MicroKorg. Hur fasen skall Midi-kablarna dras och vilka inställningar måste jag göra i respektive synt.
Har inte blivit klokare av att kolla manualerna(inte min starka sida).

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-19 13:47

Midi out från Yamaha till Midi in i Korg. Inga direkta inställningar, se bara till att midikanalerna på Yamahans Midi out-inställning stämmer med Korg'ens midi in - inställning. Eller gör det superenkelt och sätt Korg-synten i Omni on (betyder i praktiken: "svara på ALLA midi-meddelanden som kommer in, oavsett kanal"). Ljudet tar du sedan och kopplar från Korg-syntens vanliga ljudutgångar. Är man helt grön på Midi tror man ibland att ljudet åker den vägen, men det gör det inte. Midi är egentligen bara kontrollsignaler som säger "spela på den här tangenten, med det här anslaget". Grovt sett. Fick du det att funka? Visst är det KUL!?

Alright, nu fick jag till det. Men blir jag av med Midi-Out helt och hållet då, eller går det att lösa det?

Tackar

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-19 16:55

Syntax error, förstår inte frågan.

Hm. funktionen som gör att jag kan spela in ett midi-spår, sedan gå in och justera/quantisera det och sedan spela upp det samtidigt som jag spelar in synten!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-19 17:39

Dator / sequencer?

Då kopplar du så här:

Midi ut Yamaha -> Datormidi in
Dator ut -> Yamaha midi in

Yamaha midi thru -> Korg

Ok, tusen tack för hjälpen. Skönt att slippa den plastiga feelingen på Korgen, men det är endå något speciellt med de miniatyrplast tangenterna, passar bra ihop med ljuden på den!

1
Bevaka tråden